Ajacied Atouba hoopt op afscheid met kampioenschap
"Je hoopt toch op een basisplaats"
Door Thomas Hogeling en Richard van der Toren | 11 May 2011 | Sport
Print dit artikel
Verzend dit artikel
Zet op NuJij.nl
Plaats op Facebook
Post op Twitter
Meer van Thomas Hogeling en Richard van der Toren
Thimothée Atouba hoopt zijn carrière bij Ajax af te kunnen sluiten met het landskampioenschap. De 29-jarige Kameroenees speelde voor Ajax in totaal 1 competitiewedstrijd, de met 4-3 verloren uitwedstrijd tegen PSV. De wedstrijd tegen de Eindhovenaren in ‘het legendarische seizoen 2009-2010’ heeft volgens de verdediger een stempel gedrukt op het Ajax van nu. “In die wedstrijd hebben we ongelooflijk veel geleerd. Aan de ene kant dat we heel goed kunnen aanvallen, want we maakten drie goals, maar ook dat we echt heel slecht zijn in verdedigen, want we hadden dus vier tegengoals.”
Aanstaande zondag wordt voor Atouba de op één na belangrijkste wedstrijd in zijn periode bij Ajax. “Je hoopt toch op een basisplaats. Het team is de afgelopen jaren echt om me heen gegroeid, zelfs als bankzitter. Je kunt ieder moment ingezet worden. Als Boilesen, Blind en Anita uitvallen, dan kan ik zomaar spelen zondag. Althans, zolang Verhoeven geen plek in de verdediging ambieert. Het zou een bekroning zijn; na al die jaren voelt Ajax als een tweede Union Douala.”
Dit seizoen probeerde Atouba, die twee jaar geleden door Martin Jol werd binnengehaald, vooral vanaf de zijlijn ‘een stukje rust in de ploeg te brengen’: ”Juist vanaf de tribune merk je dat de ruzies elders invloed hebben op het team. Ik begrijp heel goed dat mensen als Cruijff het beste voorhebben met Ajax, maar het blijft lastig: hij heeft mooie plannen, maar niet de ervaring of de wil om ze eigenhandig uit te voeren. Dan past enige nuance en reflectie, van alle betrokken partijen. Ook financieel is het belangrijk om de boel op orde te houden, al gaat dat gelukkig steeds beter.”
Atouba is trots op zijn periode bij de Amsterdammers. “Dat ik veel betekend heb voor Ajax staat vast, ze hebben me natuurlijk niet voor niets €1,4 miljoen per jaar betaald.” Toch is Atouba bescheiden gebleven. “Mocht het lukken zondag, dan is dat zeker niet alleen mijn verdienste. Ook jongens als Nicolás Lodeiro, Hyun Jun Suk en Bruno Silva waren verschrikkelijk belangrijk.”