Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Geld?!
Geld is niet perfect, maar het is het beste wat we de komende 200 jaar zullen hebben. 31%  31%  [ 18 ]
Er zit geen toekomst meer in ons geldsysteem, we moeten nu nadenken over een nieuw systeem. 9%  9%  [ 5 ]
Ik zie niet in waarom we op een ander systeem moeten overgaan. 45%  45%  [ 26 ]
Er zijn betere systemen, maar de overgang daar naar is te groot. 16%  16%  [ 9 ]
Totaal aantal stemmen : 58
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 jun 2011 13:41 
 
Aan het typen...
Avatar gebruiker

Het is vooral onmogelijk omdat mensen in het algemeen veranderingen schuwen en niet inzien wat er mis is met het huidige systeem. Pas als het systeem echt faalt, is zowel een verandering noodzakelijk, dus kunnen ze niet anders en ziet men ook pas wat ons beperkt heeft. Dus het is inderdaad niet realistisch dat we overgaan op een ander systeem als het huidige niet gaat falen.

Ik geloof echter dat dat wel zal gebeuren binnen de komende 200 jaar. En het zou beter zijn dat we die overstap al gemaakt hebben voordat het misgaat. Maar ja er is een verschil tussen wat ik vind dat moet gebeuren en dat ik denk dat zal gebeuren :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 jun 2011 13:48 
 
Artiest

Landen blijven bestaan en niks nationalisme, realisme.
In de geschiedenis van de wereld hebben landen zelf geleerd hoe ze moeten regeren en wat voor hun goed werkt. Europese unie is het beste wat Europa ooit is overkomen, maar ze moeten niet doordraven over dat ze een eenheid willen vormen als een soort land.
Nederland moet maar gewoon Nederland regeren en niet bezig gaan met zielige Afrikaantjes en oorlogen in het midden-oosten. Ons land kent ook een Economische recessie, ons land kent ook "armoede" ons land kent ook problemen. Los eerst dat op voordat je globaal wilt gaan denken.
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 jun 2011 13:53 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Lyst schreef:
Skedoedelefloeps schreef:
1. Omdat je eigen land regeren belangrijker is dan andere landen helpen regeren.
2. Nee.

Als je eens boven je nationalisme uitstijgt en alles niet meer als losse landen ziet die voor hun zelf zorgen, bestaat argument 1 niet. Ook het hele land gebeuren zal er in de toekomst aan gaan denk ik. Hoewel dat nog wel iets langer gaat duren dan dat we van geld af zijn.


Het land gebeuren zal in de toekomst denk ik alleen maar toenemen, omdat mensen zich prettiger voelen in een eigen stuk land dan in een te groot gebied waar ze zelf amper wat te zeggen hebben. Je ziet nu ook al aan Europa dat het keihard faalt en dat is nog niet eens 1 groot land maar meer een Unie. Ieder gebied in de wereld moet z'n eigen regels en wetten kunnen maken, zonder gezeik van hogeraf zolang het maar binnen bepaalde grenzen blijft. Neem een voorbeeld aan Zwitserland. Als we dan met handelsbelangen/kennis/duurzaamheid zoals ik al eerder aangaf een soort Noord-West Europese Unie beginnen dan gaat iedereen er hier in Nederland op vooruit. Er is dan volop plaats voor nationalisme en eigen wetten, maar daarnaast staan we toch enorm sterk omdat we de belangrijkste dingen samen doen met andere sterke landen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 jun 2011 13:54 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Skedoedelefloeps schreef:
In de geschiedenis van de wereld hebben landen zelf geleerd hoe ze moeten regeren en wat voor hun goed werkt.

Ik denk dat onze regering (België) dat nog niet geleerd heeft :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 jun 2011 14:01 
 
Aan het typen...
Avatar gebruiker

Skedoedelefloeps schreef:
Landen blijven bestaan en niks nationalisme, realisme.
In de geschiedenis van de wereld hebben landen zelf geleerd hoe ze moeten regeren en wat voor hun goed werkt. Europese unie is het beste wat Europa ooit is overkomen, maar ze moeten niet doordraven over dat ze een eenheid willen vormen als een soort land.
Nederland moet maar gewoon Nederland regeren en niet bezig gaan met zielige Afrikaantjes en oorlogen in het midden-oosten. Ons land kent ook een Economische recessie, ons land kent ook "armoede" ons land kent ook problemen. Los eerst dat op voordat je globaal wilt gaan denken.

Lyst schreef:
Hoewel dat nog wel iets langer gaat duren dan dat we van geld af zijn.


Overigens werkt het alleen naar jezelf kijken niet. Maar we dwalen af van het onderwerp.
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 aug 2011 17:13 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Misschien leuk om een nieuwe discussie te starten?
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 aug 2011 17:21 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Oxbow schreef:
Misschien leuk om een nieuwe discussie te starten?

Qlimax wel of niet in ArenA :D
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 aug 2011 17:49 
 
Hardtraxx Addict

Toch blijf ik ervan overtuigd dat gemeenschappen perfect zonder geld kunnen leven. Ben van plan om hierover te schrijven, maar dit niet alleen...
Ik ga over meerdere ''onmogelijke'' theoriën spreken, hopelijk ziet een deel van de mensheid dan wat hun werkelijke doel is...
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 aug 2011 17:52 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Tuurlijk kan een wereld zonder geld. Dan betalen we wel met pitchkicks.
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 aug 2011 19:28 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

In theorie kan een wereld zonder geld, maar het kan niet meer op het punt waar we zijn aanbeland in deze samenleving. Er zou geen werk meer uit worden gevoerd omdat je toch krijgt wat je wilt, en als het op ruilhandel oid aankomt dan zal de criminaliteit alleen maar toenemen, en degene met de grootste bek eigent zichzelf het meeste toe. De tijden van de prehistorie met ruilhandel en dergelijke zijn voorbij, en de mensheid zelf heeft het onmogelijk gemaakt een andere situatie te creëren.
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 aug 2011 19:43 
 

we schaffen het communisme af :')
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 aug 2011 19:52 
 
Hardtraxxer

Geen geld = Ruilhandel.
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 aug 2011 19:55 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

0xygen schreef:
Geen geld = Ruilhandel.

Of zelfvoorziening, maar dat gaat hem ook niet worden. In feite: geld = ruilhandel. Je werkt in ruil voor geld, en ruilt je geld voor het werk van een ander. Maar ach, het gaat toch niet gebeuren, laat staan dat het gaat lukken, dus ik zeg een nieuw onderwerp xD
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 aug 2011 19:57 
 
Hardtraxxer

Steffnov schreef:
0xygen schreef:
Geen geld = Ruilhandel.

Of zelfvoorziening, maar dat gaat hem ook niet worden. In feite: geld = ruilhandel. Je werkt in ruil voor geld, en ruilt je geld voor het werk van een ander. Maar ach, het gaat toch niet gebeuren, laat staan dat het gaat lukken, dus ik zeg een nieuw onderwerp xD


Jij wilt alles zelfvoorzien? Succes maak jij maar ff de pc als die kapot is ;)(Hardware)
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 aug 2011 20:00 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

0xygen schreef:
Steffnov schreef:
0xygen schreef:
Geen geld = Ruilhandel.

Of zelfvoorziening, maar dat gaat hem ook niet worden. In feite: geld = ruilhandel. Je werkt in ruil voor geld, en ruilt je geld voor het werk van een ander. Maar ach, het gaat toch niet gebeuren, laat staan dat het gaat lukken, dus ik zeg een nieuw onderwerp xD


Jij wilt alles zelfvoorzien? Succes maak jij maar ff de pc als die kapot is ;)(Hardware)

Dat zeg ik dus, dat gaat ook niet werken xD
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 sep 2011 17:22 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Lyst wat jij wilt bestaat niet en zal nooit bestaan.

Zonder een beloning voor werk zal (bijna) niemand werken. Gevolg is dat er geen productie meer is en gevolg daarvan dat de mensheid duizenden jaren terug in de tijd wordt gegooid of zelfs uitsterft. Niemand zal zichzelf ontplooien en kennis zal verdwijnen.
Overigens is geld niks meer en niks minder dan gebakken lucht. geld wordt gedrukt wanneer het nodig is. Er is geen constante hoeveelheid geld, sterker nog er komt alleen maar meer geld bij. Bekijk anders eens Money As Debt, dan zul je zien wat geld nu eigenlijk is.
Wat jij wilt is eigenlijk een soort PvdA-kwadraat: In een perfecte wereld zorgt iedereen voor elkaar. Gelukkig zal dit nooit gaan gebeuren want de overgrote meerderheid van de bevolking gaat voor zichzelf als puntje bij paaltje komt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 sep 2011 18:14 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Gangsterdwerg schreef:
Lyst wat jij wilt bestaat niet en zal nooit bestaan.

Zonder een beloning voor werk zal (bijna) niemand werken. Gevolg is dat er geen productie meer is en gevolg daarvan dat de mensheid duizenden jaren terug in de tijd wordt gegooid of zelfs uitsterft. Niemand zal zichzelf ontplooien en kennis zal verdwijnen.
Overigens is geld niks meer en niks minder dan gebakken lucht. geld wordt gedrukt wanneer het nodig is. Er is geen constante hoeveelheid geld, sterker nog er komt alleen maar meer geld bij. Bekijk anders eens Money As Debt, dan zul je zien wat geld nu eigenlijk is.
Wat jij wilt is eigenlijk een soort PvdA-kwadraat: In een perfecte wereld zorgt iedereen voor elkaar. Gelukkig zal dit nooit gaan gebeuren want de overgrote meerderheid van de bevolking gaat voor zichzelf als puntje bij paaltje komt.


Mensen kunnen toch ook met secundaire- en tertiaire voorwaarden beloond worden? Zo is de beloning indirect wel aanwijsbaar tot geld.

Ik vind dat het tijd is voor een nieuwe discussie. Misschien, iets in de richting van de huidige vergrijzing? Dit is actueel en relevant voor iedereen :D
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 sep 2011 18:56 
 
Aan het typen...
Avatar gebruiker

Nagenoeg de enige banen die overblijven zijn de banen in de zorg als wel de banen waar het draait om innovatie.
En ik denk dat de mens prima in staat is voor elkaar te zorgen, ook als er geen geld in het spel is.
Daarnaast is innovatie iets wat voortkomt uit creatieve mensen, mensen die het leuk vinden om nieuwe dingen te bedenken, ook die hebben geen geld nodig om gemotiveerd te zijn. Ze worden gemotiveerd door problemen en proberen die problemen op te lossen.
Kennis verdwijnen is ook onzin, er zijn zat mensen die het leuk vinden om kennis te vergaren (waaronder ik), ik ga niet alleen maar naar school, omdat ik later geld moet verdienen, ik ga ook naar school, omdat ik het leuk vind om dingen te kunnen begrijpen. Overigens als er bijna geen werk meer is, is er meer tijd voor zelfontplooiing, dus zal een deel van de bevolking zelfs meer kennis vergaren dan dat ze nu kunnen.
Ik weet heus wel wat geld is, sterker nog als jij het ook weet, moet je ook inzien dat het een zeepbel is en dat je uiteindelijk wel over moet gaan op een ander systeem, de vraag is alleen wanneer. De crises en recessies zullen alleen maar groter worden in de toekomst, denk aan het verre oosten dat opkomt.

Overigens is de vergelijking met de PvdA niet helemaal de juiste. Dit soort opvattingen zijn ultra-progressief, PvdA is slechts een beetje progressief, D66 en Groenlinks staan dichter bij een dergelijk denkbeeld, maar komen eigenlijk ook niet in de buurt. Het is meer de inverse SGP in het kwadraat :P

En ik blijf van mening dat er genoeg niet zelfzuchtige mensen zijn, vooral als geld in niets meer een rol speelt. Als men geen tijds- noch gelddruk heeft ligt de verhouding toch wel even wat anders.

@MrAzura, ik wilde al wel een nieuwe starten, maar heb geen goede stelling op het moment.
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 sep 2011 21:26 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Doe iets over China, over of ze rijker zullen worden dan ons of niet, oid.
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 sep 2011 14:38 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Lyst schreef:
Nagenoeg de enige banen die overblijven zijn de banen in de zorg als wel de banen waar het draait om innovatie.
En ik denk dat de mens prima in staat is voor elkaar te zorgen, ook als er geen geld in het spel is.
Daarnaast is innovatie iets wat voortkomt uit creatieve mensen, mensen die het leuk vinden om nieuwe dingen te bedenken, ook die hebben geen geld nodig om gemotiveerd te zijn. Ze worden gemotiveerd door problemen en proberen die problemen op te lossen.
Kennis verdwijnen is ook onzin, er zijn zat mensen die het leuk vinden om kennis te vergaren (waaronder ik), ik ga niet alleen maar naar school, omdat ik later geld moet verdienen, ik ga ook naar school, omdat ik het leuk vind om dingen te kunnen begrijpen. Overigens als er bijna geen werk meer is, is er meer tijd voor zelfontplooiing, dus zal een deel van de bevolking zelfs meer kennis vergaren dan dat ze nu kunnen.
Ik weet heus wel wat geld is, sterker nog als jij het ook weet, moet je ook inzien dat het een zeepbel is en dat je uiteindelijk wel over moet gaan op een ander systeem, de vraag is alleen wanneer. De crises en recessies zullen alleen maar groter worden in de toekomst, denk aan het verre oosten dat opkomt.

Overigens is de vergelijking met de PvdA niet helemaal de juiste. Dit soort opvattingen zijn ultra-progressief, PvdA is slechts een beetje progressief, D66 en Groenlinks staan dichter bij een dergelijk denkbeeld, maar komen eigenlijk ook niet in de buurt. Het is meer de inverse SGP in het kwadraat :P

En ik blijf van mening dat er genoeg niet zelfzuchtige mensen zijn, vooral als geld in niets meer een rol speelt. Als men geen tijds- noch gelddruk heeft ligt de verhouding toch wel even wat anders.

@MrAzura, ik wilde al wel een nieuwe starten, maar heb geen goede stelling op het moment.


Je zit fout. Het systeem waar jij aan denkt lijkt in veel opzichten op het communisme waarbij ook iedereen nagenoeg even rijk of arm was en exact dezelfde mogelijkheden had. Het communisme is ook geen boegbeeld geweest als het gaat om innovatie aangezien oost-europa zelfs 20 jaar nadat het communisme is afgeschaft nog steeds dikke achterstanden heeft ten opzichte van de westerse wereld. Mijns inziens is er maar 1 manier om mensen te motiveren innovatief te zijn en hard te werken en dat is door daar een beloning tegenover te stellen. Stel dat je het geldsysteem zou afschaffen dan zal er dus een andere vorm van beloning in de plaats moeten komen om dezelfde werklust en innovatie te behouden. Mag jij mij vertellen wat die beloning dan zal inhouden.
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 sep 2011 20:43 
 
Hardtraxx Addict

Gangsterdwerg schreef:
Je zit fout. Het systeem waar jij aan denkt lijkt in veel opzichten op het communisme waarbij ook iedereen nagenoeg even rijk of arm was en exact dezelfde mogelijkheden had. Het communisme is ook geen boegbeeld geweest als het gaat om innovatie aangezien oost-europa zelfs 20 jaar nadat het communisme is afgeschaft nog steeds dikke achterstanden heeft ten opzichte van de westerse wereld. Mijns inziens is er maar 1 manier om mensen te motiveren innovatief te zijn en hard te werken en dat is door daar een beloning tegenover te stellen. Stel dat je het geldsysteem zou afschaffen dan zal er dus een andere vorm van beloning in de plaats moeten komen om dezelfde werklust en innovatie te behouden. Mag jij mij vertellen wat die beloning dan zal inhouden.

Die beloning omvat materiële zaken in mijn ogen. Na Bijvoorbeeld vijf jaar krijg je een auto ofzo (geen speciaal model, maar een simpele en wel nieuwe). Dit systeem geldt voor iedereen (die ten minste van zijn 18e gaat werken). Dus iedereen verdient evenveel 'spullen' als ik het zo moet formuleren. Voor iedere week krijg je dan de kans om eten te halen, ook hier zit dan weer een systeem in. Na 2 weken kan je aardappelen en rijst nemen, iedere week drinken en vlees, vis en/of groenten...
Als alles is fatsoenlijk wordt uitgewerkt, en iedereen verdient evenveel, zal bijna niemand klagen. En als er dan bijvoorbeeld iemand is die op z'n werk minder doet dan anderen, krijgt ie gewoon minder spullen.
Uitzonderingen zijn risicowerken, voor eigen veiligheid of voor enig persoonlijk materiaal. Ofwel mensen die doorbraken bedenken die de wereld/mensheid ten goede komen. Deze mensen verdienen dan net wat meer.
Het punt is, dat iedereen kan krijgen wat ie wil, als je er maar voor (lang genoeg) werkt, kan je ook kiezen of je hogere kwaliteit wilt (bvb Sony TV ipv LG TV) door langer te werken etc. etc.

Ik kan zo wel blijven doorgaan, maar dan is het ook niet interessant meer voor sommigen denk ik xd

Maar het punt is: Die kutpolitiek moet afgeschaft worden, deze mensen die veel meer verdienen dan een arbeider die iedere dag in hoogtewerkers kruipt, vind ik niet meer normaal.
Die arbeider riskeert zijn leven (in welke werkomstandigheden), en die krijgt er een belabberde vergoeding tegenaan gesmeten in vgl met die gvdse politici die daar zitten te zeiken over allerlei systemen, wetten en rechten ?? Eerder een omgekeerde wereld als je het mij vraagt...
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 sep 2011 21:06 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Ox_Ite schreef:
Gangsterdwerg schreef:
Je zit fout. Het systeem waar jij aan denkt lijkt in veel opzichten op het communisme waarbij ook iedereen nagenoeg even rijk of arm was en exact dezelfde mogelijkheden had. Het communisme is ook geen boegbeeld geweest als het gaat om innovatie aangezien oost-europa zelfs 20 jaar nadat het communisme is afgeschaft nog steeds dikke achterstanden heeft ten opzichte van de westerse wereld. Mijns inziens is er maar 1 manier om mensen te motiveren innovatief te zijn en hard te werken en dat is door daar een beloning tegenover te stellen. Stel dat je het geldsysteem zou afschaffen dan zal er dus een andere vorm van beloning in de plaats moeten komen om dezelfde werklust en innovatie te behouden. Mag jij mij vertellen wat die beloning dan zal inhouden.

Die beloning omvat materiële zaken in mijn ogen. Na Bijvoorbeeld vijf jaar krijg je een auto ofzo (geen speciaal model, maar een simpele en wel nieuwe). Dit systeem geldt voor iedereen (die ten minste van zijn 18e gaat werken). Dus iedereen verdient evenveel 'spullen' als ik het zo moet formuleren. Voor iedere week krijg je dan de kans om eten te halen, ook hier zit dan weer een systeem in. Na 2 weken kan je aardappelen en rijst nemen, iedere week drinken en vlees, vis en/of groenten...
Als alles is fatsoenlijk wordt uitgewerkt, en iedereen verdient evenveel, zal bijna niemand klagen. En als er dan bijvoorbeeld iemand is die op z'n werk minder doet dan anderen, krijgt ie gewoon minder spullen.
Uitzonderingen zijn risicowerken, voor eigen veiligheid of voor enig persoonlijk materiaal. Ofwel mensen die doorbraken bedenken die de wereld/mensheid ten goede komen. Deze mensen verdienen dan net wat meer.
Het punt is, dat iedereen kan krijgen wat ie wil, als je er maar voor (lang genoeg) werkt, kan je ook kiezen of je hogere kwaliteit wilt (bvb Sony TV ipv LG TV) door langer te werken etc. etc.

Ik kan zo wel blijven doorgaan, maar dan is het ook niet interessant meer voor sommigen denk ik xd

Maar het punt is: Die kutpolitiek moet afgeschaft worden, deze mensen die veel meer verdienen dan een arbeider die iedere dag in hoogtewerkers kruipt, vind ik niet meer normaal.
Die arbeider riskeert zijn leven (in welke werkomstandigheden), en die krijgt er een belabberde vergoeding tegenaan gesmeten in vgl met die gvdse politici die daar zitten te zeiken over allerlei systemen, wetten en rechten ?? Eerder een omgekeerde wereld als je het mij vraagt...

Hoe wil je de belastingen laten betalen? Als je in het jaar 5 auto's verdient hebt, moet je 4 banden en een deur afgeven aan de regering?
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 sep 2011 22:23 
 
Hardtraxx Addict

nielstil schreef:
Hoe wil je de belastingen laten betalen? Als je in het jaar 5 auto's verdient hebt, moet je 4 banden en een deur afgeven aan de regering?

Wat 5 auto's verdient ??? Lees je wel goed lol ?? Ik zei 5 jaar voor 1 nieuwe, maar simpele auto...
En wat moet je nou met belastingen, geen kl..., dat je wordt belast voor het autorijden is echt belachelijk voor grotere moteren. Als ze nou is stoppen met die kutbenzine en rotdiesel en DIRECT zouden investeren in elektrische/hybride wagens...
Waar gaat dat overige deel van je bruto-loon heen ?? Waar de fk gaat dat geld heen?? Je betaalt al genoeg belastingen als je het mij vraagt, omdat daar toch een deel naar die kutpolitici gaat. Naar investeringen ?? Ja dikke lol, woningen moeten niet door die overheid gemaakt worden, die maken hun kostenberaming toch zodanig, dat er zoveel mogelijk geld wordt ingestampt, terwijl het veel en véél goedkoper kan. (voor dezelfde kwaliteit)
Na bijvoorbeeld 15 jaar werken bouwt een speciaal bedrijf jou wel een huis (moet je die tijd wel nog bij je ouders of famillie of wie dan ook inwonen, maar dat stelt meestal echt geen ene fk voor...)
Belastingen op verbruik ??? Ook dikke onzin, dat ze dat geld gebruiken om je huis met groene energie te doen werken ipv het voor andere nutteloze doeleinden te verspillen die de wereld toch niks verbeteren...

Ik zweer echt dat ik zo kan blijven doorgaan... >.<
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 sep 2011 22:57 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Het gaat niet, leg je er bij neer :p Hoe wil je die omwisseling maken? Iedereen moet dan hun kapitaal ontvangen in materialen... Wie gaat extra werken om die materialen te betalen? De mensen die ook wat extra moeten krijgen dan. Vicieuze cirkel waar je niet meer uit kan ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 02 sep 2011 23:47 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Ik ga nu niet het hele topic lezen, maar...

Wanneer je dit geld systeem af wil schaffen zou je naar het communisme (Marxisme) moeten gaan. Ja, het idee hierachter is perfect, maar de mens is gewoon niet in staat dit te volgen. Er zijn altijd mensen die meer of de macht willen hebben en dan krijg je situaties zoals bijvoorbeeld in het oude Rusland.
Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Forumoverzicht » Off-topic » Off-Topic