Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 25  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 sep 2013 11:37 
 
Hardtraxxer

Lyst schreef:
Als je wilt produceren heb je monitoren nodig en geen hi-fi speakers. Hi-Fi speakers zoals Logitech en Creative vervormen namelijk je geluid, waardoor het vrij moeilijk is iets te maken dat op iedere speaker goed klinkt. Monitoren zijn er om geluiden zo vlak mogelijk weer te geven. Ik zal je ook direct even uit de illusie helpen dat je die voor weinig geld kunt aanschaffen, zeker omdat je waarschijnlijk de prijs van hi-fi speakers in gedachte hebt. Voor 2 budget monitoren ben je al gauw een euro of 300 kwijt. Wil je daar nog eens een grote speaker voor op de grond bij (zoiets heet een subwoofer btw), dan tel daar nog maar eens 400 euro bij op. En ja dan heb ik het over een simpel monitor setje. Voor een top set ben je minimaal 3x zoveel kwijt.


Ben het deels met je eens, als je 'beginnend' bent kan je net zo goed een 2e hands setje aanschaffen. Deze zal ongeveer 200/300 kosten en dan heb je toch een set hoge kwaliteit studio monitors.
HiFi setjes is idd een lachertje voor zowel beginnend als hobby producer.. puur gewoon omdat het je geluid en uiteindelijke eind'product' helemaal naar de klote helpt..

Mijn mening is wel dat je monitors een belangrijke investering is, en als je serieus bezig bent met de muziek, heb je die er zo weer uit verdiend ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 sep 2013 11:58 
 
Aan het typen...
Avatar gebruiker

Voor 200-300 euro heb je een KRK RP6 setje te pakken 2e hands. Dat wil ik niet echt hoge kwaliteit noemen, eerder een instapmodel. Uiteraard wel ruim voldoende voor een beginnend producer. Maar goed dan zit je alsnog niet zoveel af van de 300 euro die ik noemde. Goedkoopste RP6 setje wat ik zo kon vinden was 280 euro.
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 sep 2013 12:18 
 
Hardtraxxer

Lyst schreef:
Voor 200-300 euro heb je een KRK RP6 setje te pakken 2e hands. Dat wil ik niet echt hoge kwaliteit noemen, eerder een instapmodel. Uiteraard wel ruim voldoende voor een beginnend producer. Maar goed dan zit je alsnog niet zoveel af van de 300 euro die ik noemde. Goedkoopste RP6 setje wat ik zo kon vinden was 280 euro.


bij mij bevallen de rp6 prima! Vraag me alleen wat er geen hoge kwaliteit aan is? lijkt mij onnodig om meteen genelec oid aan te schaffen..
ben ook zeker van plan nog wat jaartjes met deze speakers te werken
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 sep 2013 12:52 
 
Aan het typen...
Avatar gebruiker

Waarom zouden producers drie keer zoveel uitgeven als de krk rp6s even goed waren? Omdat je in vergelijking tot hifi speakers vrij veel betaalt ben je geneigd om te zeggen dat het top spul is. Toch bevinden deze monitoren zich in het lagere segment.
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 sep 2013 13:07 
 
Hardtraxx Addict

Lyst schreef:
Als je wilt produceren heb je monitoren nodig en geen hi-fi speakers. Hi-Fi speakers zoals Logitech en Creative vervormen namelijk je geluid, waardoor het vrij moeilijk is iets te maken dat op iedere speaker goed klinkt. Monitoren zijn er om geluiden zo vlak mogelijk weer te geven. Ik zal je ook direct even uit de illusie helpen dat je die voor weinig geld kunt aanschaffen, zeker omdat je waarschijnlijk de prijs van hi-fi speakers in gedachte hebt. Voor 2 budget monitoren ben je al gauw een euro of 300 kwijt. Wil je daar nog eens een grote speaker voor op de grond bij (zoiets heet een subwoofer btw), dan tel daar nog maar eens 400 euro bij op. En ja dan heb ik het over een simpel monitor setje. Voor een top set ben je minimaal 3x zoveel kwijt.


Een subwoofer is echt nutteloos voor in de studio. Sowieso moet je al een studio hebben die akoestisch gezien geschikt is voor een sub.

Het is belangrijk dat je leert hoe je met je monitors moet werken.

Je kunt met simpele speakers ook produceren overigens. Hier het bewijs. :)

Ongelezen bericht Geplaatst op 24 sep 2013 15:42 
 
Hardtraxxer

Lyst schreef:
Waarom zouden producers drie keer zoveel uitgeven als de krk rp6s even goed waren? Omdat je in vergelijking tot hifi speakers vrij veel betaalt ben je geneigd om te zeggen dat het top spul is. Toch bevinden deze monitoren zich in het lagere segment.


sorry maar deze uitspraak gaat echt nergens over..
Tja als je het geld ervoor hebt kan je nog beter spul kopen.. je kan het zogek maken als je zelf wilt!

Gelukkig zijn er genoeg top producers die gewoon op die 'lagere segment' monitors werken of snappen zij het niet ? ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 sep 2013 16:44 
 
Aan het typen...
Avatar gebruiker

Phase 2 schreef:
Een subwoofer is echt nutteloos voor in de studio. Sowieso moet je al een studio hebben die akoestisch gezien geschikt is voor een sub.

Het is belangrijk dat je leert hoe je met je monitors moet werken.

Je kunt met simpele speakers ook produceren overigens. Hier het bewijs. :)


Dat vraag ik me af. Ik heb hier wel een subwoofer monitor staan en hoor dat het laag in veel nummers niet goed af is gewerkt. Nu kan dat komen door dat mijn kamer niet is voorzien van basstraps etc., maar op mijn logitech subwoofer hoor ik het ook, bovendien staat het dan nog redelijk zacht. Zo'n RP6 setje gaat slechts tot 49hz, dus de op goede systemen wel degelijk hoorbare 20-49 hz worden totaal niet weergegeven. Op mijn Yamaha's (met subwoofer uit) hoor ik die tonen ook niet. Dan is de vraag hoe je iets wat je niet hoort in godsnaam goed afwerkt? Je kunt overigens inderdaad wel op hi-fi speakers produceren, maar dat vereist veel ervaring. Je moet dan precies weten op welke manier je hi-fi set je muziek vervormt bijvoorbeeld door je muziek keer op keer op verschillende geluidssystemen te testen en daar de track weer op aanpassen. Als je dat vaak genoeg hebt gedaan, dan weet je wel hoe het moet klinken op je specifieke hi-fi set.
Ongelezen bericht Geplaatst op 25 sep 2013 14:44 
 
Hardtraxx Addict

Lyst schreef:
Phase 2 schreef:
Een subwoofer is echt nutteloos voor in de studio. Sowieso moet je al een studio hebben die akoestisch gezien geschikt is voor een sub.

Het is belangrijk dat je leert hoe je met je monitors moet werken.

Je kunt met simpele speakers ook produceren overigens. Hier het bewijs. :)


Dat vraag ik me af. Ik heb hier wel een subwoofer monitor staan en hoor dat het laag in veel nummers niet goed af is gewerkt. Nu kan dat komen door dat mijn kamer niet is voorzien van basstraps etc., maar op mijn logitech subwoofer hoor ik het ook, bovendien staat het dan nog redelijk zacht. Zo'n RP6 setje gaat slechts tot 49hz, dus de op goede systemen wel degelijk hoorbare 20-49 hz worden totaal niet weergegeven. Op mijn Yamaha's (met subwoofer uit) hoor ik die tonen ook niet. Dan is de vraag hoe je iets wat je niet hoort in godsnaam goed afwerkt? Je kunt overigens inderdaad wel op hi-fi speakers produceren, maar dat vereist veel ervaring. Je moet dan precies weten op welke manier je hi-fi set je muziek vervormt bijvoorbeeld door je muziek keer op keer op verschillende geluidssystemen te testen en daar de track weer op aanpassen. Als je dat vaak genoeg hebt gedaan, dan weet je wel hoe het moet klinken op je specifieke hi-fi set.


Sub is overbodig en geeft in de verkeerde ruimte geen goed beeld. Je ziet niet voor niets vrijwel nooit een sub staan in een studio (en zeker niet die bij het produceren constant wordt gebruikt).

Ik heb krk rp8. Heb hier nog nooit problemen met het laag mee ondervonden. Mis je laag in je monitors dan kun je beter andere kopen in plaats van een sub.
Ongelezen bericht Geplaatst op 25 sep 2013 17:21 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Heb ooit bij mijn oude set (rp6) een sub gekocht en heb hem eigenlijk nooit gebruikt. was niet lekker in balans te krijgen, vooral niet in mijn kleine kamer. Heel af en toe zet ik hem wel eens aan om te kijken wat het verschil tussen bepaalde settings is en omdat het kan :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 28 sep 2013 14:11 
 
Artiest

Als ekte forumlurker moet ik hier even op reageren.

Er wordt hier genoemt dat bepaalde "krk" speakers tot 49 hz gaan en niet verder, dit klopt natuurlijk niet aangezien de 49hz die KRK aangeeft een meetwaarde is waarbij de speaker 0dB signaal geeft (dus even hard als het referentie signaal) lager dan 49hz geeft ie zeker wel weer, alleen op een ander geluidsniveau (in dit geval lager).
Daarbij moet je monitors niet zomaar uitzoeken als "groter is beter" principe, meer op de grootte van je kamer/studio.

Het andere punt; KRK monitoren zijn echt totaal niet mijn smaak en liggen ver onder de kwaliteit van Genelecs. Ik ben half jaartje geleden overgestapt en de 1ste week stond ik echt versteld van het detail wat Genelecs weer geeft tov budgetmonitoren. Onze mixdown is ook daarna zoveel beter geworden. Tuurlijk kan je op goedkope monitors goede muziek maken, maar je moet pakken wat voor jou het beste werkt. Als jij een rukmixdown hebt op je KRK's en ziet dat producer X er wel een goede mixdown op kan krijgen wilt niet zeggen dat je je dan maar gewoon alles op de KRK's blijft doen omdat het mogelijk moet zijn. Beter is dan kijken naar oplossingen waarmee jij gewoon het beste resultaat haalt. Tuurlijk is kennis over afmixen al veel belangrijker dan monitor keuze, maar soms heb je gewoon dat extra duwtje nodig om te realiseren wat er fout zit in de mix.

(Even een tip voor mensen met problemen in het laag; zet een 48dB lowpass filter op de 100hz, en vergelijk dan je track met een track waar het laag wel goed staat)
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 sep 2013 23:49 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Ben ik het helemaal mee eens!
Ongelezen bericht Geplaatst op 28 okt 2013 19:40 
 
Hardtraxx Veteran

Iemand ervaring met een set Hercules XPS 2.0 80 speakers? :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 28 okt 2013 23:48 
 
Hardtraxx Addict

PhutureNoize schreef:
Als ekte forumlurker moet ik hier even op reageren.

Er wordt hier genoemt dat bepaalde "krk" speakers tot 49 hz gaan en niet verder, dit klopt natuurlijk niet aangezien de 49hz die KRK aangeeft een meetwaarde is waarbij de speaker 0dB signaal geeft (dus even hard als het referentie signaal) lager dan 49hz geeft ie zeker wel weer, alleen op een ander geluidsniveau (in dit geval lager).
Daarbij moet je monitors niet zomaar uitzoeken als "groter is beter" principe, meer op de grootte van je kamer/studio.

Het andere punt; KRK monitoren zijn echt totaal niet mijn smaak en liggen ver onder de kwaliteit van Genelecs. Ik ben half jaartje geleden overgestapt en de 1ste week stond ik echt versteld van het detail wat Genelecs weer geeft tov budgetmonitoren. Onze mixdown is ook daarna zoveel beter geworden. Tuurlijk kan je op goedkope monitors goede muziek maken, maar je moet pakken wat voor jou het beste werkt. Als jij een rukmixdown hebt op je KRK's en ziet dat producer X er wel een goede mixdown op kan krijgen wilt niet zeggen dat je je dan maar gewoon alles op de KRK's blijft doen omdat het mogelijk moet zijn. Beter is dan kijken naar oplossingen waarmee jij gewoon het beste resultaat haalt. Tuurlijk is kennis over afmixen al veel belangrijker dan monitor keuze, maar soms heb je gewoon dat extra duwtje nodig om te realiseren wat er fout zit in de mix.

(Even een tip voor mensen met problemen in het laag; zet een 48dB lowpass filter op de 100hz, en vergelijk dan je track met een track waar het laag wel goed staat)


Ter aanvulling: de akoestiek van je studio is ook erg belangrijk voor je mix. Je moet leren omgaan met je monitoren. Vergelijk tracks waarvan je weet dat de mix goed is met je eigen tracks. En indien mogelijk check je tracks ook af en toe in een andere studio of ruimte.
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 nov 2013 10:55 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Destination schreef:
Iemand ervaring met een set Hercules XPS 2.0 80 speakers? :)

Misschien een beetje laat, maar ik heb ze thuis staan.. Ik vind het niet echt geweldige speakers moet ik eerlijk zijn. Het kan zijn dat er misschien wat mis is met de mijne maar het geluid is verre van zuiver.. Ben van plan ze vervangen voor een setje KRK's!
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 nov 2013 00:09 
 
Hardtraxx Veteran

Jarva schreef:
Destination schreef:
Iemand ervaring met een set Hercules XPS 2.0 80 speakers? :)

Misschien een beetje laat, maar ik heb ze thuis staan.. Ik vind het niet echt geweldige speakers moet ik eerlijk zijn. Het kan zijn dat er misschien wat mis is met de mijne maar het geluid is verre van zuiver.. Ben van plan ze vervangen voor een setje KRK's!


Welke geluidskaart gebruik je dan?
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 nov 2013 16:34 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Destination schreef:
Jarva schreef:
Destination schreef:
Iemand ervaring met een set Hercules XPS 2.0 80 speakers? :)

Misschien een beetje laat, maar ik heb ze thuis staan.. Ik vind het niet echt geweldige speakers moet ik eerlijk zijn. Het kan zijn dat er misschien wat mis is met de mijne maar het geluid is verre van zuiver.. Ben van plan ze vervangen voor een setje KRK's!


Welke geluidskaart gebruik je dan?

Wow.. Ik was me er niet van bewust dat het aan mijn geluidkaart lag.. Ik heb er namelijk één gekocht even snel voor drie tientjes zodat ik het kon opnemen via m'n laptop. Had geen idee dat het daar aan lag haha :P. Als ik thuis kom koppel ik dat ding wel even los en draai ik het wel gelijk vanuit m'n DJM, ben benieuwd! :D
Ongelezen bericht Geplaatst op 09 nov 2013 22:50 
 
Artiest

Destination schreef:
Iemand ervaring met een set Hercules XPS 2.0 80 speakers? :)


Ik heb ze staan!

Ben er in principe wel tevreden over, qua prijs/kwaliteit verhouding zijn ze zeker niet slecht.

Al merk ik nu wel dat ik te kort kom aan qualiteit. Zit vaak te kloten met mijn mixdown omdat ze niet zuiver genoeg zijn. Voor een beginnend producer met een laag budget (zoals ik ze destijds kocht) waren ze prima. Maar wordt je wat gevordener dan gaan ze op ten duur toch tegen staan.

Ook heb ik ze in een relatief grote kamer, dat werkt ook aardig tegen aangezien ze daar niet genoeg capaciteit voor hebben.

Mocht je het geld hebben, dan zou ik voor de A-merken gaan. Zo niet, dan kun je ze inderdaad aanschaffen, de prijs is immers toch niet zo hoog.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 nov 2013 17:06 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Nou mijn volgende setje speakers worden dan toch de KRK's.. Maakt het een groot verschil tussen de RP5 en RP6 of niet zo heel veel? Ik betaal liever 30 euro meer en dat ik dan echt hele goeie boxen heb.
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 nov 2013 17:16 
 
Hardtraxx Beheerder
Avatar gebruiker

Jarva schreef:
Nou mijn volgende setje speakers worden dan toch de KRK's.. Maakt het een groot verschil tussen de RP5 en RP6 of niet zo heel veel? Ik betaal liever 30 euro meer en dat ik dan echt hele goeie boxen heb.


Het enige verschil tussen de rp5 en de rp6 is de grootte van de woofer. Groter betekent in dit geval een breder frequentie bereik. Ik zou dus voor de rp6 gaan.
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 nov 2013 17:43 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

@Phuture Noize: Hadden jullie dan Rokit's of VXT?

Ik heb nu VXT8's en ze bevallen me erg goed iig.
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 nov 2013 21:49 
 
Hardtraxx Veteran

Jarva schreef:
Nou mijn volgende setje speakers worden dan toch de KRK's.. Maakt het een groot verschil tussen de RP5 en RP6 of niet zo heel veel? Ik betaal liever 30 euro meer en dat ik dan echt hele goeie boxen heb.


Doe je het setje Hercules XPS 2.0 80 dan weg? Ik heb eventueel wel interesse dan! :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 nov 2013 16:15 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Destination schreef:
Jarva schreef:
Nou mijn volgende setje speakers worden dan toch de KRK's.. Maakt het een groot verschil tussen de RP5 en RP6 of niet zo heel veel? Ik betaal liever 30 euro meer en dat ik dan echt hele goeie boxen heb.


Doe je het setje Hercules XPS 2.0 80 dan weg? Ik heb eventueel wel interesse dan! :P

Ik was van plan mijn Logitech Surround Sound Setje te vervangen voor een setje KRK's om te producen.. Sorry! Die Hercules moet ik het dan nog maar even mee doen als DJ monitors.
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 nov 2013 17:02 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

De grote van je speakers is mede afhankelijk van hoe groot je ruimte is en natuurlijk aan de speaker zelf. Bij krk's kan ik je minimaal de rp6 aanraden maar verwacht geen dikke sublaag. Heb nu de eve audio sc207 en deze speakers zijn nagenoeg evengroot en ben blij dat ik geen grotere speakers heb gepakt i.v.m mijn ruimte die vrij klein is.
Ongelezen bericht Geplaatst op 22 nov 2013 12:56 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Heeft iemand al ervaring met de KRK RP6 G3? :p ben erg benieuwd naar deze namelijk ^,^
Ongelezen bericht Geplaatst op 22 nov 2013 13:02 
 
Hardtraxxer

Ik ben van plan een setje KRK RP5 Rokit G3 te kopen.

Maar heb ook een externe geluidskaart en een versterker nodig.
Wat raden jullie mij aan?

Thnx
Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 25  Volgende
Forumoverzicht » Algemeen » Producer's Corner