Reviewtime!
1. IntroDe vocals in de intro zijn vet gedaan. De rest van de geluiden zijn niet helemaal helder, weet niet goed hoe ik dit uit moet leggen, maar vergeleken met soortgelijke muziek is het kwalitatief een stukje minder. Maar goed ik vind dit soort intro's altijd wel wat toevoegen aan een album.
2. Pavelow - I Just Wanna Know -
Ik heb vrij weinig verstand van dubstep, maar dit klinkt wel heel simpel, standaard en inspiratieloos. Pavelow werd vergeleken met Skrillex, nou als dit het niveau van Skrillex is, dan lijkt me het sterk dat hij de beste dubstep producer is. Verder een wel erg korte track met nog geen 2 minuten. Ik ga de dubstep nummers overigens geen cijfer geven.
3. Dutch Master - Million Miles Away (Noisecontrollers Remix) 6.0
De vocalen uit deze track zijn mij veel te kazig/popachtig. De midintro is wel aardig met een energieke (niet al te harde) reverse bass en een simpele screech. De break die er op volgt vind ik vervelend, omdat het voornamelijk bestaat uit die cheesy vocalen. De synths in de climax zijn erg sterk, maar zo sterk als de synths zijn, zo slap en saai is de melodie. Jammer, je had iets veel mooiers kunnen maken met zo'n synth. De kicks zijn zoals in alle mainstream platen te lang, soft. Qua pitchen is het net op het randje.
4. Noisecontrollers - Pillars Of Creation 8.1
Zo saai en inspiratieloos als de vorige twee tracks waren, zo innoverend en sterk is de combinatie van melodie en synth in deze midintro. De kicks zijn helaas wel iets aan de hoge kant; ja er zijn tracks waar ze nog veel hoger gaan, maar bij mij ligt die grens toch wel een aanzienlijk stuk lager. De melodie in de climax is iets minder bijzonder, maar scoort nog steeds een ruim voldoende; er zit een hoop gevoel in en is anders dan de meeste mainstream melodietjes. Met betere kicks was het een 9 geweest.
5. Bioweapon - Move Your Body (Noisecontrollers Remix) 5.4
Beetje JDX achtige sounds in de intro, ik houd daar wel van. Kicks staan iets teveel op de achtergrond en komen er niet lekker door, terwijl de kick zelf op zich best goed klinkt. Vervolgens bouwt hij op naar een hele kazige melodie die ik wel eens eerder heb gehoord, dus die zal wel uit het origineel komen. Climax is dus om te huilen, blij melodietje met kicks die vaker in het hoog dan in het laag zitten. Het commentaar op iedere track is overigens zo kort, omdat de tracks gewoon niet langer zijn. Te kort naar mijn mening. Nouja, dit soort nummertjes mogen ze van mij ook wel na de midintro afkappen
6. Noisecontrollers - Gimme Love (Hard Edit) 6.0
Tja, wat moet ik van deze track vinden, het is niet mijn ding laat ik het daar op houden. De kicks klinken niet al te best, ze kraken nogal en dan vooral op plekken waar een kick niet hoort te kraken. Het verschil met het origineel is te minimaal (vandaar het woord edit, Lyst) om van een toegevoegde waarde te zijn op het album. Zeker met deze hoeveelheid tracks heb je albumfillers als deze totaal niet nodig, wat de lengte van de overige tracks ten goede zal komen.
7. Noisecontrollers & Pavelow - Quatre mains -
Leuke fictieve collabs, de dubstep geluiden in het hardstyle gedeelte doen het wel aardig, zolang ze maar met mate gebruikt worden. Samenspel tussen de melodie en de dubstep geluiden is ook wel goed, maar ook weer niet geniaal. Het dubstep gedeelte in deze track is al iets sterker dan in I Just Wanna Know. Maar nogmaals ik ben geen fan van dubstep, en al helemaal niet van dit soort mainstream spul.
8. Noisecontrollers ft. Daniëlle - Unite (Vocal Edit) 5.5
Jezus, hoe haal je het in je hoofd om nog zo'n track op het album te zetten. De break is echt ontiegelijk saai en slaapverwekkend en haalt alle energie uit de track, voor de rest is de track volgens mij niet veel anders dan het origineel (luister dit soort tracks hooguit 2x, dus ik kan er naast zitten). Maar nogmaals, waarom dit soort nutteloze edits als albumfillers als andere tracks daar onder lijden qua tracklengte.
9. Noisecontrollers - Space 6.5
Duidelijk geïnspireerd door Deadmau5, tja, het is vernieuwend als je alleen binnen de hardstyle scene kijkt, maar er is ook bar weinig hardstyle in terug te vinden. Technisch vast en zeker allemaal van een heel hoog niveau, maar het mist bijna alle dingen die ik Hardstyle zoek, gelukkig voldoet de climax daar een stuk meer aan en luistert dat minimalistische lekker weg. Voordeel van dit soort kicks is, dat ze die niet pitchen.
10. Pavelow - No Idea -
Nu weet ik ook weer waarom ik zo weinig met dubstep heb, het klinkt allemaal hetzelfde. Een wobble die alle kanten ophobbelt en dan de laatste paar tellen een stukje melodie. Wederom erg standaard en mainstream allemaal. De versnelling zorgt dan uiteindelijk nog dat de track niet als dertien in een dozijn eindigt. Knap hoe op ieder bpm de sounds elkaar nog aanvullen. Verder doet me het helemaal niets.
11. Noisecontrollers - So High 5.0
Dan nu de meest overhypte track van dit album. Happy Hardcore achtige vocalen, dat was dan gelijk midintro, dan volgt er een langdradige melodie die een keertje omhoog gaat, dan weer een keertje omlaag. Snap niet wat hier zo bijzonder is. Lange pitchende kicks eronder maken het drama af. Wat een hoopje kaas. Happy Hardstyle.
12. Noisecontrollers - Crump (Ran-D Remix) 6.5
Benieuwd wat Ran-D hier van heeft weten te maken, vond de melodie uit het origineel erg sterk. In ieder geval leuk gedaan dat hij met de vocalen de melodie naspeelt, erg goed klinkt het niet, maar het idee is alleraardigst. De midintro is net iets te chaotisch, waardoor die net niet pakkend is, voor de rest een best goede midintro. Hetzelfde geldt voor het tweede deel van de midintro, alleen maken de standaard Ran-D kicks het wel ietsje minder. De opbouw naar de climax is ietwat aan de lange kant. De melodie is gelukkig vrijwel hetzelfde gebleven, de synth en kicks zijn echter een stuk minder sterk dan die in het origineel. De tweede climax gaat helemaal nergens over, zo willekeurig. Voor de rest kan ik deze track het beste vergelijken met een DJ die iets teveel aan de effecten zit. Het is allemaal net iets too much.
13. Noisecontrollers - Universe was Born 6.5
De midintro is simpel/standaard maar wel pakkend, ik ben altijd wel fan van die koor-achtige sounds. De opbouw is groots, de melodie is dat echter niet. Niet heel erg pakkend en een beetje saai. Ik vind de manier waarop de koren zijn gebruikt in de tweede climax ook niet echt sterk. Een typische albumfiller deze track: niet slecht, maar ook niet bijzonder.
14. Noisecontrollers Feat. Alpha2 - Moonraker 5.8
De screeches in de midintro zijn erg lekker, echter de kicks zijn lachwekkend slecht en passen totaal niet bij de screeches, waardoor er niet veel van die midintro overblijft. In de tweede midintro is er volgens mij iets distortion uitgehaald, waardoor het iets beter klinkt, maar het nog steeds niet de kicks zijn waar ik naar zoek. De break is echt geniaal, dit soort sfeer hoort in anthems te zitten. Het sluit echter helemaal niet aan op de rest van de track. Net zoals de eerste midintro niet op de tweede aansluit. De hele track is één groot onsamenhangend geheel eigenlijk. De melodie had zo het intromuziekje van een tekenfilm kunnen zijn en ook de kicks zijn niet goed. Tja, wat moet ik hier mee qua cijfer, het is een track van uitersten, maar als geheel zal ik het niet meer opzetten.
15. Noisecontrollers Feat. Pitcher - Knock Out 7.2
Weer die Deadmau5 invloeden, dan volgt er een leuke reverse bass, maar is de midintro voor de rest wat aan de lege kant. Het grootste gedeelte van de track is de opbouw naar de climax die opzich wel aardig beukt, iets waar ik wel aan toe was na al die melodietjes en toegankelijke sounds. Helaas is dit nummer ook weer erg kort.
16. Headhunterz & Wildstylez Feat. Noisecontrollers - Tonight (Alpha2 Remix) 6.5
Melodie en synth in de intro zijn erg sterk, heeft wel wat weg van huwex. De rest van de track doet me helemaal niets, sterker nog de pitchkicks hebben er al die tijd voor gezorgd dat dit pas de tweede keer is dat ik dit nummer opzet. Heb ook nog nooit wat met het origineel gehad. De erg sterke midintro trekt het cijfer nog een beetje omhoog.
17. Noisecontrollers - Revolution Is Here (Donkey Rollers Remix) 7.5
Midintro doet me heel erg denken aan Virus, die overigens ook een zeer sterke midintro had. Dus ook deze knalt er goed op. De rest heeft een erg hoog Zany gehalte, zeker niet slecht, maar ook niet echt Donkey Rollers waardig. Een ruim voldoende.
18. Noisecontrollers - E=NC2 7.0
De midintro is lekker, alleen zorgen de 3 kicks er voor dat de drive er een beetje uitgaat. Dan een hele sterke opbouw, welke helemaal mijn ding is. De eerste climax is op zich wel sterk, alleen gaat op een of andere manier telkens langs me heen. De tweede climax vind ik een stuk minder sterk, de afwisseling tussen de sounds is niet zo goed gelukt en de sounds passen ook niet echt bij elkaar.
19. Noisecontrollers - Aliens (Digital Punk Remix) 6.5
Tja, alle sterke elementen uit deze track komen rechtstreeks uit het origineel, al het toegevoegde maken de track eerder slechter dan beter. Ik kan Digital Punk dus niet echt de credits geven voor de goede dingen in dit nummer.
20. Noisecontrollers - Night After Night (Zany Remix) 7.5
Een van mijn favoriete tracks van NC, het sterke aan deze track zijn de lekkere onafgewerkte sound die de track veel karakter meegeven. Deze remix heeft, ondanks dat het voor de rest dicht bij het origineel is gebleven, de track behoorlijk afgevlakt, wat het van een geniale track een wel goede track heeft gemaakt. De kicks zijn niet echt sterk, vooral als ze (ookal is het licht) pitchen, liggen ze niet meer lekker in het gehoor.
21. Kasparov Feat. Evil Activities - Point Of No Return 4.0
Verschrikkelijke gay-vocals. Ben sowieso als geen hardcore fan, maar dit is nog erger dan Just As Easy in de Hardstyle.
Ookal blijkt achteraf dat de full continious mix iets langere tracks had, vind ik dat dit album erg te lijden heeft onder de lengtes van de track. Nota bene een mainstream track is voor mij de enige echte uitschieter op dit album, dat voor de rest vast van best hoge kwaliteit was, maar amper nog elementen bevatte die ik in de hardstyle zoek. De dubstep en remixen zorgten voor een nog betere diversiteit, ik kan ook niet echt zeggen dat de NC tracks op dit album veel op elkaar lijken, dus dat is, zeker voor een album, een sterk punt. Er stonden een aantal uiterst overbodige edits op en het aantal Pavelow tracks had ook wel tot 1 gereduceerd mogen worden (omdat die dubstep voor mij allemaal hetzelfde is). Voor de rest was dit album voor mij vooral te blij en te mainstream.
107,5/17=6.32