Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Ongelezen bericht Geplaatst op 26 apr 2014 09:53 
 
Hardtraxx Veteran

Afbeelding

De 22-jarige Maikel S. uit Woerden is ontmaskerd als een van de grootste online drugssmokkelaars ooit. Vanuit een huurwoning zou de wizzkid dvd-hoesjes met drugs hebben verstuurd en zo in korte tijd tientallen miljoenen hebben verdiend.

Hij had de hersens om iets van zijn leven te maken, maar hij koos de verkeerde richting
Bekenden van Maikel S.
In de buurt hadden ze al een tijd het gevoel dat er iets niet klopte. 'Hij had wel heel veel dure auto's,' zeggen buurtbewoners. Want een 22-jarige die rondrijdt in de duurste modellen Audi, BMW en Mercedes, dat is vreemd. En ook zijn opa zegt er helemaal niets van te begrijpen.

Cornelis Jan S., roepnaam Maikel, doet niet alleen de wenkbrauwen fronsen van buren in Woerden. Op een trip naar Miami afgelopen zomer laat S. een exclusieve Lamborghini klaarzetten op de luchthaven. Hij gaat emigreren naar Amerika, zo laat hij zijn naasten en bekenden in Woerden kort daarvoor weten.

Gehuurde Lamborghini
Maar Amerikaanse rechercheurs hebben dan al lang een vermoeden wat hij daadwerkelijk komt doen: een handlanger aan deze kant van de oceaan ontmoeten. Ze vangen hem op en S. verlaat het vliegveld niet in zijn gehuurde Lamborghini, maar op de achterbank van een politieauto.

Het is het sluitstuk van een undercoveroperatie die dan al 18 maanden aan de gang is. Al die tijd houden rechercheurs 'SuperTrips' in de gaten op de dubieuze online marktplaats Silk Road. Onder deze naam zou Maikel S. grote hoeveelheden drugs te koop aanbieden. Tenminste honderd pakketjes vol XTC, LSD en cocaïne weten de rechercheurs te onderscheppen, maar justitie verdenkt hem van tenminste 10.000 transacties sinds januari 2011.

Dvd-hoesjes
Het gaat om een half miljoen XTC-pillen, 100 kilo MDMA en 4 kilo cocaïne die S. in lege dvd-hoesjes zou hebben verpakt en verstuurd. Daarmee zou hij volgens de Amerikaanse justitie 385.000 bitcoins hebben verdiend; volgens de huidige koers ongeveer 173 miljoen dollar, al fluctueert die koers sterk.

S. hangt een gevangenisstraf van maximaal 40 jaar boven het hoofd en wordt in Amerikaanse media afgeschilderd als een van de grootste online drugssmokkelaars ooit.

In Woerden kunnen ze er met hun verstand nog altijd niet bij. 'We zijn er kapot van en begrijpen er helemaal niets van,' zegt zijn opa op wiens adres S. een computerbedrijf heeft geregistreerd. S. woonde hier jarenlang en kwam nog vaak over de vloer. 'Maar ik heb er nooit iets van gemerkt.'

Digitale drugsbaas
Dat S. in korte tijd uitgroeit tot een digitale drugsbaas hebben maar weinig mensen zien aankomen. 'Hij had de hersens om iets van zijn leven te maken en het ver te schoppen,' zeggen goede bekenden van hem. 'Maar hij koos de verkeerde richting.'

Goede bekenden weten niet anders dan dat S. lange tijd arts wilde worden. Hij doorloopt het atheneum op het Kalsbeek College in Woerden zonder problemen, maar start uiteindelijk niet met een studie geneeskunde. Hij kiest voor een opleiding ict. Volgens bekenden ook niet onlogisch omdat ze S. kennen als iemand die sinds zijn vroege jeugd altijd achter de computer zit.

Op zijn zeventiende heeft hij al zijn eerste bedrijfje. Daarmee knutselt hij voor vrienden en bekenden websites in elkaar. Van het geld koopt hij zijn eerste motor: een Yamaha YZF-R6. 'Mijn eerste grote liefde,' zegt hij hier zelf over op een netwerksite voor motorliefhebbers. Later biedt hij zichzelf aan om apps voor anderen te bouwen en gaat hij aan de slag bij diverse grote bedrijven.

Een raadsel
Hoe S. toch zo diep in de drugshandel verzeild kon raken, is voor velen een raadsel, al is voor buurtbewoners duidelijk dat hij geen lieverdje is. Geregeld zien ze de politie in de straat. In 2012 wordt hij gepakt met drugs, blijkt uit rechtbankdocumenten. Hij wordt daarvoor veroordeeld, maar buren merken nooit iets van zijn lucratieve handel. Al hadden ze wel al langere tijd het gevoel dat er iets niet klopte.

Ze zien hem de afgelopen jaren met de ene snelle bolide na de andere door de buurt rijden. 'Hij had er op een gegeven moment wel vijf,' zegt een buurvrouw die zich geregeld kwaad maakte over zijn asociale rijgedrag. 'Hij reed zo ongelooflijk hard door de straat, dat ik mijn hart vast hield als mijn kleinkinderen daar speelden. Ik heb er ook weleens wat van gezegd.'

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... -cel.dhtml
Ongelezen bericht Geplaatst op 26 apr 2014 16:18 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Ook heel slim om gelijk allemaal autos te kopen en die voor de deur te zetten :lol:
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 apr 2014 12:28 
 

Bazig :worship:
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 apr 2014 16:04 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Haha wel eens van die site gehoord ja, lekker slim om dan alles uit te geven inderdaad....
Ongelezen bericht Geplaatst op 03 mei 2014 14:52 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Ik woon in Bodegraven wat ongeveer 10km van woerden vandaag ligt. Ik vond het al zo apart om zo een jong gastje rond te zien rijden in dikke audi's bmw's..
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 mei 2014 16:23 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Teknizion schreef:
Ik woon in Bodegraven wat ongeveer 10km van woerden vandaag ligt. Ik vond het al zo apart om zo een jong gastje rond te zien rijden in dikke audi's bmw's..

In Arnhem is het normaal om als 20 jarige Allochtoon een Audi/BMW/Merc te rijden. :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 09 mei 2014 11:28 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Citaat:
vr 09 mei 2014, 08:38

Drugshandelaar sluit deal met justitie VS WOERDEN - De Nederlander die vastzit in Amerika op verdenking van grootschalige drugshandel, heeft een deal gesloten met justitie. In ruil voor zijn bekentenis krijgt de 23-jarige Maikel S. uit Woerden niet meer dan vijftien jaar gevangenisstraf. Bovendien mag hij zijn straf grotendeels uitzitten in Nederland.

Dat melden Amerikaanse media vrijdagochtend.

S. verkocht drugs zoals lsd, xtc, cannabis en cocaïne via de beruchte website Silk Road. De ex-computerprogrammeur ontving betalingen in bitcoins, een digitale munteenheid. Justitie in Amerika heeft drie miljoen dollar (2,17 miljoen euro) gevorderd van de man, geld dat hij met de drugshandel zou hebben verdiend.

S. praat met justitie over de identiteit van zijn leveranciers en zakenpartners. Mogelijk zal hij ook verklaringen afleggen over de oprichter van Silk Road, die zelf vast zit op verdenking van criminele activiteiten. De website is inmiddels door de FBI offline gehaald.

Ongelezen bericht Geplaatst op 09 mei 2014 12:44 
 
Kraak... Piep...
Avatar gebruiker

Ze weten dat hij het gedaan heeft en willen hem 40 jaar geven.
Dus blijkbaar zijn de woorden Ik deed het. 25 jaar waard.

Ga ik ook doen als ik 12 jaar krijg. Zeg ik ik was het en ik mag weer weg.
Ongelezen bericht Geplaatst op 09 mei 2014 15:06 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Broken Balance schreef:
Ze weten dat hij het gedaan heeft en willen hem 40 jaar geven.
Dus blijkbaar zijn de woorden Ik deed het. 25 jaar waard.

Ga ik ook doen als ik 12 jaar krijg. Zeg ik ik was het en ik mag weer weg.


En...

Citaat:
Bovendien mag hij zijn straf grotendeels uitzitten in Nederland.


...dus niet de volledige 15 jaar, want:

Citaat:
Sommige staten eisen dat de straf die is opgelegd volledig wordt ondergaan in Nederland, de zogenaamde ‘onmiddellijke tenuitvoerlegging’. Meestal wordt echter de zogenaamde ‘exequaturprocedure’ gevolgd. Dit houdt in dat een Nederlandse rechter de straf omzet naar Nederlandse maatstaven. Dit betekent niet altijd dat de straf minder zwaar zal worden. De Nederlandse rechter zal rekening moeten houden met de ernst van het feit, de omstandigheden waaronder het is gepleegd en de persoon van de dader. Ook houdt de rechter rekening met het feit dat in het buitenland zwaardere straffen opgelegd worden en dat de veroordeelde dat risico heeft aanvaard. Bovendien zal hij er rekening mee moeten houden dat de staat waar de straf is opgelegd niet wil dat de straf in Nederland niets meer voorstelt.

Als de straf is omgezet geldt deze als in Nederland opgelegd. Dit betekent bijvoorbeeld dat de Nederlandse regels omtrent vervroegde invrijheidsstelling gelden. Bij de ‘onmiddellijke tenuitvoerlegging’ is dit niet zo.



Bij drugsdelicten geldt wel de 'vervroegde invrijheidsstelling' helaas.
Forumoverzicht » Off-topic » Actueel