Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Vorige  1 ... 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86 ... 261  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 jan 2021 13:46 

Hardtraxx Addict

Khadber schreef:
Sarabande schreef:
Frankrijk ligt dan misschien wel achter. Ze staan nog altijd voor op Nederland. Sterker nog, vrijwel alle Europese landen staan voor op Nederland. En laten die landen dan ook nog eens zijn begonnen met de mensen die dat vaccin het hardste nodig hebben.

Is dat ook zo naar ratio per bevolking? Ik weet persoonlijk het antwoord niet. Maar het is natuurlijk wel zo dat we een kleiner inwonersaantal hebben en daarom "minder" vaccineren dan bijvoorbeeld Frankrijk. We krijgen in totaal ook minder vaccins dan in Frankrijk.

Ik ben het persoonlijk wel eens met de zorgmedewerkers die voor gaan in vaccinatie. Zij hebben er dagelijks mee te maken. Als dit het hoge ziekteverzuim terug kan dringen scheelt dat enorm in de capaciteit van de ICs. Daarmee zou je ook extra ouderen in leven kunnen houden. Zoals je ziet hebben veel landen moeite met het feit dat de ouderen minder mobiel zijn en ze dus lastig naar een centraal punt kunnen. Bij zorgmedewerkers kan dat gewoon een stuk makkelijker. Als je in de tussentijd die logistieke problemen aanpakt ben je alsnog wel een belangrijke groep aan het inenten.

Volgens dat linkje wat MWAT deelde is het naar ratio inderdaad. Per 100 inwoners staat Nederland helemaal onderaan in dat lijstje.

Het voordeel van zorgmedewerkers inenten zie ik. Maar zoals ik al eerder aangaf zijn het juist vooral de ouderen die op de IC belanden. De ICs ontlasten begint dus met die mensen beschermen. Vaccin werkt dan het beste, lijkt me. MWAT quotte ook een stuk uit een artikel waarin ook wordt gezegd dat we puur zijn begonnen met zorgpersoneel vanwege logistieke problemen. Zorgmedewerkers inenten is nooit verkeerd, maar imo niet de juiste prioriteit. Niet voor niks zijn alle andere landen begonnen met de mensen die het het hardst nodig hebben en het meest beschermd moeten worden. Lijkt me dus gegronde kritiek op het vaccinbeleid.

Overigens interessant artikel, @ MWAT. Thanks voor delen!
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 jan 2021 14:18 

Hardtraxx Veteran

makrooy schreef:

Maar je kunt de huidige vaccinatie cijfers toch helemaal niet als represetatief zien. De grootste leveringen moeten nog komen en andere vaccins moeten nog goedgekeurd worden (zoals Astra).

Dat snap ik, en de AstraZeneca levering gaat natuurlijk een verschil maken, maar bijvoorbeeld een familielid werkt bij een huisarts en die weet gewoon niet hoe ze daar aan die capaciteit moesten komen om de mensen die ze opgedragen worden te vaccineren in hun regio binnen afzienbare tijd te behandelen. Denk niet alleen aan de logistiek, maar ook aan het werven van personeel dat rond de klok inzetbaar is, een geschikte en beschikbare locatie die afgehuurd kan worden (wat de huisartspraktijk vooralsnog zelf mag betalen), de gevaccineerde mensen opvangen die nog even moeten blijven na het prikken, én continuïteit van de reguliere zorg waarborgen. Dit moet ook allemaal binnen de huidige maatregelen, dus mensen die nog even moeten blijven ter controle moeten anderhalve meter bewaren en moeten via bepaalde looproutes het pand betreden en verlaten. Dit maakt bepaalde locaties ongeschikt en beperkt de capaciteit.

Denk daarbij aan de enorme administratieve rompslomp die er achter zit en het typische risico ontwijken waar deze sector bekend om staat (check het artikel van de Groen Amsterdammer hierboven). Misschien is het anekdotisch, de overheid en zorg instanties is ook wel te verwijten dat ze ingesleten zijn en moeilijk kunnen schakelen, maar ik vind alsnog dat mensen op internet in het algemeen wel iets te snel roepen dat het allemaal maar zomaar kan.
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 jan 2021 14:27 

Hardtraxx Veteran

Mark With A Tarrel schreef:
makrooy schreef:

Maar je kunt de huidige vaccinatie cijfers toch helemaal niet als represetatief zien. De grootste leveringen moeten nog komen en andere vaccins moeten nog goedgekeurd worden (zoals Astra).

Dat snap ik, en de AstraZeneca levering gaat natuurlijk een verschil maken, maar bijvoorbeeld een familielid werkt bij een huisarts en die weet gewoon niet hoe ze daar aan die capaciteit moesten komen om de mensen die ze opgedragen worden te vaccineren in hun regio binnen afzienbare tijd te behandelen. Denk niet alleen aan de logistiek, maar ook aan het werven van personeel dat rond de klok inzetbaar is, een geschikte en beschikbare locatie die afgehuurd kan worden (wat de huisartspraktijk vooralsnog zelf mag betalen), de gevaccineerde mensen opvangen die nog even moeten blijven na het prikken, én continuïteit van de reguliere zorg waarborgen. Dit moet ook allemaal binnen de huidige maatregelen, dus mensen die nog even moeten blijven ter controle moeten anderhalve meter bewaren en moeten via bepaalde looproutes het pand betreden en verlaten. Dit maakt bepaalde locaties ongeschikt en beperkt de capaciteit.

Denk daarbij aan de enorme administratieve rompslomp die er achter zit en het typische risico ontwijken waar deze sector bekend om staat (check het artikel van de Groen Amsterdammer hierboven). Misschien is het anekdotisch, de overheid en zorg instanties is ook wel te verwijten dat ze ingesleten zijn en moeilijk kunnen schakelen, maar ik vind alsnog dat mensen op internet in het algemeen wel iets te snel roepen dat het allemaal maar zomaar kan.

Oke, dat snap ik. Dat zijn belangrijke nuances. Ik wacht ook in spanning af of de geplande vaccinaties ze gaat lukken. Maar deze comment:

Mark With A Tarrel schreef:
makrooy schreef:

Je zou toch denken dat we tot aan de zomer alle 3 a 4 miljoen 60+ers en risico groepen kunnen vaccineren om weer stuk meer open te gaan?

Dan zal je naar 40/50.000 vaccinaties per dag moeten gaan. Dat heeft tot nu toe anderhalve week gekost.

Je zal dan wss dag en nacht moeten gaan vaccineren net zoals in Israel.

Staat nogal haaks met wat je net zegt :P Want we vaccineren nu natuurlijk langzaam omdat de vaccins er nog niet in grote aantallen zijn.
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 jan 2021 14:28 

Hardtraxx Veteran

Qua locaties kan het toch in sportzalen? Die worden toch niet veel gebruikt op het moment.
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 jan 2021 15:06 

Hardtraxx Veteran

makrooy schreef:
Staat nogal haaks met wat je net zegt :P Want we vaccineren nu natuurlijk langzaam omdat de vaccins er nog niet in grote aantallen zijn.

Vind je? Al zouden we de vaccins beschikbaar hebben, om 40.000 prikken per dag te halen (om binnen 150 dagen 6 miljoen mensen te prikken) én continuïteit hierin te waarborgen is lastig.

Er wordt gesproken over een 30/50-tal grotere vaccinatie locaties (vanuit de GGD). Bij meer kleinere locaties worden problemen voorzien. Denk aan overschotten die heen en weer moeten worden getransporteerd waarbij de kwaliteit van het vaccin in het geding kan komen (vooral bij het Pfizer vaccin een probleem).

Voor 40.000 prikken per dag komt dat met 40 locaties neer op 1000 prikken per locatie per dag. Als je 24 uur lang iedere 5 minuten een prik doet kan je 288 prikken per dag doen en heb je 4 mensen per locatie nodig om dat uit te voeren.

Dus ja, in theorie haalbaar, maar het vaccinatie personeel zijn natuurlijk geen robots die 24 uur per dag door kunnen blijven werken, dus ga je een stuk meer personeelsleden nodig hebben om dat op te vangen. Personeelsleden die je niet zomaar uit de reguliere zorg kan halen (waar al een personeelstekort heerst), maar zal snel neerkomen op mensen die een zorgopleiding doen, vrijwilligers, en part-timers in de zorg die het er nog naast kunnen doen. Houd er ook hier rekening mee dat het prikken ook bij de huisartsen in de schoenen wordt geschoven, maar dat zij ook nog de reguliere zorg zullen moeten verlenen.

Als iedereen een half uur moet blijven betekent dat dat je continue 24 mensen hebt die moeten blijven ter controle (voorheen is een kwartier vermeld, maar ik had vernomen dat ze het willen rekken naar iets langer). Dat lijkt me voor een sporthal net handelbaar binnen de maatregelen. Dit is echter uitgaande van 24 uur per dag prikken. Waarschijnlijk zullen er meer mensen tegelijkertijd geprikt worden (bijvoorbeeld 6) en zit je met 36 mensen die ten alle tijden onder supervisie moeten blijven bij een controletijd van 30 minuten. Wil je opschalen naar 10 prikjes per 5 minuten, dan heb je 50 mensen. Dat is dus ook een limiterende factor. Dan sta je ook voor een keuze. Ga je de controle tijd reduceren zodat je de capaciteit omhoog kan gooien met de kans dat iemand erdoorheen slipt die toch een epipen nodig heeft terwijl ie naar huis reist?

Ik zeg niet dat het niet haalbaar is, maar het is zeker een uitdaging. En dit is dan er dan even van uitgaande dat je 24 uur non stop iedere 5 minuten kan prikken. Ik weet niet waar het gemiddelde werkelijk ligt en het 24 uur lang doorgaan met dezelfde frequentie lijkt mij nogal optimistisch. Ik ben ook zeker niet helemaal op de hoogte dus het blijft een schatting, het is maar om een beetje perspectief te schetsen ;).

Delt-A schreef:
Qua locaties kan het toch in sportzalen? Die worden toch niet veel gebruikt op het moment.

Dat zal ook zeker wel gebeuren neem ik aan. Maar mogelijke priklocaties zijn ook onderhevig aan bepaalde voorwaarden. Bijvoorbeeld;

Citaat:
Om in aanmerking te komen als vaccinatielocatie moet deze voldoen aan de voorwaarden van het RIVM. “Denk bijvoorbeeld aan brandveiligheid, ventilatie, rolstoeltoegankelijkheid en voldoende parkeergelegenheid. Ook moeten er voldoende mogelijkheden zijn voor opslag van vaccinatiematerialen en persoonlijke beschermingsmiddelen en de distributie daarvan. De mogelijke locaties screenen we momenteel op deze criteria. Hierbij werken we intensief samen met de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant.”
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 jan 2021 15:34 

Hardtraxx Veteran

Dit artikel schept iets meer duidelijkheid.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/332 ... onavaccins

Ze hanteren inderdaad 5 minuten per prik, maar ze willen naar 3 minuten toe. Vooral in de administratieve afhandeling is tijdwinst te behalen. Bij deze GGD locatie zijn volgens het artikel 3 lijnen bezet geweest voor het prikken van 255 mensen. Dat betekent bij een prikfrequentie van iedere 5 minuten 85 prikken per lijn over 7 uur.

Het ziet er naar uit dat deze locatie dus de 1000 personen per dag kan halen (en zelfs meer) wanneer ze 8/10 uur per dag prikken (afhankelijk van de prikfrequentie) :)

EDIT: als de vaccinaties beschikbaar zijn en alles daardoor op volledige capaciteit kan draaien natuurlijk, dat is nu dus (nog) niet aan de orde. Ook zijn er nu nog maar 25 prik locaties.
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 jan 2021 16:55 

Hardtraxx Veteran

Er komt (weer) een aanpassing, de thuiswonende ouderen worden naar voren gehaald voor de vaccinatie.
Eind januari verwacht men de eerste 85+-ers te kunnen vaccineren i.p.v. medio februari.
Door een deel van de gereserveerde "2e prik" vaccins te gebruiken kan de versnelling plaats vinden.
Belangrijk is dan wel dat er voldoende aanvoer blijft komen voor de 2e prik.
Ook wordt de tijd tussen de 2 prikken een aantal dagen opgerekt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 jan 2021 17:00 

Hardtraxx Veteran

hurricane schreef:

Een aantal? Ik las 3 weken oprekken. Dus tussen prik 1 en 2 komt 6 weken ipv de eerdere 3 weken
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 jan 2021 17:02 

Hardtraxx Addict

hurricane schreef:
Er komt (weer) een aanpassing, de thuiswonende ouderen worden naar voren gehaald voor de vaccinatie.
Eind januari verwacht men de eerste 85+-ers te kunnen vaccineren i.p.v. medio februari.
Door een deel van de gereserveerde "2e prik" vaccins te gebruiken kan de versnelling plaats vinden.

Kijk heel goed. Het kabinet heeft dus zelf ook ingezien dat hun aanpak niet ideaal was.
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 jan 2021 17:07 

Hardtraxx Veteran

Citaat:
Om iets meer lucht te krijgen om de voorraad aan te vullen wordt ook de interval tussen de eerste en tweede prik verruimd. In de richtlijn voor het toedienen van het Pfizer-vaccin staan nu 19 tot 28 dagen, dat worden 35 tot 42 dagen.

Hopelijk een niet al te groot risico. Maar ze doen het in Engeland ook, dus zal sowieso wel over nagedacht zijn ^^
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 jan 2021 17:08 

Hardtraxx Veteran

Sarabande schreef:
hurricane schreef:

Kijk heel goed. Het kabinet heeft dus zelf ook ingezien dat hun aanpak niet ideaal was.

Ons kabinet loopt (weer) achter de feiten aan. SHOCK!
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 jan 2021 17:27 

Hardtraxx Veteran

Martin Waus schreef:
hurricane schreef:

Een aantal? Ik las 3 weken oprekken. Dus tussen prik 1 en 2 komt 6 weken ipv de eerdere 3 weken

Dit is wat er over werd gezegd
Citaat:
In de richtlijn voor het toedienen van het Pfizer-vaccin staan nu 19 tot 28 dagen, dat worden 35 tot 42 dagen.
Het is wel meer dan "een aantal" :P Maar zou ook kunnen dat het niet nodig is als blijkt dat er voldoende aanvoer is
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 jan 2021 11:12 

Hardtraxx Veteran

https://www.groene.nl/artikel/we-moeten ... aanspreken

Citaat:
De verwachting is dat bij het huidige beleid en gedrag deze variant in de loop van februari de daling zal doen omslaan in een stijging, met als gevolg dat in maart en april het aantal ernstig zieken enorm zal zijn. Het vaccineren van de kwetsbaren wordt dus nog meer een race tegen de klok.

Citaat:
Een virus dat veertig procent meer mensen doodt, is op korte termijn inderdaad dodelijker. Maar een virus dat per cyclus veertig procent meer nieuwe mensen besmet, doodt door de exponentiële toename na een maand al snel vijf keer zo veel mensen.

En dan is die variant uit Manaus zorgwekkend, bij deze blijkt een eerdere besmetting of vaccin minder of geen immuniteit te bieden.
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 jan 2021 17:02 

Hardtraxx Veteran

Citaat:
Brits Glastonbury Festival ook in 2021 afgelast wegens corona

wie volgt?
https://www.nu.nl/muziek/6104223/brits- ... orona.html
Zou eind juni plaats vinden.... -.-
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 jan 2021 17:44 

Hardtraxx Newbie

Ik wil niet graag de pessimist uithangen, maar wanneer je de hele situatie even met helikopter vieuw analyseert, lijkt het erop dat er pas in 2023 weer evenementen georganiseerd kunnen gaan worden die misschien enigszins als pre-corona zijn.
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 jan 2021 17:45 

Hardtraxx Veteran

Bambambam schreef:
Ik wil niet graag de pessimist uithangen, maar wanneer je de hele situatie even met helikopter vieuw analyseert, lijkt het erop dat er pas in 2023 weer evenementen georganiseerd kunnen gaan worden die misschien enigszins als pre-corona zijn.

Pessimist :P

Als we huidige routekaart voor vaccineren een beetje werkzaam lijkt te zijn, zijn we eind dit jaar allemaal wel gevaccineerd. Hoezo zou 2022 dan niet kunnen? Daarnaast ga ik er stiekem van uit (/hoop ik) dat als de risicogroepen en het grootste deel van de ouderen zijn ingeënt dat er dan al meer mogelijk is. De druk op de zorg zou dan ten slotte een stuk lager moeten worden omdat het risico van overvolle ziekenhuizen dan gewoon een aanzienlijk stuk kleiner is.
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 jan 2021 17:55 

Hardtraxx Newbie

Verloop corona op gevoel:

> t/m april 2021 ~ strenge maatregelen
> Mei t/m augustus 2021 ~ versoepeling
> t/m Q3-2021 ~ iedereen gevaccineerd
> Vanaf 09-2021 ~ strenge maatregelen (onzekerheid mutaties, lage effectiviteit)
> vanaf Q4-2021 ~ nieuwe vaccinatie ronde (mutaties, lage effectiviteit)
> Q2-2022 ~ versoepeling (iets meer dan 2021, maar onzekerheid over mutaties (en dus effectiviteit vaccin) blijft)
> Vanaf 09-2022 ~ nieuwe vaccinatie ronde (want mutaties, effectiviteit te laag)
> Vanaf 09-2022 ~ extra maatregelen
> Q2-2023 ~ vrijheden samenleving 90% van pre-corona tijd
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 jan 2021 17:56 

Hardtraxx Veteran

Fantazoo schreef:
Bambambam schreef:

Als we huidige routekaart voor vaccineren een beetje werkzaam lijkt te zijn, zijn we eind dit jaar allemaal wel gevaccineerd. Hoezo zou 2022 dan niet kunnen? Daarnaast ga ik er stiekem van uit (/hoop ik) dat als de risicogroepen en het grootste deel van de ouderen zijn ingeënt dat er dan al meer mogelijk is. De druk op de zorg zou dan ten slotte een stuk lager moeten worden omdat het risico van overvolle ziekenhuizen dan gewoon een aanzienlijk stuk kleiner is.

Ik weet niet, ik geloof beloftes en data allang niet meer. In maart 2020 zouden we een paar weken in lockdown gaan en dan zou het allemaal voorbij zijn, remember?
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 jan 2021 18:13 

Hardtraxx Veteran

Bambambam schreef:

Dan ga ik als de winkels weer open zijn een touw halen om een strop van te knopen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 jan 2021 18:18 

Hardtraxx Veteran

Fantazoo schreef:

Check het artikel van de Groene Amsterdammer over de mutatie in Zuid-Amerika die je bij herbesmetting net zo ziek kan maken als bij een 1e besmetting en waar het vaccin mogelijk minder goed of zelfs helemaal niet tegen beschermt. Kans is groot dat zo'n mutatie overvliegt of dichterbij een nieuwe vergelijkbare mutatie de kop opsteekt.

Ik denk dat we met dit soort ontwikkelingen zomaar bedrogen uit kunnen komen. Daarom is het nu belangrijker dan ooit om jezelf zoveel mogelijk aan de maatregelen te houden...

EDIT:

https://www.groene.nl/artikel/manaus-is-nu-de-covid-hel
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 jan 2021 21:31 

Hardtraxx Veteran

Pedaalemre schreef:
Fantazoo schreef:
Bambambam schreef:

Ik weet niet, ik geloof beloftes en data allang niet meer. In maart 2020 zouden we een paar weken in lockdown gaan en dan zou het allemaal voorbij zijn, remember?

Dan herinner jij je het niet goed. Toen zei Rutte dat we nog maar aan het begin staan.

Overigens zijn al die berichten over mutaties zorgwekkend, precies dat wat ons nog in de weg kon staan komt nu steeds meer naar voren. Toekomst voorspellen is nu niet te doen denk ik.
Ongelezen bericht Geplaatst op 22 jan 2021 09:38 

Hardtraxx Veteran

Bambambam schreef:

Laten we vooral op feiten blijven werken, niet op gevoel.

Blij met het garantiepakket voor de evenementensector! Voor gestemd door alle partijen behalve het CDA. Het belangrijkste is dat de leveranciers blijven bestaan, dan komen die evenementen vanzelf weer :).
Ongelezen bericht Geplaatst op 22 jan 2021 10:59 

Kraak... Piep...

Khadber schreef:
Bambambam schreef:

Laten we vooral op feiten blijven werken, niet op gevoel.

Voor gestemd door alle partijen behalve het CDA.

Shock.

Met die kampbewaarder kop van Grapperhaus denk ik ook wel dat die het liefst alles in lockdown hebben en dat men alleen naar buiten komt op zondag om naar de kerk te gaan. Enge partij is dat geworden, die waren eerst redelijk centraal maar die zijn echt afgegleden naar een net zo conservatieve partij als de Christenunie.
Ongelezen bericht Geplaatst op 22 jan 2021 11:23 

Hardtraxx Veteran

Enige nadeel wat ik nu ook hoor in een filmpje van de NOS is dat het voor evenementen vanaf 1 juli is. Precies te laat voor oa Defqon dus? Zal sowieso schuiven worden.
Ongelezen bericht Geplaatst op 22 jan 2021 11:52 

Hardtraxx Veteran

Khadber schreef:
Enige nadeel wat ik nu ook hoor in een filmpje van de NOS is dat het voor evenementen vanaf 1 juli is. Precies te laat voor oa Defqon dus? Zal sowieso schuiven worden.

Volgens mij komt er een potje, dat evenementen wel kunnen beginnen organiseren en als het dan niet doorgaat dat dat uiteindelijk uit dat potje bekostigd kan worden. Zodat festivals wel doorgang kunnen vinden als het eventueel wel weer mag.
Vorige  1 ... 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86 ... 261  Volgende
Forumoverzicht » Off-topic » Off-Topic