Is zo! Ik baseerde mijn opmerking op wat er tijdens de CES 2025 Q&A werd gezegd, waar AMD aangaf dat ze niet direct met NVIDIA concurreren qua prestaties, maar zich richten op betaalbare, goed presterende alternatieven om marktaandeel te veroveren. Misschien heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd, vooral omdat die uitspraak werd gedaan voordat benchmarks beschikbaar waren. Ze wilde namelijk minder inzetten op de gaming markt en meer inzetten op de datacenter markt (want grotere marge).
Als ik nu puur naar de cijfers kijken, dan lijkt AMD inderdaad prima mee te doen met NVIDIA’s huidige modellen op idd de 4090 en 5090 na. De 5080 kan presteert inderdaad in de buurt van 4080 en 7900 XTX. En ja ik de uitspraken van zowel AMD als NVIDIA met een korreltje zout moet nemem want uiteindelijk spreken de benchmarks waarheid natuurlijk
Misschienze specifiek op hun achterstand op het gebied van DLSS en AI-upscaling, iets wat ze zelf ook erkend hebben. Denk dat het een slimme zet is als ze FSR 4.0 direct mee leveren. Geen idee hoever ze daar ondertussen in zijn. Dat blijft een punt waarop NVIDIA duidelijk een voorsprong heeft al vind ik het nog steeds een verondrustende ontwikkeling
Daarnaast heeft AMD zich de laatste jaren sterk gericht op het behouden van hoge marges in plaats van agressief marktaandeel te veroveren binnen de GPU markt. Ze zijn afgelopen jaren als bedrijf ook echt veel financieel stabieler dan ooit tevoren maar het zou mooi zijn als ze iets meer ambitie tonen om hun positie binnen de gamingsector te versterken al zoals ik hier boven al zei gok ik niet dat ze dit doen al lopen ze maar al te graag achter intel en nvidia aan.
Voor hun ligt grootste winst in datacenters, waardoor zowel AMD als NVIDIA zich logischerwijs daar meer op richten met hunEPYC CPU’s, Instinct GPU’s en andere Datacenter shiz.
Ik bedenk me net dat ik ook ergens heb gelezen dat ze (weer) beperkte GPU aantallen hebben

maar ja gaan we zien.
OT: Goed kijken wat je nou echt wilt. Persoonlijk vind ik de 5 serie echt overpriced voor wat je krijgt en ben ik niet echt fan van gemaakte frame-rates