Beste finalisten,Zeeën zijn verkend, vele kilometers zijn te voet afgelegd, er is in die vervloekte tempel vaak aan de dood ontsnapt en zowel op team -als individueel niveau werd het vuur jullie vaak aan de schenen gelegd. Patrick, Sander, Bas, Jordy en Stefan, het moge duidelijk zijn dat jullie al deze dingen succesvol hebben weten te trotseren en zodoende de enige overgebleven kandidaten zijn in de zoektocht naar de schat. Deze zoektocht nadert nu zijn einde zoals jullie weten. Allen hebben jullie die ultieme gok naar de plek van de schat genomen.
Zoals hieronder zal blijken, waren jullie redelijk eensgezind over waar die plek dan moest liggen. Zie hier ieders inzending:
Bas
Stefan
Patrick
Sander
Jordy
Jordy en Sander kiezen voor vak
35, Patrick en Bas kiezen voor
33 en Stefan is de einzelgänger met de gok op vak
34. Goed nieuws! Het juiste vak is in ieder geval minstens 1 keer geraden. Alvorens de plek van de schat kenbaar wordt gemaakt, gaan we even kijken welke hints er nou zoal te vergaren waren. Tevens is achter elke hint vermeld wie/welk team de hint kreeg en na welke opdracht dit is gebeurt. Zodoende weet je dus of je teamcaptain of mede-kandidaat je gedurende het spel op het verkeerde been heeft proberen te zetten door een verkeerde hint door te geven.
1. Genummerde vakjes:
8, 17, 26, 36, 37, 45, 54, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 342. De schat ligt niet in een vak waarin golven te zien zijn.
Opdracht 6 Team Concordia3. De schat ligt niet op het vak van het dozijn, of een veelvoud hiervan.
Opdracht3 Zenda/Jurheinen + Team Concordia Transport4. De schat ligt in een vak dat is gelegen tussen twee vakken met in beide vakken een symbool dat in de legenda staat.
Nieuw team Batavia Opdracht 75. De schat ligt niet op de zeebodem, noch ligt de stad op een vak dat bos herbergt.
Opdracht 10 6. De schat ligt niet in een vak dat aan de buitenkant van de genummerde vakken ligt, noch ligt de schat op grote hoogte.
Qz Opdracht 97. De schat ligt niet in het vak met het ongeluksgetal, of een veelvoud hiervan.
Finale-opdracht Restant-kaart8. De schat ligt niet in een vak dat een symbool van een dier (gedeeltelijk) huisvest ( de vogels niet meegeteld )
Opdracht 5 Team Batavia9. Het vak waarin de schat ligt is een getal met twee tekens becijferd.
Opdracht 10 Steffnov10. Het enkelvoudige cijfer van het vak/de som van beide cijfers van het vak, waar de schat ligt, is lager dan het getal dat de laatste twee cijfers van het jaartal waarin ene Laurens in de naam van de VOC naar Oost-Indië voer, vormen. ( 11 )
Stefan Opdracht 811. Een geschiedkundige aanduiding in een buitenlandse taal, echter becijferd
Opdracht 4 Team Concordia12. Middelburg, Maastricht en Den Bosch. ( Onder de rivieren )
Opdracht 2 Team Concordia13. Het vak van de schat bevat deels water.
Finale-opdracht Restant-kaartAls het goed is kunnen jullie aan de hand van al deze informatie wel nagaan in welk vak de schat ligt. Voor de zekerheid is in onderstaande schatkaart te zien wat ik nou eigenlijk met al die cijfertjes duidelijk wilde maken. Aanschouw!

Inderdaad, al die cijfers stonden voor de vakken die in de horizontale of verticale lijn van het vak lagen dat we uiteindelijk zochten,
35! Ook de tesktuele hints konden jullie richting dit vak sturen, hieronder enkelen toegelicht:
10. Het enkelvoudige cijfer van het vak/de som van beide cijfers van het vak, waar de schat ligt, is lager dan het getal dat de laatste twee cijfers van het jaartal waarin ene Laurens in de naam van de VOC naar Oost-Indië voer, vormen.Laurens Raeal vertrok in 1611 in naam van de VOC naar Indië met 4 schepen. 11 was dus het getal wat ik zocht. De som van de tekens van het vak de schat zou dus lager moeten zijn dan het geval 11. Dit klopt, want 3+5 = 8.
Een geschiedkundige aanduiding in een buitenlandse taal, echter becijferd.Een lastige, maar niet onmogelijk op te lossen. Ik zocht de Engelse aanduiding CE, wat staat voor Common Era. In Nederland spreken wij van 'Na Christus'. Als je de letters CE zou becijferen naar aanleiding van de plek van de letters in het alfabet, kom je uit op 3 en 5. 35!
Middelburg, Maastricht en Den Bosch.Dit zijn uiteraard de hoofdsteden van respectievelijk Zeeland, Limburg en Noord-Brabant (

), maar wat bedoelde ik hiermee? Dit drietal provincies wordt ook weleens aangeduid als "onder de rivieren". De schat ligt onder de rivier. Niet alleen kon je met deze hint veel vakken van de kaart wegstrepen, ook gaf het de exacte plek binnen het vak 35 iets specifieker weer.
Enfin, tot dusver de toelichting aangezien de rest van de hints voor zichzelf spreken. Dan rest ons nu alleen nog de winnaar uit te roepen van deze editie van Schat van Oranje! Wellicht hebben jullie het al gezien, de groene stip op de kaart even hierboven weergegeven geeft de exacte plek van de schat aan. Als we dan de inzendingen van Sander en Jordy, de enige twee met het juiste vak, vergelijken komen we uit op de volgende winnaar:
SANDER aka ZENDA!Jij mag jezelf winnaar noemen van dit forumspel! Een sterke prestatie. De prijs voor het winnen regelen we vanzelf een keer onderling op een feest.
Afsluitend wil ik iedereen bedanken voor de fanatieke deelname aan het spel. Ik heb ervan genoten en ik hoop dat jullie dit gevoel met mij delen.
Ciao!