Anonymous schreef:
Dat is ook gedeeltelijk waar maar dan kan je beter zeggen: "representatief voor het grootste deel van de liefhebber."(je hebt ook echte liefhebbers die mainstream leuker vinden)

En de liefhebber die mainstream leuker vindt is niet vertegenwoordigd in deze enquête omdat? Dat er gemiddeld genomen uitkomt dat mainstream minder gewaardeerd wordt, wil niet zeggen dat er geen liefhebbers zijn die mainstream waarderen.

Het is alleen een minderheid en dat staat haaks op het beeld van de complete scene, waar de mainstream vele malen groter is dan de raw.
W0uT3R schreef:
Toch blijf ik van mening dat dit onderzoek niet de absolute realiteit weergeeft van de 'scene'. Waarom is het een voorwaarde dat je veel op fora post en deelneemt aan alle questionnaires die er rondgaan om liefhebber te zijn? Als de muziek je interesseert en je puur meeleest om geïnformeerd te blijven dan kan je toch net zo goed een liefhebber zijn als iemand die dat wel doet? Daarom denk ik dat dit onderzoek een weerspiegeling geeft van de realiteit die er op Hardtraxx en Harderstate heerst, namelijk het afzetten tegen de mainstream.
Iemand die volledig op de hoogte blijft door alleen meelezen is inderdaad net zo goed een echte liefhebber, ik heb ook nooit de voorwaarde gesteld dat je moet posten. Maar als jij denkt dat de groep die alleen meeleest (waarvan overigens ook genoeg mensen de enquête wel hebben ingevuld) een compleet andere mening er op na houdt, dan wil daar wel graag een oorzaak voor. De enige oorzaak die ik me kan bedenken is dat al die mainstream liefhebbers zich niet durven te uitten, wat erg onwaarschijnlijk is, want als het er zoveel waren, dan waren de raw-liefhebbers juist in de minderheid. Persoonlijk denk ik dat onder de liefhebbers de groep mainstream liefhebbers gewoon een minderheid is. En dan laat ik even in het midden waardoor dat komt.
Citaat:
Er wordt gesteld dat met 5000 actieve leden er 90 - 95% van de 'liefhebbers' gecovered wordt. Ik durf dat wel in twijfel te trekken. Als ik het heel globaal betrek op de volgende DJ's en hun FB-likes, aangezien ik denk dat dat wel een goed beeld geeft van de fanbase.
Headhunterz - 587,450 likes --> 0.85% liefhebber
Wildstylez - 170,250 likes --> 2,9% liefhebber
B-Front - 41,270 likes --> 12,1 % liefhebber
Thera - 15,683 likes --> 31% liefhebber
(en dan over de DJ's in de top 10 maar te zwijgen, die hebben minder likes dan dat er liefhebbers zijn, dus dan kan je concluderen dat de liefhebbers toch niet ''echte liefhebbers'' zijn)
Allereerst zijn deze getallen niet met elkaar te vergelijken. Want iemand hier op Hardtraxx is niet per se een Headhunterz of een B-Front fan. En ja, hoe groter de artiest des te groter het percentage niet-actieve aanhang. Dat is in ieder genre zo. En de groep niet actieve fans is ook altijd veel groter dan de groep actieve fans, net als er veel meer mensen zijn die voetbal kijken dan dat er mensen zijn die elke week hun club aanmoedigen in het stadion.
Citaat:
Dus hoe meer mainstream hoe minder liefhebbers het leuk vinden? Ik denk niet dat die vlieger opgaat.
Ik mag mezelf bij de liefhebbers scharen, en ben groots fan van de mainstream. Ik kan me dus absoluut niet identificeren met de uitkomsten van dit onderzoek. En had de uitslag eigenlijk van te voren al een beetje voorspeld.
Die vlieger gaat dus wel op. Dat jij als individuele liefhebber een andere mening hebt dan het gemiddelde van 450 liefhebbers is natuurlijk geen argument. Dat is tenslotte maar 0,2% van het totaal. Maar als jij ergens een hele grote groep mainstream liefhebbers vandaan kunt toveren, die actief bezig is met dit genre (dus op de hoogte van de laatste releases/zich verdiept (heeft)), be my guest.