SMH schreef:
Stigmata schreef:
Dynamix schreef:
dit is mijn studio(tje)

lekker strak... maareuh... loose the HiFi speakers.. die verneuken je mix... echt...
Die speakers verneuken helemaal niks, er valt prima te producen op speakers als dit. Het gaat ook niet zozeer om de apparatuur die je hebt. Naar mijn idee geilen hier teveel mensen op de apparatuur maar het gaat tenslotte om de muziek.
Natuurlijk is er een grens en zou ik niet op 20 euro speakertjes producen, maar dit lijken mij wel redelijke speakers. Zolang elk geluid in die mix op die speakers goed klinkt, en de uiteindelijke track ook op die speakers goed klinkt, valt het prima recht te trekken als je de uiteindelijke track bijvoorbeeld wat meer hoog nodig heeft of bijvoorbeeld wat meer mono moet klinken.
Tot slot zou ik je track eventjes beluisteren met bijvoorbeeld Apple oordopjes, of Beats by Dre of iets dergelijks (hoeft niet te duur). Het gaat er uiteindelijk om dat het op zoveel mogelijk systemen (oordopjes, hoofdtelefoons, autoradios, andere hifi speakers, speakers in een club) goed klinkt.
Het is allemaal een kwestie van trial en error, maar na verloop van tijd begin je steeds meer te snappen hoe de track op jouw speakers moet klinken zodat het overal goed klinkt. (Probeer veel met andere tracks te vergelijken)
Oke, voor dat ik begin.. dit is niet om te bitchen of te zeuren.....
Kort gezegd.... het maakt enorm veel verschil wat voor monitors je heb staan. Ik zeg expres monitors omdat er een groot verschil zit tussen monitors en speakers. hoewel ik met je eens bent dat je op HiFi speakers kunt produceren, zullen dat soort speakers nooit een reëel beeld geven van wat je aan het doen bent. Dit werkt alleen als je je zelf nog muzikaal aan het ontdekken bent.
De rede hiervoor is simpel. een HiFi speaker is er voor gemaakt om "warm" te klinken. dit is niet iets wat je wilt als je aan het producen, mixen (nee, geen DJ mix) of masteren bent. een HiFi speaker zit daar bij meestal ook nog eens op een bijbehorende toren.. vaak hebben dat soort torens een sub-mega-boom-bass functie... dat helpt niet. Je wilt juist dat je speakers een zo vlak mogelijke sound geven. je wilt de fouten in je mix kunnen vinden. Als het dan op die vlakke monitors goed klinkt....
Ik wil je deze link dan ook graag aanbieden. Dit is een mooi stukje Nederlands leesvoer waar je veel aan kunt hebben.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1523491.
en geilen op apparatuur en gear.. sorry, daar kan ik het niet mee eens zijn.
Als je doelt op het korte filmpje dat ik gepost heb.. geloof me, alles is budget. Ik ben 33. ben een ambtenaar en heb ook nog een gezin en een hypotheek te betalen. dus nee, hoewel ik ook wel een Ti-2, Genelec's,JP8080,Minibrute en Nordlead 4 zou willen hebben..
Maar in principe is Sylenth, Massive, Drumazon en wat EQ's n'shit alles wat ik aan "apparatuur" nodig heb.
maar ik dwaal af.........
nogmaals, dit is niet om te bitchen. Het is wat ik in de loop van de jaren heb geleerd.
Als je het er niet mee eens wil zijn, even goeie vrienden.
zo.... en nu ga ik op vakantie............ tot over 2,5 week!!!