Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Vorige  1, 2, 3  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 16 apr 2012 22:00 
 
Hardtraxxer

mrazura schreef:
Bedankt voor deze heldere uitleg. Dit verdient een sticky :thumbup:

Neen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 apr 2012 12:37 
 
Hardtraxxer

Ziet er cool uit, maar wat een grammaticale hel zeg :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 apr 2012 08:09 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

doubletrouble schreef:
Ziet er cool uit, maar wat een grammaticale hel zeg :P

haha ja dat kan best kloppen, ben nooit echt goed geweest in verhaaltjes schrijven >.<
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 apr 2012 11:22 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Vrij basic.. maargoed..

Iemand zal er van wel wat aan hebben :thumbup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 apr 2012 20:50 
 
Hardtraxxer

zeker handige tutorial voor beginners zoals ik ! bedankt!

maar ik snap dat met die Scale niet echt.. en kan er ook niks over vinden.. typ vast het verkeerde in maar.. heeft iemand een tutorial voor me wat het is of youtube ofso ?:D
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 apr 2012 21:08 
 
Hardtraxxer

peejay56 schreef:
zeker handige tutorial voor beginners zoals ik ! bedankt!

maar ik snap dat met die Scale niet echt.. en kan er ook niks over vinden.. typ vast het verkeerde in maar.. heeft iemand een tutorial voor me wat het is of youtube ofso ?:D


hm over 'scale' of toonaard/toonladders en toonsoorten valt wel veel te vinden. Nu zou ik me er eigenlijk niet al te druk over maken. Een goede producer is muzikaal aangelegd, en wie muzikaal aangelegd is hoort vanzelf welke noten bij elkaar passen en welke niet :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 apr 2012 09:26 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

momentum schreef:
peejay56 schreef:
zeker handige tutorial voor beginners zoals ik ! bedankt!

maar ik snap dat met die Scale niet echt.. en kan er ook niks over vinden.. typ vast het verkeerde in maar.. heeft iemand een tutorial voor me wat het is of youtube ofso ?:D


hm over 'scale' of toonaard/toonladders en toonsoorten valt wel veel te vinden. Nu zou ik me er eigenlijk niet al te druk over maken. Een goede producer is muzikaal aangelegd, en wie muzikaal aangelegd is hoort vanzelf welke noten bij elkaar passen en welke niet :)

Als je een vast "scale" heb die je altijd gebruikt of 2 verschillende, dan creëer je in je melodieën een eigen style. kijk naar zatox, die heeft 2 standaart scales die hij altijd gebruikt waardoor je in de melodieën echt zijn style hoort.
En voor mensen die nog moeite hebben met scales heb ik voor jullie een link die je zal helpen.
http://www.pianoworld.com/fun/vpc/piano_chords.htm
In de hardstyle word vaak een aeolian scale gebruikt, als je daar op klikt en dan een standaart noot dan zie je meteen de volledige scale.
Ik hoop dat jullie hier een stukje verder mee kunnen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 apr 2012 09:30 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Die scales vind ik wel interessant.
Ik deed dit altijd automatisch al maar wist niet dat er zo'n theorie achter zat.:)
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 apr 2012 11:15 
 
Hardtraxxer

Frazyr schreef:
Die scales vind ik wel interessant.
Ik deed dit altijd automatisch al maar wist niet dat er zo'n theorie achter zat.:)

idd, dat bedoel ik ook :) normaal gezien doe je het automatisch. Kan wel eens leuk zijn om de theorie er achter te lezen natuurlijk, maar is niet noodzakelijk :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 apr 2012 13:29 
 
Hardtraxx Newbie

Wordt voor het maken van hardcore kicks ook vaak Drumazon gebruikt of een andere VST?
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 apr 2012 14:01 
 
Hardtraxxer

Hardpigeon schreef:
Wordt voor het maken van hardcore kicks ook vaak Drumazon gebruikt of een andere VST?

Drumazon is ook goed voor core kicks. in principe kan je vanuit elke vst beginnen, maar een 909 bassdrum is sowiso een goede basis.
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 apr 2012 16:12 
 
Hardtraxxer

R-shot schreef:
momentum schreef:
peejay56 schreef:
zeker handige tutorial voor beginners zoals ik ! bedankt!

maar ik snap dat met die Scale niet echt.. en kan er ook niks over vinden.. typ vast het verkeerde in maar.. heeft iemand een tutorial voor me wat het is of youtube ofso ?:D


hm over 'scale' of toonaard/toonladders en toonsoorten valt wel veel te vinden. Nu zou ik me er eigenlijk niet al te druk over maken. Een goede producer is muzikaal aangelegd, en wie muzikaal aangelegd is hoort vanzelf welke noten bij elkaar passen en welke niet :)

Als je een vast "scale" heb die je altijd gebruikt of 2 verschillende, dan creëer je in je melodieën een eigen style. kijk naar zatox, die heeft 2 standaart scales die hij altijd gebruikt waardoor je in de melodieën echt zijn style hoort.
En voor mensen die nog moeite hebben met scales heb ik voor jullie een link die je zal helpen.
http://www.pianoworld.com/fun/vpc/piano_chords.htm
In de hardstyle word vaak een aeolian scale gebruikt, als je daar op klikt en dan een standaart noot dan zie je meteen de volledige scale.
Ik hoop dat jullie hier een stukje verder mee kunnen.


bedankt ! ik snap het nu wat beter! maar als je bijvoorbeeld op een scale drukt heb je niet zo veel tonen die je kunt gebruiken zeg maar? of klopt dat wel? en de basslijn er onder heeft dat er verder ook nog wat mee temaken? :)

en heeft dit er ook veel mee te maken Notes in Chord / Scale: C,Eb,F,F#,G#,A#,B,C#,Eb of alleen de tonen op de piano er boven?
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 apr 2012 16:42 
 
Hardtraxxer

waar kan ik trouwens zebra downloaden of een programma met zelfde fucntie?
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 apr 2012 11:10 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

peejay56 schreef:
bedankt ! ik snap het nu wat beter! maar als je bijvoorbeeld op een scale drukt heb je niet zo veel tonen die je kunt gebruiken zeg maar? of klopt dat wel? en de basslijn er onder heeft dat er verder ook nog wat mee temaken? :)

en heeft dit er ook veel mee te maken Notes in Chord / Scale: C,Eb,F,F#,G#,A#,B,C#,Eb of alleen de tonen op de piano er boven?

Als 1e,je denkt dat er niet zoveel tonen zijn maar je moet maar is even op dat knopje "Let scales cover keyboard:" drukken, dan snap je dat je heel de keyboard kan gebruiken bij een scale ;)
de basslijn eronder moet je wel in de noten doen van de scale, maar hoe je die neerzet is aan jezelf.

En die noten die je laat zien(C,Eb,F,F#,G#,A#,B,C#,Eb), dat zijn de noten die worden gebruikt in de scale die je heb aangeklikt ;) dus dat is eigenlijk hetzelfde als de noten die je daarboven ziet.

Ik hoop je hiermee te hebben geholpen :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 okt 2012 21:45 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Wat is Drumazon en hoe kom ik eraan?
En Virus, Sylenth en de andere dingen die worden genoemd?
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 okt 2012 22:13 
 
Hardtraxxer

Fuzzylogic schreef:
Wat is Drumazon en hoe kom ik eraan?
En Virus, Sylenth en de andere dingen die worden genoemd?


kom op... ga eerst even googelen voordat je hier met zulke vragen komt... nu komt het echt over alsof je er zelf 0,0 moeite voor hebt gedaan ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 okt 2012 22:48 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Ik heb gegoogeld, het enige wat ik tegen kom zijn tutorials voor die programma's en samples die met die programma's zijn gemaakt :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 25 okt 2012 09:30 
 
Hardtraxxer

Fuzzylogic schreef:
Ik heb gegoogeld, het enige wat ik tegen kom zijn tutorials voor die programma's en samples die met die programma's zijn gemaakt :P


Vreemd, want een Virus is geen programma ;) Ik ga er tenminste vanuit dat je het hier over een Access Virus hebt...
Ongelezen bericht Geplaatst op 25 okt 2012 12:09 
 
Hardtraxxer

Fuzzylogic schreef:
Wat is Drumazon en hoe kom ik eraan?
En Virus, Sylenth en de andere dingen die worden genoemd?



Drumazon: Kopen.. google maar eens drumazon
Sylenth.. same.. en de virus moet je gewoon even op bax shop kijken :) is wel kleine 2000 euro maar heb je ook wat !
Ongelezen bericht Geplaatst op 25 okt 2012 20:48 
 
Hardtraxxer

Voor die 2000 euro zet ik dr een setje pioneers neer :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 25 okt 2012 22:55 
 
Hardtraxxer

Socializerz schreef:
KicKProduction schreef:
Voor die 2000 euro zet ik dr een setje pioneers neer :P

Een setje voor 2000? :corn:
Ongelezen bericht Geplaatst op 25 okt 2012 23:01 
 
Hardtraxx Addict

Afbeelding
Ongelezen bericht Geplaatst op 26 okt 2012 14:13 
 
Hardtraxx Newbie

Joeyvg schreef:
Afbeelding


Hahaha!
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 okt 2012 12:27 
 
Hardtraxxer

is deze nieuw van pioneer :corn: ?
Ongelezen bericht Geplaatst op 22 dec 2012 17:19 
 
Hardtraxx Newbie

R-shot schreef:
Hierbij geef ik jullie een uitgebreide tutorial over een hardstyle productie, laten we dus maar snel beginnen!

Hoe zit een track in elkaar?
Veel track hebben dezelfde opbouw, die opbouw zal ik nu aan jullie uitleggen. er zijn altijd tracks die niet gaan zoals de structuur die ik ga uitleggen, maar 9 van de 10 track hebben dit wel.

Intro:
Een intro is een begin van een track, door een intro kan de track tijdens het draaien ingemixt worden.
Een intro heeft vaak een lengte van 32, 48 of 64 beats.(1 beat is gelijk aan 1 drum die je hoort)
De intro begint altijd vrijwel rustig en bouwt op naar een break die gaat komen, dit zorgt ervoor dat de track goed in te mixen is door dj's.

Mid intro:
Een mid intro is het stuk wat na de intro komt, er zitten vaak gekke sound onder of een simpele melodie.
Voordat de mid intro in komt heb je na de intro vaak nog een korte break die opbouwd naar de mid intro. (dit is tevens niet altijd het geval)
De lengte van de mid intro verschild per track en kan bij sommige track maar 38 seconde duren terwijl het bij andere track 2 minuten kan duren.

Break:
Een break is vaak een rustig stuk in de track wat een goede sfeer in de track kan brengen.
De lengte van een break is ook altijd verschillend, het is net hoe jij het mooi vind.
In de break worden vaak vocals gebruikt die ervoor zorgen dat het allenmaal net wat mooier klinkt, de vocals kunnen ook de track heel mooi maken als het mooie lyrics heeft.
Ook zal er bij een euphorische track een melodie bij komen die ervoor gaat zorgen dat mensen helemaal los gaan!

Climax:
Een climax begint zodra de kick inkomt en het zorgt ervoor dat mensen beginnen te dansen!
De lengte van de climax verschild ook weer per track, sommige vinden het mooi als de climax 50 seconde duurt en sommige vinden het mooi als het 25 seconde duurt dan een korte break en dan weer 25 seconden.

Mid outro:
De mid outro komt nadat de climax is afgelopen, het zorgt ervoor dat de track uit te mixen is door dj's.
Onder een mid intro zit een kick met gekke sounds of een simpele melodie, net zoals bij de mid intro.
De mid outro kan zolang duren als je zelf wilt. Wel word de mid outro altijd afgebouwd naar de outro.

Outro:
De outro is het laatste stukje van de track waarbij je de track dus afbouwd, vaak hoor je hier niet meer dat losse instrumenten.
De outro kan zo lang duren als je zelf bepaald.


De geluiden in een track.
Er zitten veel geluiden in een hardstyle track, ik zal een paar van de basis geluiden gaan uitleggen.

Leads:
De lead is het geluid wat onder een melodie zit, dit geluid is vaak een zaagtand.
Leads worden het meest gemaakt met : Virus, Sylenth, z3ta, Nexus en V-station. natuurlijk zijn er nog heel veel meer synthesizers die je kan gebruiken om een mooie lead te maken!
Om een mooie lead te maken voor een melodieuze track raad ik aan om een paar leads te layers, dit betekend dat je meerdere lagen onder elkaar zet met verschillende leads.
Om een mooi geluid te krijgen kan je het best een paar zaagtand leads onder elkaar zetten met daarbij een blokgolf lead, dit zorgt voor een mooi warm geluid.
Het belangrijkste bij een lead is REVERB, reverb zorgt ervoor dat je lead mooi vol klinkt en dus niet meer zo dun klinkt.
Je kan natuurlijk veel verschillende soorten leads maken door veel te layeren, en verschillende geluiden te gebruiken.

Percussie:
Percussie zorgt ervoor dat er structuur in je track zit en dat er een ritme in blijft zitten, Verschillende percussie zijn : claps, snares, hi-hats, rim-shots en nog meer!
Percussies worden vaak gemaakt met een 808 of een 909, een voorbeeld hiervan is drumazon. je vind hierin een paar standaard percussies die je tot je eigen wens kan aanpassen.
Ook worden veel percussie uit sample packs gehaald, het meest gebruikte sample pack is die van vengeance, daar zit percussie in voor elk soort genre.
Het beste wat je kan doen als je mooie percussie heb is er reverb op doen zodat het net wat mooier en voller klinkt.

Kick:
De kick is het belangrijkste element in hardstyle, de kick zorgt ervoor dat de track goed kan klinken of juist heel slecht.
De kick kan gemaakt worden met verschillende programma's, veel gebruikte programma's zijn : Junglist, Hydra, utonic en de toch wel meest gebruikte is Drumazon, het is een 909 waar je goede kicks uit kan halen.
Wat veel gebeurt bij amateur producers is dat er op een kick veel te veel distortion op word gezet waardoor hij heel lelijk klinkt in de afmix.
in een kick zit vaak een mooie goeie distortion die niet al te hard staat zodat hij goed klinkt in de afmix.
Veel gebruikte distortions zijn : camelphat, camelcrusher, logic's clip distortion en izotope trash. er zijn natuurlijk meer distortion, en iedereen moet werken met wat hij of zij zelf fijn vind.
Op een kick word ook altijd een equalizer gezet voordat er word gedistord, dit zorgt ervoor dat als je een distortion erop gooit het deel gaat distorden wat je heb ge-equalized.
Om de kick mooi af te ronden op het eind word er vaak een klein beetje reverb op gezet wat het mooier maakt.

Effecten:
Onder een hardstyle track worden vaak veel effecten gebruikt, hierbij bedoel ik dingen als : uplifters, downlifters, reverse crashes, FX kicks en meer.
Deze effecten worden altijd gebruikt om alles wat mooier te laten klinken, het zorgt ervoor dat iets opbouwd of iets juist afbouwd. ook worden effecten gebruikt om het net wat extra's te geven, je kan heirdoor ook je eigen sound door creeeren.

De melodie.
De melodie is een belangrijk element in hardstyle, het kan ervoor zorgen dat er veel emotie in een track zit of een track juist heel rauw kan klinken.
Maar hoe zit nou precies een melodie in elkaar?

Scale:
Om een melodie te krijgen zonder valse noten erin te krijgen raad ik aan om een scale te gebruiken die jij mooi vind. een scale zijn bepaalde noten die worden gebruikt in je melodie, weet je nog niet precies van een scale is dan moet je dat eerst even uitzoeken op internet, er staan 1000e tutorials online over scales.

Melodie:
Zodra je een scale heb gevonden die bij jou past kan je verder met het maken van een melodie, in de melodie vind je vaak een melodielijn en een basslijn.
Wat ik persoonlijk altijd doe is eerst de basslijn maken en vervolgens de melodie erboven neerzetten.
Vaak doe ik eerst alle toonhoogtes en maak daarna pas de melodie erbij, maar hierbij heeft ieder natuurlijk zijn eigen manier.

Einde
Ik hoop dat beginners en misschien ook gevorderde producers hier wat aan hebben gehad. als je een opmerking heb dat er iets beter kan, zeg het gerust en ik zal het eventueel aanpassen.

Deze tutorial is gemaakt door : Rick verweij


Na het lezen van dit topic ben ik bezig gegaan met het programma Fruity Loops, en dit is wat er tot nu toe uit gerold is ..: https://soundcloud.com/massacresoundz/showtek-black-massacre-remix-1

Ik hoop dat t wat is :P
Vorige  1, 2, 3  Volgende
Forumoverzicht » Algemeen » Producer's Corner