Ben het deels met je eens, als je 'beginnend' bent kan je net zo goed een 2e hands setje aanschaffen. Deze zal ongeveer 200/300 kosten en dan heb je toch een set hoge kwaliteit studio monitors.Lyst wrote:Als je wilt produceren heb je monitoren nodig en geen hi-fi speakers. Hi-Fi speakers zoals Logitech en Creative vervormen namelijk je geluid, waardoor het vrij moeilijk is iets te maken dat op iedere speaker goed klinkt. Monitoren zijn er om geluiden zo vlak mogelijk weer te geven. Ik zal je ook direct even uit de illusie helpen dat je die voor weinig geld kunt aanschaffen, zeker omdat je waarschijnlijk de prijs van hi-fi speakers in gedachte hebt. Voor 2 budget monitoren ben je al gauw een euro of 300 kwijt. Wil je daar nog eens een grote speaker voor op de grond bij (zoiets heet een subwoofer btw), dan tel daar nog maar eens 400 euro bij op. En ja dan heb ik het over een simpel monitor setje. Voor een top set ben je minimaal 3x zoveel kwijt.
HiFi setjes is idd een lachertje voor zowel beginnend als hobby producer.. puur gewoon omdat het je geluid en uiteindelijke eind'product' helemaal naar de klote helpt..
Mijn mening is wel dat je monitors een belangrijke investering is, en als je serieus bezig bent met de muziek, heb je die er zo weer uit verdiend