nielstil schreef:
Ik heb de laatste weken meer Italiaans voetbal gekeken (vooral door nera en andro omdat jullie het zo ophemelen). Ik kan nu wel zeggen dat het niveau daar echt stukken lager is dan het ooit was.
Het niveau is er inderdaad erg laag. Maar de jaren hiervoor waren veel erger, ze zijn weer een beetje aan het opbouwen. De troeven waar veel clubs nu naar streven is scouting en de jeugd. Zonder die punten kunnen ze nooit terug aan de top komen. Tenminste als we er vanuit gaan dat er geen sjeiks of Russen de clubs over komen nemen.
nielstil schreef:
Ik denk zelfs dat het niet zoveel meer scheelt met het niveau van de eredivisie.
Haha, wat een onzin ...
nielstil schreef:
Er zijn geen clubs die weken op rij met 2 doelpunten verschil kunnen winnen, alle topclubs van zeg maar 10 jaar terug zijn zo gigantisch matig aan het spelen en de ploegen die het goed doen in de Europa league zijn verrevan klaar om volgend jaar potten te breken in de champions league. Ik moet wel zeggen dat ik van 1 club 2 wedstijden genoten heb en dat was Atalanta, geen grote ploeg maar ze brachten wel leuk en gevarieerd voetbal.
Dat is tactiek. Resultaat telt nog altijd in Italië, liever de 3 punten binnen hengelen dan nul punten en mooi voetbal spelen. Zolang ze voor staan blijven ze op safe spelen, dat brengt nou eenmaal risico's met zich mee maar het is ook heel vaak effectief.
Denk er wel bij na dat de traditionele top 3 een gigantische dip hebben gehad de laatste 10 jaar. Juventus is naar de Serie B gegaan en moesten toen spelers als Ibrahimovic en Zidane verkopen. Inter heeft het hele team laten verouderen en toen ze op leeftijd waren hebben ze nog iedereen voor een prikkie verkocht en Milan heeft gewoon stom gedaan. Daar is totaal geen goed beleid erg droevig.
Het is trouwens ook wel duidelijk te zien dat je de Serie A niet volgt. Atalanta is misschien wel na Chievo de kutste ultra-verdedigende ploeg van Italië. Ik heb ze de laatste weken ook zien spelen en dat is echt uitzonderlijk. Als je van totaalvoetbal houdt kijk dan naar een andere competitie. Ik vind het open huis voetbal waar 6 keer wordt gescoord in één match juist minder.
nielstil schreef:
Dikke zever… overlaatst stond in dit topic nog wat dat de helft van de italiaanse eerste klassers een nieuw stadion ging bouwen of er net klaar mee waren, moet je niet gaan zegge dat het een geldkwestie is :')
Natuurlijk is dat een geldkwestie. Waarom denk je dat die ploegen nieuwe stadions gaan bouwen? Juist, om geld binnen te harken. De 'voetbalcultuur' in Italië is om met het hele gezin naar een wedstrijd op televisie te kijken. Waarom denk je dat dat is? Misschien omdat je amper zicht op het veld hebt met die sintelbanen, de stadions in slechte conditie zijn, er te vaak geweld is na de wedstrijd. Je kan ook bij meer dan 50% van de stadions niet eens iets te drinken halen ... Met die nieuwe stadions willen ze puur supporters lokken, kijk maar naar Juventus. Stadion van bijna 80.000 man en er zaten er amper 26.000. Nu zit het wekelijks vol en zitten er 40.000 man. De seizoenskaarten rijzen de pan uit en ze denken ondertussen al weer aan een uitbreiding.
nielstil schreef:
Ploegen zoals juventus, napoli en inter hebben potentieel en de spelers om hoog in europa mee te draaien. Enkel zijn de clubs/trainers zelf te achterlijk voor dat niveau + de motivatie van italiaanse ploegen is gewoonweg bedroevend. 1-0 voorstaan en dan de wedstrijd op slot is het moto bij zowat elke ploeg daar, leuk om te kijken is dat nu ook niet echt. Dit is ook de reden waarom ze zo waardeloos zijn in europa… Topclubs komen sowieso wel een paar keer per wedstrijd door zo een blok van verdediging
Dat is de tactiek van veel Italiaanse ploegen, waarom met 3-0 winnen als je met 1-0 ook al drie punten binnen hebt? Tja, je moet er van houden maar ik vind het niet erg. Trainers zijn helemaal niet te achterlijk. Italiaanse trainers zijn de beste ter wereld. Antonio Conte, Ancelotti, Lippi, Guidolin en ga zo maar door. Ze zijn tactisch meesterbreinen, maar ze hebben amper of geen visie voor totaalvoetbal. Een Italiaanse trainer die dat wel heeft is Montella van Fiorentina. Prima coach, met een prima team atm.
nielstil schreef:
De eerste die even in me opkomt is Pogba. Die is nog jong en heeft zoveel potentieel om bij de topspitsen van Europa te komen, maar Juventus lijkt hem niet op de best mogelijk manier te gebruiken. Net hetzelfde bij Balotelli en El Sharaawy (ookal is die veel geblesseerd geweest). Van inter kan ik er nu niet zo snel een paar opnoemen wegens te weinig kennis over de club.
Wat is er verkeerd aan Pogba's positie dan? Is van orgine een cvm en staat nu als centrale middenvelder. Pogba is de architect achter onze creatviteit en Pogba en Vidal zijn de lopers die de ballen moeten onderscheppen en de dieptes in moeten lopen. Ik snap niet wat daar fout aan is. Zelfde geld voor El Sharaawy? Die jongen heeft dit hele seizoen nog geen 3 wedstrijden gespeeld. Hij is een van de weinige die het uitstekend doet bij Milan, staat ook op zijn normale positie linksbuiten. Volgens mij heb je het mis hoor?
Coutinho vind ik pas een schande. Een van de grootste talenten van Inter. Hij wilde bij Inter blijven, maar Inter verkoopt hem voor nog geen 5 miljoen aan Liverpool dat is pas dom omgaan met je talenten. Ik ben bang dat dat met Kovacic weer gaat gebeuren. Want Mazzarri stelt ongeacht de kwaliteiten altijd de oudste speler op ...
De Serie A is lang niet meer wat het geweest is en is tegenwoordig vergane glorie. De top 3 landen zijn duidelijk Engeland, Spanje en Duitsland. Daaronder zit Italië als gedeelde nummer vier met Frankrijk. Voor mij is het alleen de mooiste competitie ter wereld, maar dat heeft niets met de kwaliteiten te maken. Geld speelt natuurlijk een rol, maar veel clubs hebben het zichzelf aangedaan. Denk daarbij o.a. aan slechte jeugdopleidingen, voorzieningloze stadions en het team niet jaarlijks verversen met jeugdspelers. De twee Milaneze clubs hebben het ook goed voor zichzelf verpest om pure middelmaat veel te hoge salarissen te geven. Daardoor kunnen ze spelers als Birsa en Mexes niet verkopen die meer dan 4 miljoen euro netto per jaar krijgen. Ik hoop dat er een kleine 'wederopstanding' van de Serie A komt. Van de traditionele 3 zie ik er maar twee terugkomen en dat zijn Inter & Juve. Verder is er nu ruimte gemaakt voor de minder grote ploegen zoals Roma, Fiorentina en Napoli. Ik zie hier en daar al kleine verbeteringen en hoop dat die lijn ook doorgetrokken worden. Als Roma, Napoli en Juventus hun selecties kunnen behouden wordt het ook aantrekkelijker voor buitenlandse spelers.
Forza Serie A!