Kandidaten,Al een beetje gewend aan je nieuwe teamleden? Ik hoop het niet, want er vindt een nieuwe wending plaats. Een equivalent van de 'Samensmelting' van Expeditie Robinson zal ook met dit spel plaatsvinden. Teams worde gewist, een ieder staat er alleen voor. Ik hoop dat jullie genoeg informatie van teamgenoten hebben verkregen, want dat wordt nu een lastige zaak. Uiteraard nu ook geen stemrondes meer, echter blijven de onderlinge duels tot aan de finale wel bestaan. De twee slechtst presterende individuen in de opdracht zullen linea directa plaats nemen in het onderling duel. Zo, alles duidelijk? Dan gaan we snel door naar de opdracht!
Welkom kandidaten, Ik heb jullie allen bijeen geroepen omdat er een opmerkelijke vondst is gedaan. Op het strand aan de oostkust van het eiland is een oud, versleten stuk gesteente aangetroffen. Op het eerste gezicht gaf de bevuilde substantie weinig reden tot opwinding. Echter, na het stuk steen schoon geschrobd te hebben, begonnen er merkwaardige contouren op het object zichtbaar te worden.
We beginnen nu zo voorzichtig mogelijk het gesteente terug te keren naar zijn oorspronkelijke staat. Wanneer dit gebeurd is, is de inhoud duidelijk te zien, doch moeilijk te begrijpen. Er is een boodschap in het steen gekerfd, echter in een vreemde taal, gekenmerkt door het gebruik van pictogrammen, en daardoor niet te ontcijferen. Gelukkig is daar Mandy, die eieren voor haar geld koos, het vliegtuig links liet liggen en nog even rustig op het strand lag te zonnen. Zij kan, met haar geschiedkundige achtergrond, duidelijkheid verschaffen over hetgeen op de vondst geschreven staat. De ophef trok haar aandacht en al snel voegde zij zich bij de nieuwsgierige kandidaten. ‘Dit is zonder twijfel het Azteekse geschrift! Ik heb dit nooit met eigen ogen mogen aanschouwen maar heb er veel over gelezen. Gelukkig is het taalgebruik in dit schrift niet gecompliceerd en door mij gemakkelijk te vertalen.’
Iedereen keek Mandy verwachtingsvol aan, ervan uitgaande dat de boodschap dat het reliek te verschaffen had ertoe deed. Mandy vervolgde: ‘Er staat het volgende bericht geschreven: ‘Een aanwijzing naar de plek van de schat, op dit eiland gebracht door de houten paarden op zee, bevindt zich diep in ons godshuis, zo ver mogelijk gescheiden van de buitenwereld, die de verantwoordelijkheid van de inhoud van deze schat niet kan dragen.’

Kandidaten, er valt zo te lezen een hint naar de schat te verdienen, en deze prijs mogen jullie op individuele basis proberen voor jezelf te winnen. Een ieder mag de Azteekse tempel betreden, om uiteindelijk de weg naar de aanwijzing te vinden. Deze weg zal echter niet zonder horten of stoten gaan, want zoals de Azteken zelf al hebben aangegeven in hun boodschap, ze verwachtten niet dat de schat op een goede manier gebruikt gaat worden.
De kans is zelfs zeer aannemelijk dat je enkele keren door een verkeerde keuze weer aan het begin van de tempel uitkomt. Hoe je steeds verder in de tempel geraakt zal duidelijk worden wanneer je aan het traject begint. Je hoeft mij enkel aan te spreken via Facebook, en ik zal je begeleiden. Iedereen loopt het traject uit, echter degene die het
MINST vaak weer terug naar af moest, krijgt daadwerkelijk de aanwijzing. Uiteraard zullen de twee die het
VAAKST terug naar af moesten in het onderlinge duel plaats nemen.
Succes tempeliers, ik zie jullie op Facebook verschijnen!