Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Vorige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 263  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jun 2011 01:03 

Chukkels schreef:
KSwoosh schreef:
Chukkels schreef:
Haha, Defqon was een grote test hoor, op feestjes zoals WiSH en Dreamfields is het een stuk makkelijker om de weddenschap te winnen. Wie wil er een aan gaan? :P

nu nog met minstens 2 dagen er voor en na zonder doen.

Sowieso ga tot aan Decibel niet meer aan de pillen, maar dit is niet het topic om dat te bespreken ;)

Ik heb et ook niet alleen over pillen ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jun 2011 01:19 

Hardtraxx Veteran

Maar ik wel :D
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 jun 2011 10:32 

Artiest

aar komt de uitdrukking, "Klopt als een bus." vandaan?
Waarom klopt een bus, ik hoor een bus nooit kloppen? Of is het een referatie naar de tijden waarop een bus rijdt en altijd op tijd dus dat het altijd klopt?
Maar die tijden kloppen nooit...
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 jun 2011 11:04 

Hardtraxxer

Google is your friend ;)

Dat klopt als een bus is ontstaan als contaminatie (onjuiste samentrekking) van dat klopt en dat sluit als een bus. Sluiten als een bus is al een oude uitdrukking. Ze is voor het eerst aangetroffen in een tekst uit 1569, van Philip van Marnix van Sint Aldegonde, de vermoedelijke schrijver van het Wilhelmus. Volgens F.A. Stoett werd dat sluit als een bus vaak gezegd van een rekening of redenering. Met bus wordt in deze zegswijze verwezen naar een goed afsluitbare bewaardoos, die bijvoorbeeld ook geschikt is voor het bewaren van "droge waren als thee, cacao, koffie, enz.", zoals het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) het verwoordt. Sluiten wordt in de nog steeds gewone betekenis 'afsluiten' gebruikt.

Kloppen in de betekenis 'juist zijn, overeenkomen' is volgens het WNT "vermoedelijk een oneigenlijke toepassing" van kloppen in de betekenis 'hoorbare slagen tegen of op iets geven'. Deze toepassing is tamelijk jong; volgens het WNT is zij rond 1880 in gebruik gekomen. Helaas staat er niet bij welke gedachte eraan ten grondslag lag. Misschien werd gedacht aan het kloppen van het hart: zolang het hart klopt, is het in orde, functioneert het goed.

'Dat klopt als een zwerende vinger' is een uitbreiding van dat klopt. Het figuurlijke dat klopt ('dat is juist') en het voelen kloppen van een ontstoken vinger worden nu met elkaar verweven.

Dat klopt als een bus komt nog niet voor in het boek van Stoett en ook niet in het WNT. De zegswijze is pas sinds 1995 (twaalfde druk) in Van Dale opgenomen; de Grote Koenen (1986) was Van Dale voor. In de Prismapocket Twijfelgevallen Nederlands (1983) van C. Apeldoorn en S. Pot wordt dat klopt als een bus nog afgekeurd als contaminatie. Tegenwoordig wordt deze zegswijze door (bijna) niemand meer afgekeurd; de woordenboeken nemen haar gewoon op.

http://www.onzetaal.nl/advies/bus.php
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 jun 2011 11:17 

Artiest

Het is gewoon een contaminatie dus... ok tof. Weer wat geleerd ^^
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 jun 2011 12:05 

Artiest

Project 141 schreef:
Wat is hardtraxx toch leerzaam! :D

We zouden subsidie moeten krijgen zo leerzaam ^^
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 jun 2011 12:08 

Artiest

Project 141 schreef:
Skedoedelefloeps schreef:
Project 141 schreef:
Wat is hardtraxx toch leerzaam! :D

We zouden subsidie moeten krijgen zo leerzaam ^^

Hmm ja word wel flink lobbyen om hier subsidie voor te krijgen :P

Stuur Lyst, Daniel, mij en Biscuit (voor als we een vrouw krijgen) en het is gefixt voor je mijn naam kunt spellen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 jun 2011 12:14 

Artiest

Project 141 schreef:
Je kunt Biscuit denk ik beter thuis laten, schrikt alleen maar af denk ik ;)

Hehehe... hoort bij de tactiek :evil:
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 jun 2011 12:35 

:cry: :(
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 jun 2011 15:53 

Hardtraxx Veteran

Stuur Lyst, Daniel, mij en Biscuit (voor als we een vrouw krijgen) en het is gefixt voor je mijn naam kunt spellen.

:cool:
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 jun 2011 15:54 

Aan het typen...

Olijfboompje schreef:

Denk niet dat dat zo'n goed idee is, straks raken we nog in discussie met elkaar :innocent:
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 jun 2011 15:55 

Hardtraxx Addict

Chukkels schreef:
Haha, en ik heb er totaal geen spijt van. Het was het waard :love:

Was het trouwens echt niet van plan, maar een zeker meisje hier had mij overgehaald. Anders had ik het ook echt niet gedaan. Maar goed, schijt eraan :)

Was trouwens best grappig. Daniël bood mij een slok van z'n drinken aan. Eerst zat hij wat in het oor van Squirrie te fluisteren, dus ik vertrouwde het al niet. Vroeg hem al: "Hier zit wat in hé?" Maar hij deed of hij me niet verstond. Ik dus een slokje nemen uiteindelijk. Springt Daniël ineens een gat in de lucht: "Ha, je hebt de weddenschap verloren!" Zeg ik zo: "Oh, maar dat had ik allang hoor" :lol: Best een WTF-momentje voor hem haha :P

Hahaha, snel de schuld op mij afschuiven? :P
Jij had bij je :lol:
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 jun 2011 15:58 

Hardtraxx Veteran

Lyst schreef:
Olijfboompje schreef:

Denk niet dat dat zo'n goed idee is, straks raken we nog in discussie met elkaar :innocent:

Biscuit valt waarschijnlijk redelijk snel af.

Wij kunnen wel eens in een vicieuze cirkel van beredenatie en argumentatie belanden.
Wat uiteindelijk leidt tot nul productiviteit, maar waarschijnlijk wel een hoop wijsheid.

Iris93 schreef:
Chukkels schreef:

Was het trouwens echt niet van plan, maar een zeker meisje hier had mij overgehaald. Anders had ik het ook echt niet gedaan. Maar goed, schijt eraan :)

Was trouwens best grappig. Daniël bood mij een slok van z'n drinken aan. Eerst zat hij wat in het oor van Squirrie te fluisteren, dus ik vertrouwde het al niet. Vroeg hem al: "Hier zit wat in hé?" Maar hij deed of hij me niet verstond. Ik dus een slokje nemen uiteindelijk. Springt Daniël ineens een gat in de lucht: "Ha, je hebt de weddenschap verloren!" Zeg ik zo: "Oh, maar dat had ik allang hoor" :lol: Best een WTF-momentje voor hem haha :P

Ik sprong geen gat in de lucht en er zat niks in,
Normaal zou je het niet vertellen, nu wel, sinds ik je trickte. :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 jun 2011 15:59 

Hardtraxx Veteran

Iris93 schreef:
Chukkels schreef:

Het is niet zo dat als ik iets meeneem, dat het voor mezelf is. Ik maak anderen ook graag blij, zo ben ik nu eenmaal ^^
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 jun 2011 16:03 

Hardtraxx Addict

Chukkels schreef:
Iris93 schreef:
Chukkels schreef:

Het is niet zo dat als ik iets meeneem, dat het voor mezelf is. Ik maak anderen ook graag blij, zo ben ik nu eenmaal ^^

Awh lief :D
Ik ben sinds defqon in weken niet zo blij geweest, bij deze, bedankt :D
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 jun 2011 16:07 

Hardtraxx Veteran

Iris93 schreef:

Meer gaan gebruiken!
Dan voel je je altijd blij!
Net als mij!
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 jun 2011 16:28 

Hardtraxx Veteran

Olijfboompje schreef:
Iris93 schreef:

Meer gaan gebruiken!
Net als mij!

Luister maar naar deze wijze raad. :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 jun 2011 16:46 

Hardtraxx Veteran

Nando schreef:
Olijfboompje schreef:
Iris93 schreef:

Meer gaan gebruiken!
Net als mij!

Luister maar naar deze wijze raad. :)

Ongelezen bericht Geplaatst op 30 jun 2011 17:33 

Artiest

Is er een verband tussen Iris93 en het feit dat elk off-topic topic off-topic gaat?? :lol:
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 jun 2011 17:36 

Hardtraxx Veteran

Daar lijkt het inderdaad wel op Skedoedeldinges :P

Waarom maken mensen hier accounts aan als ze na 25jaar nog steeds niks gepost hebben hier?
2726 accounts van de 5628 hebben 0 posts..
Snap ik dan weer nooit he..als je niet actief wil zijn op het forum, dan maak je toch ook geen account aan? >.<
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 jun 2011 17:42 

Hardtraxx Veteran

pecola-tje schreef:

Waarom maken mensen hier accounts aan als ze na 25jaar nog steeds niks gepost hebben hier?
Snap ik dan weer nooit he..als je niet actief wil zijn op het forum, dan maak je toch ook geen account aan? >.<

er was een tijd dat hier regelmatig winacties waren en dat ging via je account natuurlijk, toen zijn er ook heel wat overbodige accounts bijgekomen :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 jun 2011 17:43 

Hardtraxx Veteran

ja oke, maar nu nog steeds, en t zijn bijna de helft van alle accounts :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 jun 2011 17:52 

Hardtraxx Veteran

tommetjeuh schreef:
pecola-tje schreef:

er was een tijd dat hier regelmatig winacties waren en dat ging via je account natuurlijk, toen zijn er ook heel wat overbodige accounts bijgekomen :P

net als de staatsloterij zeker xd altijd valt "het winnende lot" op een niet verkocht lot :P ging vroeger altijd zo haha
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jul 2011 08:47 

Hardtraxx Veteran

Moet je met een studenten ov nog in en uit checken of moet je dat juist niet doen? :) (trein)
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 jul 2011 11:09 

Kraak... Piep...

tommetjeuh schreef:
Moet je met een studenten ov nog in en uit checken of moet je dat juist niet doen? :) (trein)

Hoeft niet geloof ik. Alleen in de bus.

Ik heb dus blijkbaar wel een keer gehad dat ik te vaak we inklokte in de bus maar niet uit of andersom.
En daardoor zat mn OV Studentenkaart vol en wou niet meer gescand worden in de trein. Net geen boete.
Vorige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 263  Volgende
Forumoverzicht » Off-topic » Off-Topic