Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
1, 2, 3  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 apr 2012 12:10 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Hierbij geef ik jullie een uitgebreide tutorial over een hardstyle productie, laten we dus maar snel beginnen!

Hoe zit een track in elkaar?
Veel track hebben dezelfde opbouw, die opbouw zal ik nu aan jullie uitleggen. er zijn altijd tracks die niet gaan zoals de structuur die ik ga uitleggen, maar 9 van de 10 track hebben dit wel.

Intro:
Een intro is een begin van een track, door een intro kan de track tijdens het draaien ingemixt worden.
Een intro heeft vaak een lengte van 32, 48 of 64 beats.(1 beat is gelijk aan 1 drum die je hoort)
De intro begint altijd vrijwel rustig en bouwt op naar een break die gaat komen, dit zorgt ervoor dat de track goed in te mixen is door dj's.

Mid intro:
Een mid intro is het stuk wat na de intro komt, er zitten vaak gekke sound onder of een simpele melodie.
Voordat de mid intro in komt heb je na de intro vaak nog een korte break die opbouwd naar de mid intro. (dit is tevens niet altijd het geval)
De lengte van de mid intro verschild per track en kan bij sommige track maar 38 seconde duren terwijl het bij andere track 2 minuten kan duren.

Break:
Een break is vaak een rustig stuk in de track wat een goede sfeer in de track kan brengen.
De lengte van een break is ook altijd verschillend, het is net hoe jij het mooi vind.
In de break worden vaak vocals gebruikt die ervoor zorgen dat het allenmaal net wat mooier klinkt, de vocals kunnen ook de track heel mooi maken als het mooie lyrics heeft.
Ook zal er bij een euphorische track een melodie bij komen die ervoor gaat zorgen dat mensen helemaal los gaan!

Climax:
Een climax begint zodra de kick inkomt en het zorgt ervoor dat mensen beginnen te dansen!
De lengte van de climax verschild ook weer per track, sommige vinden het mooi als de climax 50 seconde duurt en sommige vinden het mooi als het 25 seconde duurt dan een korte break en dan weer 25 seconden.

Mid outro:
De mid outro komt nadat de climax is afgelopen, het zorgt ervoor dat de track uit te mixen is door dj's.
Onder een mid intro zit een kick met gekke sounds of een simpele melodie, net zoals bij de mid intro.
De mid outro kan zolang duren als je zelf wilt. Wel word de mid outro altijd afgebouwd naar de outro.

Outro:
De outro is het laatste stukje van de track waarbij je de track dus afbouwd, vaak hoor je hier niet meer dat losse instrumenten.
De outro kan zo lang duren als je zelf bepaald.


De geluiden in een track.
Er zitten veel geluiden in een hardstyle track, ik zal een paar van de basis geluiden gaan uitleggen.

Leads:
De lead is het geluid wat onder een melodie zit, dit geluid is vaak een zaagtand.
Leads worden het meest gemaakt met : Virus, Sylenth, z3ta, Nexus en V-station. natuurlijk zijn er nog heel veel meer synthesizers die je kan gebruiken om een mooie lead te maken!
Om een mooie lead te maken voor een melodieuze track raad ik aan om een paar leads te layers, dit betekend dat je meerdere lagen onder elkaar zet met verschillende leads.
Om een mooi geluid te krijgen kan je het best een paar zaagtand leads onder elkaar zetten met daarbij een blokgolf lead, dit zorgt voor een mooi warm geluid.
Het belangrijkste bij een lead is REVERB, reverb zorgt ervoor dat je lead mooi vol klinkt en dus niet meer zo dun klinkt.
Je kan natuurlijk veel verschillende soorten leads maken door veel te layeren, en verschillende geluiden te gebruiken.

Percussie:
Percussie zorgt ervoor dat er structuur in je track zit en dat er een ritme in blijft zitten, Verschillende percussie zijn : claps, snares, hi-hats, rim-shots en nog meer!
Percussies worden vaak gemaakt met een 808 of een 909, een voorbeeld hiervan is drumazon. je vind hierin een paar standaard percussies die je tot je eigen wens kan aanpassen.
Ook worden veel percussie uit sample packs gehaald, het meest gebruikte sample pack is die van vengeance, daar zit percussie in voor elk soort genre.
Het beste wat je kan doen als je mooie percussie heb is er reverb op doen zodat het net wat mooier en voller klinkt.

Kick:
De kick is het belangrijkste element in hardstyle, de kick zorgt ervoor dat de track goed kan klinken of juist heel slecht.
De kick kan gemaakt worden met verschillende programma's, veel gebruikte programma's zijn : Junglist, Hydra, utonic en de toch wel meest gebruikte is Drumazon, het is een 909 waar je goede kicks uit kan halen.
Wat veel gebeurt bij amateur producers is dat er op een kick veel te veel distortion op word gezet waardoor hij heel lelijk klinkt in de afmix.
in een kick zit vaak een mooie goeie distortion die niet al te hard staat zodat hij goed klinkt in de afmix.
Veel gebruikte distortions zijn : camelphat, camelcrusher, logic's clip distortion en izotope trash. er zijn natuurlijk meer distortion, en iedereen moet werken met wat hij of zij zelf fijn vind.
Op een kick word ook altijd een equalizer gezet voordat er word gedistord, dit zorgt ervoor dat als je een distortion erop gooit het deel gaat distorden wat je heb ge-equalized.
Om de kick mooi af te ronden op het eind word er vaak een klein beetje reverb op gezet wat het mooier maakt.

Effecten:
Onder een hardstyle track worden vaak veel effecten gebruikt, hierbij bedoel ik dingen als : uplifters, downlifters, reverse crashes, FX kicks en meer.
Deze effecten worden altijd gebruikt om alles wat mooier te laten klinken, het zorgt ervoor dat iets opbouwd of iets juist afbouwd. ook worden effecten gebruikt om het net wat extra's te geven, je kan heirdoor ook je eigen sound door creeeren.

De melodie.
De melodie is een belangrijk element in hardstyle, het kan ervoor zorgen dat er veel emotie in een track zit of een track juist heel rauw kan klinken.
Maar hoe zit nou precies een melodie in elkaar?

Scale:
Om een melodie te krijgen zonder valse noten erin te krijgen raad ik aan om een scale te gebruiken die jij mooi vind. een scale zijn bepaalde noten die worden gebruikt in je melodie, weet je nog niet precies van een scale is dan moet je dat eerst even uitzoeken op internet, er staan 1000e tutorials online over scales.

Melodie:
Zodra je een scale heb gevonden die bij jou past kan je verder met het maken van een melodie, in de melodie vind je vaak een melodielijn en een basslijn.
Wat ik persoonlijk altijd doe is eerst de basslijn maken en vervolgens de melodie erboven neerzetten.
Vaak doe ik eerst alle toonhoogtes en maak daarna pas de melodie erbij, maar hierbij heeft ieder natuurlijk zijn eigen manier.

Einde
Ik hoop dat beginners en misschien ook gevorderde producers hier wat aan hebben gehad. als je een opmerking heb dat er iets beter kan, zeg het gerust en ik zal het eventueel aanpassen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 apr 2012 12:30 
 
Hardtraxxer

Super tof dat je dit neer hebt gezet!

hier heb ik zeker wat aan!

even aan vraag?

is drumazon makkelijk om een goede kick uit te krijgen dan hydra?
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 apr 2012 12:44 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Opzich een mooie tutorial, maar ik zou de hoeveelheid seconden vervangen door blokken ;) Heb je wat betreft het mixen etc ook meer aan.. Tracks bestaan altijd uit een aantal blokken van een aantal beats lang, wat neerkomt op de secondes zoals jij ze in je tut hebt staan. Verschil met de secondes is dat deze blokken op elk muziek genre/BPM toepasbaar zijn!
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 apr 2012 12:49 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

mooie uitleg en netjes neergezet :thumbup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 apr 2012 12:54 
 
Hardtraxx Addict

Het is misschien handig voor de beginners die geen idee hebben waar ze moeten beginnen. Alleen ze moeten niet aan een volgorde gaan vasthouden. Produceren volgens allerlei regels is niet aan te raden vind ik. Overigens ben ik het niet eens met dat reverb het belangrijkste is op een lead. Het is een combinatie van elementen wat een sound dik en vol krijgt. reverb geeft wat meer air aan een lead maar maakt de lead niet dik ofzo.

Wel netjes dat je er tijd in hebt gestoken :thumbsup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 apr 2012 13:00 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Phase 2 schreef:
Het is misschien handig voor de beginners die geen idee hebben waar ze moeten beginnen. Alleen ze moeten niet aan een volgorde gaan vasthouden. Produceren volgens allerlei regels is niet aan te raden vind ik. Overigens ben ik het niet eens met dat reverb het belangrijkste is op een lead. Het is een combinatie van elementen wat een sound dik en vol krijgt. reverb geeft wat meer air aan een lead maar maakt de lead niet dik ofzo.

Wel netjes dat je er tijd in hebt gestoken :thumbsup:

Mee eens, ik heb ook neergezet dat vaak deze structuur word gebruikt maar dit niet altijd gebeurt en eht dus ook niet verplicht is.

@TakkU goede tip, ik zal is even kijken hoe ik het zal veranderen ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 apr 2012 13:03 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Pantermaat schreef:
Super tof dat je dit neer hebt gezet!

hier heb ik zeker wat aan!

even aan vraag?

is drumazon makkelijk om een goede kick uit te krijgen dan hydra?

Het ligt er net aan wat je fijner vind werken, wel vind ik drumazon makkelijker aangezien het net wat simpeler is. Maar je kan met beide programma's goede kicks maken, als je maar weet wat je moet doen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 apr 2012 14:02 
 
Hardtraxx Addict

Drumazon heeft naar mijn mening ook een mooie klank. Het brongeluid is een goede positie om vanaf te beginnen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 apr 2012 14:23 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Klank van Drumazon is absoluut goed te noemen! Probleem is alleen, en zeker voor beginners, dat Drumazon niet in te stellen is op bepaalde waardes. Je kan aan een knop draaien, maar je ziet niet hoeveel je nou daadwerkelijk wijzigt. Met name de pitch etc is dan moeilijk af te stellen, wat voor beginners die geen ervaring hebben met het recht trekken van een kick een probleem kan zijn!
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 apr 2012 14:27 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

TakkU schreef:
Klank van Drumazon is absoluut goed te noemen! Probleem is alleen, en zeker voor beginners, dat Drumazon niet in te stellen is op bepaalde waardes. Je kan aan een knop draaien, maar je ziet niet hoeveel je nou daadwerkelijk wijzigt. Met name de pitch etc is dan moeilijk af te stellen, wat voor beginners die geen ervaring hebben met het recht trekken van een kick een probleem kan zijn!

Zal volgende week is een mooie tutorial maken over drumazon en hoe je er een mooie kick uit kan krijgen :)
Dan snappen de beginnende producers ook wat ze doen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 apr 2012 16:19 
 
Hardtraxxer

@ R-shot

Heel vet als je van drumazone een kick tutorail kan en wil maken!
ik wacht er teminsten met smart op :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 apr 2012 17:22 
 
Hardtraxx Elite

heel handig! :thumbsup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 apr 2012 17:56 
 
Hardtraxxer

Het meeste wist ik al, maar het is erg vet dat je hier tijd in wil steken! Ik denk dat veel mensen er wat aan kunnen hebben! Ik vind dit btw sws een goed forum, kijk naar bijvoorbeeld Partyflock, daar is het alleen maar afzeiken enzo... Ben blij dat dit er is, en dat mensen elkaar helpen in i.p.v alleen maar een grote mond open trekken...
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 apr 2012 18:04 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Als je bvd drumazon gebruikt bij logic en je wilt weten op welke noot hij zit,kan je gewoon tuner gebruiken ! doe ik ook altijd!

Ik denk dat je met hydra sneller en kick kan bouwen dan met drumazon,puur vanwegen je bij drumazon met losse effecten /elementen werkt bij hydra kan je veel meer instellen er er zit ook een distor knop ect.. !
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 apr 2012 19:15 
 
Hardtraxx Beheerder
Avatar gebruiker

Delcone schreef:
Als je bvd drumazon gebruikt bij logic en je wilt weten op welke noot hij zit,kan je gewoon tuner gebruiken ! doe ik ook altijd!

Ik denk dat je met hydra sneller en kick kan bouwen dan met drumazon,puur vanwegen je bij drumazon met losse effecten /elementen werkt bij hydra kan je veel meer instellen er er zit ook een distor knop ect.. !


niks is beter dan een 909. hydra is net als microtonic een synthesizer dit is erg verschillend, maar je hebt wel gelijk dat je er beter mee kunt werken. als je met hydra een goede kick kunt bouwen kun je dat zeker ook met dumrazon en eks-9 etc.
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 apr 2012 19:37 
 
Hardtraxx Addict

Delcone schreef:
Als je bvd drumazon gebruikt bij logic en je wilt weten op welke noot hij zit,kan je gewoon tuner gebruiken ! doe ik ook altijd!

Ik denk dat je met hydra sneller en kick kan bouwen dan met drumazon,puur vanwegen je bij drumazon met losse effecten /elementen werkt bij hydra kan je veel meer instellen er er zit ook een distor knop ect.. !


Studio One heeft ook een tuner.
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 apr 2012 20:07 
 
Hardtraxx Newbie

Erg handig voor beginners :thumbsup:. Alleen is dit wel een leidraad, voor produceren zijn eigenlijk geen regels... Maar dit is zeker een heel goed hulpmiddel!
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 apr 2012 01:45 
 
Hardtraxx Newbie

Hallo,

Hoe komen jullie aan Drumazon als ik vragen mag?
100 euro voor betaald? :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 apr 2012 09:24 
 
Hardtraxx Addict

Freek-otter schreef:
Hallo,

Hoe komen jullie aan Drumazon als ik vragen mag?
100 euro voor betaald? :P


De meeste kopen niks iig :P
_____________

Wat trouwens ook nog scheelt is om eerst de decay enzo van de drumazon kick aan te passen, dan opslaan als sample en dan pas al je zooi erop te gooien.
Zo kreeg ik een beter resultaat dan toen ik het rechtstreeks vanuit drumazon deed (de effecten erop zetten)
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 apr 2012 19:52 
 
Hardtraxxer

Torrents. Ik ga niet betalen zo veel betalen voor een hobby. Als het meer dan een hobby wordt dan zal ik wel wat aanschaffen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 apr 2012 20:47 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Ahja, je bent echt niet de enige met gekraakte plugins/programma's ;) Zelfs de grote DJ's doen t vaak zat met gecrackte versies :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 apr 2012 23:06 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Headhunterz gebruikt Ohmhicide gecrackt, zag je in From Within clip. Team Air License :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 apr 2012 23:16 
 
Hardtraxx Addict

The Indicator schreef:
Headhunterz gebruikt Ohmhicide gecrackt, zag je in From Within clip. Team Air License :P


Hij heeft hem daarna wel gekocht las ik op Twitter,
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 apr 2012 23:18 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Goed overzicht van de verschillende elementen. :)

Ik vind dat je Zebra (en Massive) ook als goede synthesizer voor Leads kunt noemen, ik gebruik minstens 1 Zebra voor m'n Leads.

Over intro sounds mag ook wat meer gezegd worden, alhoewel intro sounds van alles kan zijn, dus het is wel lastig om dat zo kort uit te leggen (Massive en Alchemy zijn synths die ik hier vaak voor gebruik)

En Ohmicide is ook goede distortion, die ben je nog vergeten te melden.
En ik ben van mening dat EQ het belangrijkste is voor leads.


(offtopic: HHZ had Alchemy ook gecrakt :P )
Ongelezen bericht Geplaatst op 16 apr 2012 18:09 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Bedankt voor deze heldere uitleg. Dit verdient een sticky :thumbup:
1, 2, 3  Volgende
Forumoverzicht » Algemeen » Producer's Corner