Lyst schreef:
95% van de reverse basslines en gated kicks in de oude hardstyle pitchen niet. In de hardtrance die ik luister blijft de bassline vaak ook gewoon op dezelfde toon. En in genres als industrial of schranz lijkt het me ook sterk. Dus ik vraag me af hoe beperkt jij de EDM ziet? Daarnaast is er buiten de EDM volgens mij ook niet zoiets als een pitchende bassdrum op en drumstel. En daar klinkt alles ook wel gewoon harmonieus. Ik heb soms het idee dat sommigen het element noodzakelijker doen voorkomen dan het is.
En het gaat me nog niet eens om het pitchen zelf, ik vind bastonen in die hogere frequenties gewoon een afschuwelijk geluid.
Op een drumstel pitcht het niet omdat het een hele korte kick is (zoals in de hardstyle de punch niet mee pitcht) Met niet egt een bepaalde over aanwezige klank... daarboven op zit bij akoestische muziek vaak een bass gitaar, die voor de rest van de bass zorgt, en die gaat met de muziek mee... Bij de meeste elektronische muziek genres geld het zelfde principe: Korte kick's met een aparte bassline die met de muziek meegaat.
Maar genres zoals Hardstyle en Hardcore hebben lange kicks zonder aparte een bassline (eigenlijk kick en bassline in 1) die heel veel body heeft, en door de distortion ook egt een bepaalde klank krijgt. Hierdoor kan het soms egt lelijk gaan klinken met sommige van die extreme melo's van tegenwoordig, maar ook lang niet altyd.
Bij Hardtrance zonder aparte bassline zijn de kick's zonder egte distortion, en is de tail niet over aanwezig en draait het meer om de punch (zoals early Hardstyle) waardoor het ook niet snel lelijk gaat klinken...
True story, maar wil hier toch even opmerken dat veel professionele drummers hun snares en bassdrum(s) wel degelijk stemmen. Veel drummers hebben zelfs zoveel snares dat ze voor iedere toonsoort een snaredrum hebben die daarvan de priem of de kwint is, waardoor het dus altijd harmonisch klinkt. Moet je wel een groot drumstel hebben trouwens