Thanks!
De artiesten of managers nemen meestal contact op wanneer ze een nummer hebben liggen waar ze zang of spoken-word vocalen voor zoeken. Soms kan een tekst ook een vorm van inspiratie zijn, maar meestal is er wel een idee of een deel van een plaat klaar. Ik kom in contact door artiesten of managers te mailen, te bellen of ze aan te spreken op festivals. Initiatief nemen!
Ik schrijf al een paar jaar mijn ideeën voor teksten op dus ik heb wel een soort van database met ideeën. Als ik een tekst in een bepaald thema wil schrijven haal ik mijn inspiratie uit boeken, films of andere dingen die ik ergens hoor of zie. Het kan eigenlijk vanalles zijn.
Met copyright wordt er vaak gekozen de volledige vocal af te kopen indien de vocalist(e) daar ook mee instemt of de schrijver krijgt schrijversrechten en de vocaliste(e) zangrechten. Ook een combinatie is mogelijk. Dit verschilt per artiest en per opdracht, maar dit is eerlijk gezegd nog steeds een behoorlijk grijs gebied voor mij.
Teksten spreek ik zelf niet in (mensen moeten het ook mooi vinden om naar te luisteren..

), maar ik krijg een steeds breder netwerk van verschillende mensen die dat gelukkig wel goed kunnen
Favo artiesten? Lastig. Ik vind heel veel artiesten goed en het wisselt ook nog wel eens. Qua producties
op dit moment o.a. Phuture Noize, Rejecta en D-Sturb. En Devin Wild natuurlijk (goede vocalen laatst ook

) Qua setjes vind ik veel artiesten nu erg voorspelbaar maar vind Primeshock wel erg goed, leuke afwisseling en verrassing.