Dit was inderdaad een van de slechtste edities van Thunderdome die ik ooit heb meegemaakt. Zoals al vaker genoemd, was de ingang echt drama. Het trechtereffect veroorzaakte een enorme opstopping waardoor je niet verder kon lopen. Ook was niet goed aangegeven hoe je terug moest naar de kluisjes, wat ertoe leidde dat mensen vanaf de andere kant via diezelfde route terugkwamen. Dit zorgde voor nog meer blokkades.
Ik kwam iets later aan, waardoor het al mega druk was bij de tokenkassa’s bij de entree. Een vriend stond hier al 25 minuten in de rij, dus ik dacht bij mezelf: "Ik ga slim zijn en ga wel naar de tokenmachines bij de mainstage of naast de bar in de chill-out." Maar dit bleken ten eerste alleen maar 2 normale kassa's te zijn en geen automaten, en volgens mij waren deze de eerste paar uur dicht. Daarna stonden er rijen tot aan de Brabanthallen. Vervolgens wilden we toch terug naar de entree om tokens te halen, maar daar stond uiteindelijk beveiliging en we mochten een tijdlang niet terug omdat het veel te druk was. Ik heb uiteindelijk pas rond 03:00 tokens kunnen halen.
Beveiliging was ook nergens te bekennen, zowel voor crowd control als voor andere zaken. Ik had uiteindelijk beveiliging nodig voor een akkefietje en heb meer dan 15 minuten moeten zoeken naar iemand die überhaupt geïnteresseerd leek (dit was backstage, waar ik gewoon naartoe was gelopen omdat daar bij dat hek ook geen beveiliging stond en ik echt iemand nodig had).
Kijk bijvoorbeeld ook naar alle mensen die naar binnen zijn gesneaked. Ik weet dat er meerdere groepen waren, maar een van de groepen van 7 man heeft het gewoon op social media gezet:
https://www.vkmag.com/magazine/kaartje- ... aar-binnenZe konden blijkbaar gewoon door een deur lopen die openstond.
Verder was de aankleding van het evenement ook erg saai. De hal bij de attractie/uptempo/terror was wel leuk, met die grote cd’s aan het plafond. Met de miljoenen winst die Thunderdome maakt aan tickets, merch, tokens, etc., mogen ze echt wel een keer een goede samenwerking aangaan met mensen van Q-DANCE qua stage designers. Ze (Q-DANCE, ID&T en de rest van het gezelschap) zitten verdomd in hetzelfde kantoorpand omdat alles onder 1 groep valt.
Er is genoeg marge om geweldige stage-elementen te bouwen voor dit feest, maar ze bezuinigen letterlijk overal om zoveel mogelijk winst te maken. En ik ben bang dat als Thunderdome zo doorgaat en deze kant op blijft gaan, in plaats van zich echt voor de gabber en de scene in te zetten – wat Francois echt probeert – het misschien weer zal eindigen zoals in 2012, alhoewel dat om andere redenen was.
Volgens mij hoorde ik ook dat er wat kluisjes waren beschadigd door vuurwerk dat mensen mee naar binnen hadden genomen, maar ik weet niet helemaal of dit waar is. Ik vind dit ook wel kwalijk, zeker omdat beveiliging NA de kluisjes komt. Ik ken genoeg dealers die hun zooi daar allemaal leggen en alles makkelijk kunnen verkopen. Maar dit maakt het dus ook levensgevaarlijk, aangezien je alles naar binnen kunt krijgen zonder controle. Mocht dat verhaal over het vuurwerk waar zijn, dan kunnen het ook potentieel gevaarlijke wapens zijn, zoals een mes of een pistool. Dit ligt niet helemaal aan ID&T, maar ook gewoon aan hoe de Jaarbeurs werkt. Toch vind ik hier wel wat van.
Verder was de sfeer meh, naast alle mensen die constant op hun telefoons zaten en degenen die per se over het hek moesten klimmen om op stage te hakken (zoals bij Lekkerfaces). Volgens mij waren dit ook allemaal dezelfde gasten die gratis binnen waren gekomen, zoals op dat filmpje te zien was. Vind het jammer dat de nieuwe "TikTok"-generatie totaal geen respect heeft voor de scene of enig mens om zich heen en alleen maar asociaal bezig is op zo'n feest.
Vond het wel gezellig bij de early en terror stages etc waar wat meer 25+ volk rond liep, wat wel respect lijkt te hebben naar de scene.
Ben ergens wel blij dat Thunderdome volgend jaar 2 dagen is. Aangezien er dan een grote kans is dat ze dan weer naar het Sportpaleis gaan (of naar de RAI), waar de sfeer vorig jaar wel echt geweldig was en wel alles goed liep. Jaarbeurs is gewoon zeer achteruit gegaan na de sloop van de grootste hal (Maintstage/Oranje Hal eind 2022) en de hele recentelijke renovaties. Vind gewoon dat ze Thunderdome nooit meer hier moeten houden tot de Jaarbeurs hun shit onder controle krijgt.
Bedankt voor het lezen van mijn klaagboek.