Ik vraag me alleen serieus af of je wel weet welk risico je loopt. De doofheid die je er van krijgt is niet eens zo erg nog, de tinnitus of hyperacusis die je mogelijk krijgt is des te erger. En dat kan je al van 1 feest krijgen (al is die kans klein, het gebeurd wel!). Stel je voor dat je een fluittoon of ruis hoort die boven het stemgeluid van iemand uitkomt, 24/7 voor de rest van je leven. Dat is in bed alsof je die op de vluchtstrook van een snelweg hebt neergezet. Dat gepiep dat je hoort aan het eind van het feest en die druk op je oren, maar dan altijd. Of dat het tikken van de klok al pijn doet. Of het neerzetten van een koffiekopje. Of het lepeltje dat tikt tegen de bodem. Of het ritselen van de stoel. En een echte behandeling is er dan ook niet voor. Wel zijn er medicijnen en trainingen om je er mee leren om te gaan. Nou joepie...
Het is niet bepaald zonder reden dat een deel van de mensen die het krijgt zelfmoord iig overweegt en er ook mensen het gedaan hebben. En denk niet dat het je niet overkomen zal, overal in de zaal of op het terrein loop je gehoorschade op, iedere keer dat je gaat. Het feit dat je er zo weinig over hoort heeft dan ook meer met schaamte of de onbegrip die je krijgt te maken, dan dat het niet voorkomt. Enorm veel artiesten en musici (zeker de oude garde heeft er massaal last van) hebben het.
Denk je dat ik overdrijf? Ga eens op een tinnitus lotgenoten forum kijken hoe wanhopig mensen zijn die het hebben. Of doe in ear dopjes die op een volume dat je nog net iemand die op een paar meter afstand staat kan verstaan en ga zo proberen te slapen of het een aantal uur vol te houden met dit soort geluiden:
https://www.youtube.com/watch?v=YyMxwalVdBU Kies er 1 van en zorg dat die in een loop afgespeeld wordt. Zonder onderbreking of verandering in het geluid.
Zodra je het hebt, heb je spijt dat je geen oordoppen hebt gedragen. Een goede oordop voel je niet en vergeet je dat je die in hebt. Het geluid veranderd er niet / amper door en doordat je oren gevoelloos worden van hard geluid ervaar je het eigenlijk ook niet zachter. En zelfs met oordoppen (zeker met 15 db en zelfs met 25 db die het volume met meer dan 8x halveert!) loop je vooraan nog schade op bij de hardste feesten zoals main stages van festivals waarvan alles vanaf vooraan moet komen. Deze is alleen veel beperkter als zonder doppen, zelfs al sta je halverwege ergens.
Maar het is je eigen keuze uiteraard, zorg alleen wel dat het een bewuste keuze is ipv dat je achteraf spijt gaat krijgen omdat je je ogen er voor gesloten hebt. De tijd dat je gekke henkie was met oordoppen in is echt wel over.
Kijk als het je interesseert eens bij de geluidsmensen. Vrijwel altijd hebben ze meetapparatuur staan om het volume in de gaten te houden. En 110 db (bij hun dus! vooraan is het flink harder) is eerder regel dan uitzondering en 120 db heb ik ook vaak genoeg gezien. Ook (of misschien vooral) binnen.