Vraag 1Is er een mogelijkheid dat Total Recall nog eens wordt weggegeven?
Vraag 2Waarom zijn jullie tracks tegenwoordig veel korter? Ik noem een Oxygen (4:00), Solar (4:31) of Save the Day (4:29). Jullie vroegere werk (zeg, de releases in 2007-2009) zitten allemaal tegen de 6 minuten aan (en in de meeste gevallen daar zelfs overheen). Is dit een bewuste keuze? En zo ja, wat zijn daar de redenen voor? Ik weet dat jullie niet de enigen zijn die dit doen, maar door de korte intro’s en outro’s van tegenwoordig wordt mixen steeds saaier.
Vraag 3Het lijkt de laatste jaren een trend te zijn om een album te maken. Hebben jullie hier ooit eens over nagedacht? En zo ja, waarom hebben jullie besloten om dit (nog) niet te doen?
Vraag 4Wat is voor jullie belangrijker, dat je zelf 100% achter een productie staat, of dat de track goed aanslaat bij het publiek? Met andere woorden, releasen jullie liever een track die jullie zelf heel goed vinden maar die niet echt aanslaat op de dansvloer, of een track waarbij jullie iets hebben van 'dat kunnen we beter', maar die wel een grote hit wordt?
Vraag 5In misschien wel jullie grootste hit, Anthem of Summer, zit in de intro/outro een reverse bass. Mijn vraag is eigenlijk, waarom? Dit komt verder niet terug in de track, en het zorgt er (in mijn ogen) voor dat de intro eigenlijk het ‘hardste’ deel is van de hele track, wat niet echt logisch is qua opbouw. (Of eigenlijk moet ik de vraag andersom stellen, waarom komt die reverse bass verder niet terug in de track).
Vraag 6Kunnen jullie mij nou eens uitleggen, en dan het liefst op een manier die een niet-producer ook begrijpt, waarom de kicks in jullie (recente) tracks zo hoog pitchen? Vinden jullie dat fijn klinken, vinden jullie het nodig om melodieën beter tot hun recht te laten komen, of nog een (of meerdere) andere reden(en)? Ik heb overigens niet per se iets tegen pitchkicks, maar wel tegen pitchkicks die (onnodig) hoog gaan, wat tegenwoordig een trend is in de mainstream. Om een voorbeeldje te noemen; de pitchkicks in Ring that Shit vind ik nog wel prima, die zijn in mijn ogen subtiel, maar die in Oxygen gaan mij veel te hoog. Waarom pitchen jullie kicks tegenwoordig zo veel hoger dan vroeger?
Vraag 7Ik wil hier in een eventuele volgende vragenronde nog wel wat dieper op ingaan, maar om vast in te spelen op een potentieel antwoord op vraag 6; hebben jullie wel eens overwogen/geprobeerd te experimenteren met het ‘scheiden’ van de kick en de bassline? Of om de tail van de kick wat korter te houden?
Vraag 8Mijn volgende vraag zit eigenlijk in dezelfde categorie. Een quote uit een interview met HardNews een jaar geleden, over hoe jullie aan een nieuw project beginnen: “De kick is dan het belangrijkst en de rest bouw je daar omheen.” Hoe moet ik dit dan voor me zien met betrekking tot pitchkicks? Volgens mij is de belangrijkste ‘functie’ van pitchkicks, zorgen dat de bassline evenredig loopt met de lead. Maar als je kicks als uitgangspunt neemt, en daar vervolgens de rest (dus ook een melodie) omheen bouwt, dan pas je toch je melodie juist aan aan de kicks (er even van uitgaand dat de kick en de bassline 1 geheel vormen)? M.a.w., beginnen jullie echt met het bepalen van hoe hoog de kicks pitchen, en bedenk je daar een melodie bij? Of heb je een ‘basis-kick’ die je vervolgens aanpast aan wat er later uit de bus komt rollen?
Vraag 9Jullie hebben al meerdere keren de eer gehad om een anthem te mogen maken. Wat ik me dan afvraag, krijgen jullie bepaalde instructies mee van de organisatie waar de track aan moet voldoen, bijvoorbeeld qua sfeer? Ik vind bijvoorbeeld termen als duister en mysterieus bij een feest als Freaqshow passen, terwijl ik die bewoordingen niet zou gebruiken om jullie muziek te omschrijven. Krijgen jullie dan ook de opdracht om dat te verwerken in het anthem of hebben jullie complete vrijheid om het naar eigen ingeving in te vullen? Overigens vond ik dat jullie dat sfeertje prima in de track hadden gestopt hoor, maar ik vroeg het me gewoon af.
Vraag 10Hoe bepalen jullie welke tracks jullie draaien op een festival? Is dat puur gebaseerd op wat jullie op dat moment de leukste tracks vinden, of houden jullie ook rekening met (bijvoorbeeld) het publiek, hoe vaak een track al gedraaid is, of het wel aansluit bij jullie stijl et cetera?
Vraag 11Een veel gebruikt argument onder hedendaagse artiesten om geen oudere tracks te draaien is dat die minder goed passen tussen hedendaagse nummers omdat ze zo verschillen in bijvoorbeeld afwerking of de kicks. Als ik jullie setjes zo eens doorneem, vind ik dat jullie echter wel een goede afwisseling hebben tussen nieuw en oud. Waarom lukt het jullie wel om oude tracks tussen nieuwer werk in te schuiven, doen jullie iets anders dan andere artiesten?
Vraag 12Hoe staan jullie tegenover MC’s? En als jullie echt het idee hebben dat het vervelend wordt voor het publiek of voor jullie zelf (dat hij té aanwezig is of door climaxen heen staat te schreeuwen ofzo), zeggen jullie daar dan wat van?
Vraag 13Waarom hebben jullie juist nu een account op Hardtraxx aangemaakt?
Vraag 14Hechten jullie veel waarde aan kritiek (positief danwel negatief)? En zo ja, wat is voor jullie de belangrijkste ‘bron van kritiek’ om het zo maar even te noemen; collega-producers, mensen op fora zoals hier, mensen op sociale media als Facebook/Youtube, festivalbezoekers, vrienden, andere mensen?
Vraag 15Hoe kijken jullie naar de splitsing tussen raw en mainstream, waartussen een steeds grotere kloof lijkt te ontstaan? Als er bijvoorbeeld een track gereleased wordt met als titel ‘Fuck the mainstream, we defend the raw’, irriteert jullie dat, of lachen jullie dat weg? Of houden jullie je überhaupt niet zo bezig met die splitsing? En zijn jullie niet bang dat de invloed van raw steeds groter wordt (steeds wat beter vertegenwoordigd op mainstages bijvoorbeeld), wat ten koste gaat van ‘jullie’ stijl?
Vraag 16Deze vraag is eigenlijk alleen voor Roland. Je bent A&R Manager bij Scantraxx. Is het zo dat Scantraxx zich tegenwoordig meer richt op jonge talenten dan op gevestigde namen (als het gaat om nieuwe singings)? En is jouw taak nu een stuk lastiger nu veel grote namen uit de scene een eigen label beginnen? In een paar jaar tijd is Scantraxx (in mijn ogen) afgegleden van hét toonaangevende label in de scene naar een veredeld opleidingsinstituut. Hoe probeer je/jullie dit tegen te gaan?
Tenslotte, leuk dat jullie dit doen uiteraard. Ik hoop dat jullie nog tijd kunnen vrijmaken voor een eventuele tweede vragenronde, want het lijkt me best interessant om over bepaalde punten in discussie te gaan