1. Blinded 5Melodie in de midintro is best aardig, alleen is die melodie niet dusdanig interessant dat ik er 2 minuten lang naar kan luisteren zonder enige afwisseling. Kicks sluiten ook totaal niet aan, dit wordt redelijk gecompenseerd als de percussie en 2e synth erbij komt. Ik zal de kick maar direct even behandelen. Afgezien van het feit dat ik godsgruwelijke hekel aan hoge pitchkicks heb zijn de kicks zelf gewoon niet goed. Er zit zoveel fx overeen zodat het klinkt als een kick die opgenomen is een groot stadion. Echter als je die geluiden in de kick zelf gaat verwerken, dan blijft er natuurlijk niets van over als je het opnieuw afspeelt. Alsof je echo in de bergen roept, de echo gaat opnemen om die vervolgens weer te laten echoën. Ik ben bang dat dit voor nagenoeg het hele album zal gelden, dus om niet in herhaling te vallen, bespreek ik de kicks alleen nog als dit niet geldt. Maar gezien de kick voor mij hèt basiselement is van hardstyle, weegt het wel degelijk zwaar door in de score. Oke verder met de track. De midintro wordt opgevolgd door een gay-pop-break en heeft een hoog boyband gehalte. Een minuut later komt de climax erin met een weinig inspirerende melodie die het laatste beetje energie uit de track zuigt.
2. Almost There 5Droevig dat de kicks in de midintro al meer impact hebben dan de kicks uit het vorige nummer. Wat daar opvolgt klinkt op zijn zachtst gezegd nogal amateuristisch. De tail sluit totaal niet aan bij de punch van de kick en doet me denken aan het mee-resoneren van een een plastic zak die je voor een speaker houdt. Na 64 beats komen de standaard kicks erin en wordt de track op een heel raar moment, namelijk na 32 beats afgekapt.
Het vertraagde stukje is gruwelijk irritant met achtergrond synth. Ik ben geen Wasted Penguinz kenner, maar de melodie die daar op volgt, althans het tweede deel ervan is 1 op 1 overgenomen uit een andere Wasted Penguinz track volgens mij. De extra synth die erbij komt is niet te volgen. Ik merk op dit moment ook dat ik de muziek erg hard heb staan, omdat mijn referentiepunt normaal de kick is, maar in dit geval moet ik de track zachter zetten vanwege de melodie, dat zegt mijns inziens genoeg over de afmix.
3. Sydney 4.5
De midintro begint erg chaotisch met twee dingen die door elkaar heenlopen. Daarna probeert men gebruik te maken van de stiltes in de melodie, maar daardoor komen de lelijke kicks alleen maar extra naar voren. Een absolute no-go dus. Het stukje gitaar er tussen vind ik dan wel weer goed. De hoofdstructuur lijkt heel erg op een house hitje, maar dan een mindere versie ervan door alle tussenhupjes. De kicks kraken ook iets teveel. Bij de 2e climax heb ik het gevoel dat ik tussen 2 stages op een festival in sta, het is leuk dat je melodieën probeert te combineren, maar gebruik dan wel melodieën die op elkaar aansluiten, want hier wordt ik gek van.
4. You Can't Pull Me Down 4We beginnen voor de verandering eens met een break. Wederom een gay popbreak, met een afschuwelijke autotune erin.
Net als ik weer bij ben gekomen van dat afschuwelijke stukje muziek komt ie nog een aantal keer achter elkaar voorbij. De melodie is lekker trancy en groots, de tweede synth die erbij komt voegt echter weinig toe en is alleen maar storend. Ik skip de volgende break maar even, sowieso belachelijk dat er zoveel breaks in een nummer zitten. Kicks zijn ook in deze track overigens niet meer dan FX. Tweede climax is het bekende trucje met een zeurende synth eroverheen.
5. Sorrow (with Rebourne) 5.5Ik had gehoopt dat er enige vorm van verbetering qua kicks zou zijn, maar ik zit nu ruim 1 minuut te wachten tot de echte kick erin komt, blijkt die opbouw kick de echte kick te zijn
Melodie in de midintro is slecht te volgen. Melodie in de climax is niet mijn smaak, maar wel een erg sterke en tevens complexe melodie. Helaas komt de energie er nooit uit, omdat de kicks dat simpelweg niet ondersteunen. Natuurlijk volgt er weer een break, ditmaal gelukkig zonder gay boyband vocals. Een nipte voldoende vanwege de sterke melodie.
6. Falling 5.5De pre-midintro van deze track vind ik erg sterk, ook de opbouw is op zich best goed. Ook de synths die er op volgen hebben veel energie in zich, het wachten is alleen tot wanneer de track echt losgaat, maar de kicks he, het blijft een probleem. De melodie in de climax komt me erg bekend voor van een andere hardstyle plaat. De pitchkicks vliegen je overigens om de oren. Nee ik laat het bij een compliment voor de midintro.
7. I Miss You (with Chris One) 5.3Hopelijk kan Chris One iets doen aan het kick probleem dat de Wasted Penguinz hebben. De track begint in ieder geval belachelijk slecht met die autotune in de break.
De kicks in de midintro hebben een heel klein beetje meer punch dan de voorgaande kicks, maar het is nog steeds niet om naar huis te schrijven. De melodie is niet heel bijzonder, maar ik vind het wel fijn dat hij gewoon in het laag blijft en er niet van die blije hoge tonen doorheen komen. Het ook als bijkomend voordeel dat de hoogte van de pitchkicks meevalt. De vocals maken de track echter kapot dit keer.
8. Florida 4.5Vanaf hier houdt ik het kort met simpele plusjes en minnetjes, want ik heb eerlijk gezegd niet veel zin om nog 13 van dit soort tracks volledig te ontleden.
+Synth in eerste gedeelte
- Saaie Sidechain
--Hoge pitchkicks
9. Out Of Reach (feat Mattias Welin) 4+ Een keer wat anders met een gitaar, Gitaar Riffs
- Midintro Melodie, Midintro Kicks, Climax Melodie
-- Break, Climax Kicks
10. Raindropz 5+ FX geluiden in de intro, verwerken van echte regendruppels
- Erg korte midintro (14 seconde een kick tegenover 68 seconde opbouw naar de climax), Climax Melodie
-- Midintro Kicks, Climax Kicks
11. Confined Thoughts 3+ Aardige reverse
-- Climax Kicks, compleet wegvallen bass
--- Hoge pitchkicks in de climax, Slechtste MC die ik ooit gehoord heb
12. Wistfulness 4.5- Kicks, langdradig, geen samenhang, saaie melodie
13. Extension 5+ Synth Midintro
- Kicks midintro, kicks climax, saaie melodie, lange breaks
14. Those Were The Days 5+ Energie door de reverse
- Beginnen met een break, tempo vocals past niet bij de rustige synths, holle kicks
-- Kicks die pitchen terwijl akkoord gelijk blijft
15. Together (with Toneshifterz) 4.5- Kicks midintro, lange break, saaie melodie, kicks climax, zeursynth
16. International Departure 5+ Ritme midintro
- Synth midintro, saaie melodie
17. Endless 4.5+ Synth op het eind van de maat in de midintro
- Zeursynth in de outro
-- Pitchkicks
18. Wat (with Chris One) 6+ FX, minimalisme, originaliteit
- Tikje als punch, kicks midintro
19. What!!! 4.5- Kicks Midintro, Tempo, kicktrack zonder goede kicks
20. Venice Beach 3.5+ Zonder kicks was het best een aardige ambient track geweest
--- Kicks
21. Everlasting 7.5+ Piano melodie, breakbeat
- Getik, stukje rond 1 minuut, zeursynth op het eind
22. Out Of Reach (Instrumental) 4.5Zelfde als origineel, maar dan zonder de gay vocals, maar nog wel een break
23. Those Were The Days (Instrumental) 5.2Klein beetje beter zonder de vocals.
Totaal: 111/23=4.83Tja zoals te verwachten, kicks zijn voor mij de basis van een hardstyle track, zijn die niet goed dan houdt het al snel op. Niet goed was bij sommige kicks nogal een understatement, wat heb ik gedrochten voorbij horen komen op dit album. Verder klonk bijna alles nagenoeg hetzelfde, waren er veel afschuwelijke breaks dan wel door gay boyband vocals dan wel door misplaatste autotunes. Ik vond het aantal sterke melodieën eigenlijk best tegenvallen. Het album is bovendien te 2x te lang, door het enorme gebrek aan variatie. Complimentje nog voor Everlasting, al hadden ze dat laatste stukje wel achterwege mogen laten en die irritante tik eruit mogen halen.