Klein verslagje van een imo hele sterke Qlimax editie. Een beetje met gemengde verwachtingen heengegaan. Het was mijn 7e keer, maar merk dat ik de laatste tijd wat minder heb met de huidige hardstyle.
We hebben de hele avond rechtsmidden op de decks gestaan en daar zat vanaf minuut 1 de sfeer er heel goed in. De meeste mensen gingen goed los en er was genoeg ruimte.
Die opening met Psychedlic en de ‘Behind the curtain of everyday consciousness; was mooi gevonden. Setje van deepack deed me een beetje denken aan Dediqated. Veel hitjes, maar dat was eigenlijk ook gewoon heerlijk inkomen. Extra pluspunten voor Lost in dreams en Fairyland, had die laatste niet verwacht ooit nog live te horen. Daarna Brennan Heart wat ook heerlijk inkomen was, veel melodieën met hier daar een wat stevigere kick eronder. Als hij zo draait wil ik hem wel weer vaker zien.
Ik was bang dat Showtek ging teleurstellen, maar christus te paard, dit was bizar goed. Die openingstrack en die collab met SZP waren euforie ten top. Dat gemixt met toch wel een heel aantal vette classics van ze (F-track, Freak, generation kick & bass, colours of the harder styles). Wat mij perfecte balans van oud en nieuw werk. Het hele deck stond bij ons ondersteboven, iedereen met een big smile rammen. Complete euforische chaos. Ben heel benieuwd naar hun nieuwe album, zou gaaf zijn als ze stevige euforische hardstyle weer meer op de kaart kunnen zetten.
TnT was zoals altijd gewoon lekker rammen. Ook leuk dat ze phases en ti siento nog draaide. Hard driver verraste me nog positief. Heb niet heel veel met hem (ondanks ik wel heel terecht vond dat ie eindelijk een groot anthem kreeg). Toch hing er een lekkere drive in zijn set. Ook wel heldig dat hij E=NC2 erop gooide. Na Hard Driver gepauzeerd, dus niet zoveel van Devin Wild meegekregen helaas.
Ik had verwacht dat P1 zou komen, maar vond op dat moment van de avond de Qreator misschien nog wel toepasselijker. Het tempo lag al aardig hoog namelijk. Zoals altijd weer lekkere drive in zijn set, pluspunten voor het stevigere werk en Life Eternal. Daarna een ander megaset, B-front en Phuture Noize. Die gasten wisten precies de Qlimax ‘sfeer’ neer te zetten met hun setje. Nieuwe tracks pakte ook allemaal meteen, oude tracks hielden het energieniveau hoog.
Shadow priests verraste me positief. Ik ben niet heel bekend met het werk van de heren en was een beetje bang dat het een groot kickfestijn zou worden en dat de groep zou inkakken. Maar eigenlijk waren het gewoon lekkere ramplaten met een euforisch randje. @Cryex, je hebt er een nieuwe fan bij, tof dat je zo'n podium kreeg

! Vertile was tof, maar had wat eerder op de avond moeten staan denk ik, dit was namelijk flink terugschakelen.
Ik had gehoopt nog het laatste stukje energie eruit te kunnen gooien bij Warface, maar heb toch erg moeite met continu anti-climaxes en om de 4 kicks weer een switch. Kon er niet lekker inkomen. Deadly gunz, tsja, ff lekker rammen, maar na 20 min ook wel genoeg van.
Qua aankleding en showelementen was het een megagrote verbetering t.o.v vorige jaar. Vergeleken met 2017, 2019 en 2022 was deze stage zoveel vetter gedaan. Tof ook hoe variatie aangebracht werd met dat transparante gordijn. Het lijkt dat Q geluisterd heeft naar de feedback van de ‘kale’ editie van vorig jaar. De prijzen waren niet goedkoop, maar had nou niet het idee dat het duurder was dan bijv. een VWAB. Halve pizza voor 8 euro vond ik bijv. nog best schappelijk.
Ik denk voor mij persoonlijk de vetste Qlimax die ik mee heb mogen maken. Nog nooit zo’n sterke eerste helft meegemaakt, tweede helft was ook top m.u.v laatste anderhalf uur, maar is denk ik ook een smaak dingetje. Volgend jaar gewoon weer aanwezig, hoop wel dat het dan een dagfeest wordt.
Conclusie:
+++ Showtek, PN & B-front
+++ sfeer en ruimte
++ Deepack, TnT, Blademasterz, Qreator
++ Stage, show en loepzuiver geluid (met oordoppen)
+ Positief verrast door shadow priests en Hard Driver
+- Prijzen
-Warface en DG (= smaak…)