Aan de gameplay te zien en de prijzen op UT en de potjes die ik bij een maat heb gespeeld, incl UT, ben ik blij dat ik deze FIFA niet gehaald heb.
FIFA heeft zichzelf weer deels een oor aangenaaid en de gebruiker aan de andere kant ook.
Packs zijn veel slechter dan voorheen, er komen veel minder goede spelers in de packs en meestal had je 3/4 of 4/5 kans op minstens een rare speler in je pack, dat is nu makkelijk omlaag gegaan naar een fifty-fifty kans.
Daarbij zijn de prijzen voor sommige spelers echt belachelijk tegenover hoeveel coins je krijgt over het verloop van de game en hoe goed ze nou echt zijn. Dit stimuleert Coin Sellers weer omdat er weer geld te halen valt, uiteindelijk maken die price ranges dus weer geen fuck uit en gaat het weer terug naar vanouds, veel te dure spelers. Waarschijnlijk omdat ze door hadden dat er minder geld aan verdiend werd.
Gameplay gewijs is het anders, iets moeilijker, dit kan goed wezen natuurlijk, het mag wel eens wat pittiger worden. Het is zeer positief dat de hoge cross naar de andere kant van het veld niet meer werkt. Je moet je aanval nu goed opbouwen, verdedigers werken wat beter. Maar de meeste schoten gaan er nog steeds van de meest vreemde hoeken in. Alsof het niks is. Je weet soms gewoon 10 seconden voor het schot al dat het een goal wordt.
Het nadeel is dat penalty's nog steeds te makkelijk worden gegeven en overtredingen buiten de 16 amper worden erkent. Terwijl ze soms identiek zijn.
Keepers zijn minder retarded, ook een pluspunt. Maar sommigen zijn gewoon invincible zoals Neuer, Courtois en De Gea.
Verder maakt FIFA wederom de fout om zo realistisch mogelijk te willen zijn. Er zijn weer zat glitches en bugs in de physics en animaties waardoor sommige dingen gewoon onrealistisch worden. Je kan niet random kans met accurate animaties combineren want dan krijg je de meest vreemde bewegingen die eigenlijk nooit kunnen.
Scripting en momentum is er ook nog steeds, net als de AI die vals speelt voorbij Professional.
Het geheel lijkt alsof ze FIFA 15, een van de slechtste FIFA's wouden verbeteren maar ze hebben dat maar half gedaan. Want het ziet er zeker precies het zelfde uit als FIFA 15.
Ik wou echt dat PES een goede concurrent was, want als PES maar deels dezelfde graphics en features had als FIFA, dan was FIFA al lang er uit geconcurreerd, want PES 2016 speelt goddelijk realistisch, eerlijk en vloeiend. Alleen de UT variant, licenties en graphics zijn helaas zo kut. Als Konami niet achter de productie zat was deze titel allang een stuk beter geweest.
/rant
tl;dr FIFA 16 is een halfbakken update van FIFA 15 met als enige pluspunt de Draft mode. PES is in game fysiek en realistisch gezien veel beter, alleen het ziet er kut uit en heeft de leuke features niet.