makrooy schreef:
Staat nogal haaks met wat je net zegt

Want we vaccineren nu natuurlijk langzaam omdat de vaccins er nog niet in grote aantallen zijn.
Vind je? Al zouden we de vaccins beschikbaar hebben, om 40.000 prikken per dag te halen (om binnen 150 dagen 6 miljoen mensen te prikken) én continuïteit hierin te waarborgen is lastig.
Er wordt gesproken over een 30/50-tal grotere vaccinatie locaties (vanuit de GGD). Bij meer kleinere locaties worden problemen voorzien. Denk aan overschotten die heen en weer moeten worden getransporteerd waarbij de kwaliteit van het vaccin in het geding kan komen (vooral bij het Pfizer vaccin een probleem).
Voor 40.000 prikken per dag komt dat met 40 locaties neer op 1000 prikken per locatie per dag. Als je 24 uur lang iedere 5 minuten een prik doet kan je 288 prikken per dag doen en heb je 4 mensen per locatie nodig om dat uit te voeren.
Dus ja, in theorie haalbaar, maar het vaccinatie personeel zijn natuurlijk geen robots die 24 uur per dag door kunnen blijven werken, dus ga je een stuk meer personeelsleden nodig hebben om dat op te vangen. Personeelsleden die je niet zomaar uit de reguliere zorg kan halen (waar al een personeelstekort heerst), maar zal snel neerkomen op mensen die een zorgopleiding doen, vrijwilligers, en part-timers in de zorg die het er nog naast kunnen doen. Houd er ook hier rekening mee dat het prikken ook bij de huisartsen in de schoenen wordt geschoven, maar dat zij ook nog de reguliere zorg zullen moeten verlenen.
Als iedereen een half uur moet blijven betekent dat dat je continue 24 mensen hebt die moeten blijven ter controle (voorheen is een kwartier vermeld, maar ik had vernomen dat ze het willen rekken naar iets langer). Dat lijkt me voor een sporthal net handelbaar binnen de maatregelen. Dit is echter uitgaande van 24 uur per dag prikken. Waarschijnlijk zullen er meer mensen tegelijkertijd geprikt worden (bijvoorbeeld 6) en zit je met 36 mensen die ten alle tijden onder supervisie moeten blijven bij een controletijd van 30 minuten. Wil je opschalen naar 10 prikjes per 5 minuten, dan heb je 50 mensen. Dat is dus ook een limiterende factor. Dan sta je ook voor een keuze. Ga je de controle tijd reduceren zodat je de capaciteit omhoog kan gooien met de kans dat iemand erdoorheen slipt die toch een epipen nodig heeft terwijl ie naar huis reist?
Ik zeg niet dat het niet haalbaar is, maar het is zeker een uitdaging. En dit is dan er dan even van uitgaande dat je 24 uur non stop iedere 5 minuten kan prikken. Ik weet niet waar het gemiddelde werkelijk ligt en het 24 uur lang doorgaan met dezelfde frequentie lijkt mij nogal optimistisch. Ik ben ook zeker niet helemaal op de hoogte dus het blijft een schatting, het is maar om een beetje perspectief te schetsen

.
Delt-A schreef:
Qua locaties kan het toch in sportzalen? Die worden toch niet veel gebruikt op het moment.
Dat zal ook zeker wel gebeuren neem ik aan. Maar mogelijke priklocaties zijn ook onderhevig aan bepaalde voorwaarden. Bijvoorbeeld;
Citaat:
Om in aanmerking te komen als vaccinatielocatie moet deze voldoen aan de voorwaarden van het RIVM. “Denk bijvoorbeeld aan brandveiligheid, ventilatie, rolstoeltoegankelijkheid en voldoende parkeergelegenheid. Ook moeten er voldoende mogelijkheden zijn voor opslag van vaccinatiematerialen en persoonlijke beschermingsmiddelen en de distributie daarvan. De mogelijke locaties screenen we momenteel op deze criteria. Hierbij werken we intensief samen met de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant.”