Allereerst wil ik vragen, dat de mensen die meedoen in debating topics zijn/haar mening ook onderbouwen met argumenten. Want alleen zeggen hardstyle=hardstyle of ja er moet een onderverdeling komen PUNT daar kun je niks mee in een debat. Als je enkel wilt laten weten voor welk standpunt je bent, gebruik dan de poll. En even voor de duidelijkheid een argument is vertellen waarom je voor of tegen een standpunt bent en niet je standpunt onderbouwen door je standpunt te herhalen.
En dan nu over de stelling. Ik ben voor een onderverdeling binnen de hardstyle. Ik vind dat er onderverdelingen nodig zijn indien er een significant grote groep mensen de ene soort hardstyle te gek vind, terwijl zij niets voelen voor een andere soort hardstyle. Want als die groep zo groot is, dan betekent dat, dat er wel degelijk grote verschillen zijn tussen beide soorten hardstyle, want anders kun je niet het een wel mooi vinden en het andere niet, als het gaat om soortgelijke muziek. Bij de oude hardstyle en de nieuwe hardstyle is dat lijkt me wel overduidelijk het geval. Er is een groep mensen die helemaal verkocht aan de oude hardstyle, maar die helemaal niets moet hebben van de nieuwe. Natuurlijk zijn er altijd mensen die van twee of meerdere stijlen houden. Maar dat is geen reden om een onderverdeling tegen te gaan, er zijn immers ook wel mensen die van bijvoorbeeld hardstyle en hardcore houden. Of deze duidelijke splitsing bij de rauwe en mainstream hardstyle ook het geval is, is nog enigszins onduidelijk voor mij. Ik persoonlijk kan wel luisteren naar raw-hardstyle, maar zodra het iets richting de mainstream gaat, houdt het al snel op voor mij. Maar zoals ik al zei, onderverdelingen zijn enkel nodig als een grote groep mensen hetzelfde vind, dus mijn individuele mening doet er hier niet toe. Conclusie: als je wilt weten of er een onderverdeling nodig is, moet je kijken naar de smaak van grote groepen mensen. Pas als deze duidelijk een voorkeur uitspreken voor het een en een afkeur voor het ander en bij een andere groep vice versa, pas dan is een onderverdeling echt zinvol en dan zul je ook moeten kijken naar wat de muziek nu zo verschillend maakt dat een grote groep mensen het wel/niet kan waarderen.
@Teknizion, tja hier kan ik dus niets mee, ik vind A, ookal doe ik soms B, maar ik vind toch A. Waarom vind je A?
@Bourzwain, leg mij uit waarom er geen ruimte is voor experimenten indien er sprake is van onderverdelingen. Ten eerste hoeft een artiest zich nooit aan een hokje te houden, sterker nog ik zou het stimuleren als artiesten wat meer out-of-the-box denken. De onderverdeling is voor het publiek, om te kunnen omschrijven van welk soort hardstyle ze houden of om duidelijkheid te creëren naar welk soort hardstyleset/feest ze gaan luisteren. Ten tweede, waarom is er wel ruimte voor experimenten binnen hardstyle dat zelf ook een "subgenre" is van EDM en zou dat in dit geval geen ruimte meer bieden?
@Oxbow, mee eens, alleen zou ik mainstream aanhouden in plaats van nustyle, omdat een aantal mensen zich doodergert aan de term nustyle. Van die mensen die denken dat als het mainstream heet, de negativiteit omtrent die term weg is
@Timmer, ik vind A, omdat ik het niet eens ben met B.. Waarom ben je het niet eens met B?
@Timmer2, dat is beter

, ja trance en hardcore zijn groter. Wil je weten hoeveel subgenres trance heeft? maar liefst 22.. Hardcore? Een stuk of 10.. Hardstyle? 2? al zijn sommige mensen het daar ook nog niet eens mee eens

Dus ja trance en hardcore zijn groter, daar heb je een goed punt, maar daar zijn al veel meer onderverdelingen te vinden, dus als je spreekt over 2 of 3 onderverdelingen binnen hardstyle, dan staat dat wel in verhouding tot de onderverdelingen in de grotere genres.
@Rik, erkenning is inderdaad ook een goed punt
@Dawasiknie, oneens, dan mag ik ook zeggen dat early hardstyle altijd al hardstyle is geweest dus dat early hardstyle recht heeft hardstyle te heten en dat het nieuwe (sub)genre maar een andere naam moet zoeken. De vergelijking met hardcore gaat niet op, omdat hardcore net zo goed mainstream/industrial aan is gaan houden na het early hardcore tijdperk. Bovendien als je het hebt over onderverdelingen en je zegt ik vind hardstyle vet, heb je het dan over de nieuwe hardstyle of over alle hardstyle? Dat schept alleen maar verwarring.
@Joykill, slecht argument, er zijn ook genoeg nummers die precies tussen hardstyle en hardtrance liggen. En zo geldt dat voor elk genre en subgenre. Als je vind dat dat niet kan, mag je uberhaupt helemaal geen onderverdeling aanbrengen in de muziek in het algemeen.
@Martijn, ten eerste hoeft echt niet elke track in een hokje te vallen. Het kan goed zijn dat een nummer in een grijs gebied valt. En 80% van de nummers die jij opnoemt kan ik prima onderverdelen in raw-early-mainstream en dan enkele tracks in het grijze vlak. Wat je noemt is niet de enige reden, maar wel een hoofdreden waar aan je kunt zien dat een genre aan onderverdelingen toe is.
@DP, teveel vanuit je eigen smaak geredeneerd, je moet ook door de ogen van groepen kijken
@Martijn2, grijs vlak... Niemand heeft gezegd dat elk nummer per se in een van de hokjes gepropt moet worden, het kan gemakkelijk tussen 2 hokjes inliggen of buiten alle 3 hokjes om gaan.
@Robster, haha geweldig, natuurlijk is er B, maar ik vind op de een of andere manier gewoon A
@Qonfuzion, erg goed punt
@Almighty, die dingen die jij opnoemt hebben ieders niet allemaal een eigen grote aanhang. Dus zijn zoveel onderverdelingen inderdaad niet nodig.
@KickinAzz, wie zegt dat het verboden is om meerdere subgenres in een set te draaien?
@Tita, jaaaaaa ik vind A...

Waarom?
@Mol

je vergeet Hardstyle Zero, voor de mannen
@Sainen, het grijze vlak weer, voor redelijk wat tracks is het makkelijk om ze in te delen, voor de rest kan het tussen de subgenres inliggen of er compleet buiten.
@Millard, A is A en dat blijft ook A.. Nee het is vanaf nu B, omdat jij je standpunt niet kunt onderbouwen.
@Nego, tracks worden beoordeeld, niet de artiest, natuurlijk als de artiest 95-100% tracks maakt die perfect in het raw subgenre passen, dan kun je spreken van een artiest die een duidelijke voorkeur heeft voor raw, maar er zijn ook zat artiesten die soms raw, soms mainstream en soms early maken. Als artiest zijnde moet je je niks aantrekken van onderverdelingen en gewoon je eigen ding doen, het liefst experimenteer je met iets nieuws, het hoeft niet allemaal in de hokjes te passen.