Nog een voordeel:
Verbetering van de kwaliteit van muziek?
Omdat vele artiesten thuis opgesloten zitten en ook niks beters te doen hebben, kunnen ze meer aandacht besteden aan hun productieskills en platen beter afmaken. In de podcast van DBSTF hoor je ze vaak zeggen dat ze een plaat onder stress moeten/willen afmaken voor hun volgende boeking. Dit geldt natuurlijk voor meerdere artiesten. Als er geen druk op zit, worden er wellicht minder tracks geproduceerd, maar wel met hogere kwaliteit.
Ook de tracks die het alleen live 'goed doen' zijn nu minder interessant. Een Sickmode, Malice, GPF, Warface, etc zullen nu ook uit een ander vaatje moeten tappen. Er zullen nog steeds fans zijn van hun muziek, maar ik denk niet dat er veel mensen thuis achter hun laptop OOOOH beginnen te roepen bij een kickswitch naar een nog hoger piepje. De vraag naar deze bagger zal dus afnemen en de artiesten moeten iets anders proberen, of blijken een one-trick-pony waar in de thuissituatie geen vraag naar is.
Het thuiszitten leidt ook tot creativiteit. Andere artiesten gaan iets heel anders proberen, mede doordat er geen druk is om nieuwe tracks voor het volgende festival af te hebben. Denk bijvoorbeeld aan het Clockartz Chord V album, ik luister dit thuis met plezier. Dit was niet echt een doorslaand succes op feesten (als ik me de reacties goed herinner). Als meerdere artiesten zoiets proberen zou ik dit alleen maar toejuichen. Er kunnen zelfs hele nieuwe subgenres ontstaan.
Wat denken jullie hierover?