Hallo beide teams.
Een raar gezicht, nu de teams niet meer waren zoals voorheen. Je gaat er bijna gewend aan raken. Ik ben benieuwd of eerdere mogelijke samenwerkingen van teamleden vervagen of stand houden nu diegenen niet meer bij elkaar in het team zitten. Wel is duidelijk dat er vanaf nu wat voorzichtiger met de verkregen hints moet worden omgegaan, omdat de kans op achterklap groot is. Enfin, de opdracht.
Vandaag doen we een duikexcursie aan de oostkant van het eiland. We zullen een kijkje nemen bij het onderwaterleven dat zwemt in en rondom het scheepswrak waarvan jullie al weet hadden. Het is waarschijnlijk niet meer nodig om te zeggen dat het hier om de Oranje gaat. Het schip ligt al jaren onder het helderblauwe water te rotten. Desondanks is het een attractie om te zien. De staat van het schip is nog redelijk goed en de schepselen van de zee: vissen, schelpdieren en algen hebben het wrak al als hun thuis gemaakt.

Eén voor één worden de kandidaten in een duikpak gehesen en richting de plek van de Oranje begeleid. Er is voldoende zuurstof beschikbaar om het schip eens grondig te inspecteren. Nadat het dek en de masten zijn bekeken, vervolgen we onze weg binnenin het schip. Het schip is uiteraard al jaren geleden leeg geruimd, maar speciaal voor deze opdracht zijn er enkele vondsten terug geplaatst in de slaapruimtes van de vroegere bemanning.
In het vertrek liggen een zestal glazen potjes, ieder gesloten met een kurk. Deze worden meegenomen en eenmaal aan land gekomen open gemaakt. De inhoud zijn papieren vellen, met daarop inscripties. De inscripties betreffen raadsels, gemaakt door de zeelui om elkaar te vermaken en scherp te houden ten tijden van lange zeereizen. De taak aan beide teams wordt om deze raadsels te ontrafelen. Het team met de meeste juiste antwoorden wint de opdracht en een nieuwe hint naar de schat. Bij een gelijk aantal goede oplossingen wordt tijd uiteraard weer de beslissende factor. Inleveren gebeurt door de teamcaptain via PM en deadline hiervoor is Zaterdag 18:00. Succes!
Dan nu de raadsels:
1. Wortels ten grondslag, verkleurt, verloren door de tijd. Altijd omgeven door hetzelfde soort, bewoond door een dier dat bijt.
2. Een lichaam uit Gods rijk, ook in veelvoud aanwezig op een koning. Een baken van licht, omsingeld door miljoenen.
3. Gaten boven, onder, links en rechts, toch gaat de inhoud nergens heen. Opnemen en verwijderen, het is allemaal geen probleem.
4. Onderdeel van een vogel maar bevind me niet hoog, kan zwemmen in de oceaan maar toch blijf ik droog. Ik heb iemand nodig om te kunnen bewegen, blijf echter wel in de buurt van licht want in het duister kan ik niet leven.
5. Je kan me hebben maar niet aanraken. Je kan me snel bezitten en weer kwijtraken. Wordt er goed met mij omgegaan, dan ben ik heel fijn. Gebeurt dit niet, dan zal ik gebroken zijn.
6. Wanneer mijn reis is beëindigd, blijf ik niet lang meer bestaan: een paar uur, één dag of meerdere, ik kijk het wel aan. Op bepaalde plekken ben ik altijd, op sommige plekken nooit. Snap jij het nog? Ik lijk wel verstrooit.
PS: Inspiratie opgedaan door: View on YouTube