Trainer Klopp vertrekt na zeven jaar bij Borussia DortmundCitaat:
Jürgen Klopp vertrekt aan het eind van dit seizoen bij Borussia Dortmund. De 47-jarige coach mag zijn tot 2018 lopende verbintenis op eigen verzoek ontbinden.
Borussia Dortmund heeft het nieuws woensdagmiddag bevestigd op een persconferentie, nadat het eerder op de dag al uitlekte via Bild.
"We hebben de laatste weken op initiatief van Jürgen enkele gesprekken gevoerd en zijn samen tot de conclusie gekomen dat we na zeven succesvolle jaren aan het eind van het seizoen uit elkaar gaan", zei een zichtbaar aangeslagen algemeen directeur Hans-Joachim Watzke. "U kunt er zeker van zijn dat dit ons allemaal veel doet."
"Wij zullen Jürgen voor eeuwig dankbaar zijn en onze vriendschap zal blijven bestaan", zei de bestuurder, die de trainer daarna omhelsde.
"Ik heb altijd gezegd dat ik het zou melden als ik het gevoel had dat ik niet langer de ideale coach zou zijn voor deze geweldige club", stelde Klopp. "Als mens had ik graag gezien dat zoiets moois als dit niet tot een einde zou komen."
Hij sprak tegen dat hij 'moe' was, zoals Bild suggereerde. "Ik heb geen sabbatical gepland. Ik heb nog helemaal niks gepland en ook nog geen contact gehad met andere clubs. Ik heb al wel drie seizoenkaarten van Borussia Dortmund besteld."
"Ik heb nog een laatste droom, en dat is nog een keer gehuldigd worden op de Borsigplatz", doelde Klopp op een mogelijke bekerwinst. 'BVB' staat in de halve finale van de DFB Pokal, waarin Bayern München op 28 april de tegenstander is.
Klopp veroverde de afgelopen zeven jaar twee landstitels met Borussia Dortmund, maar de verliezend Champions League-finalist van 2013 is bezig aan een teleurstellend seizoen. Op dit moment staat de ploeg tiende in de Bundesliga.
Opvolger
Thomas Tuchel zou een belangrijke kandidaat zijn om Klopp op te volgen. De 41-jarige trainer maakte tussen 2009 en 2014 indruk als coach van FSV Mainz, de club waar Klopp in 2001 ook zijn loopbaan als oefenmeester begon.
Watzke reageerde niet op namen van mogelijke opvolgers. "We gaan ons rustig beraden. Zekerheid gaat voor snelheid'', wilde hij wel kwijt.
De directeur sprak eerder deze maand nog de verwachting uit dat Klopp ook volgend seizoen aan het roer zou staan in Dortmund.
Jammer dit, vond het altijd een hele iconische coach. En daarnaast geweldig om te zien op het veld, leeft enorm mee met zijn ploeg.