Een heerlijke nacht gehad afgelopen zaterdag! Moet eerlijk toegeven dat ik het met name tussen 05:00 & 06:00 wel erg taai had, maar de nachtsetting hoort wmb echt bij Qlimax. Ga er ook wel van uit dat dit nu voor mij de laatste keer in jaren gaat zijn dat ik in de Gelredome kom.
Heel de week al de livestream en andere warmup mixen aangehad om een beetje hype te krijgen. Normaliter heeft Q natuurlijk wat hints naar artiesten/een lineup in de aanloop naar het evenement, maar doordat die er nu niet was miste ik de bijbehorende hype wel een beetje. Had er overigens wel zin in; lekker vroeg wakker en begin van de dag een beetje uit zitten wachten tot de rest van de groep zou komen voor de borrel en avondeten.
Treintje gepakt naar Arnhem, rond 19:45 op het station en daar rustig nog wat te eten gehaald. Met de pendelbus om 20:15 aangekomen en toen waren de deuren al open? (Normaal was dat toch nooit zo vroeg?) Ik had als enige van mijn groep ingang Q, waar om de 1 of andere reden een mega lange rij stond terwijl er bij E nauwelijks een rij was. Deze rij stond wel alleen voor de rechterkant van de tent, maar links kon je zo aansluiten en doorlopen, dus was erg rap binnen
Kluisje gefixt en wallet had al incl een lekker saldo op van vorige keer, dus dat was mooi meegenomen.
Sluit me qua sets eigenlijk compleet aan bij Khadber.
Khadber schreef:
Uitschieters voor mij waren de pre-mixed opener, Wildstylez, NC, TNT, Adaro, B-Front/Phuture Noize en Mad Dog aan de bovenkant, Brennan Heart, Rebelion en Act of Rage aan de onderkant. Vond Peacock niet echt mijn ding, maar goed iedere andere uptempo act was dat misschien nog wat minder.
Ben normaal wel fan maar Rebelion kan echt beter dan SIMU FKN LATION, Das Ist Kein Techno & Numb (Imaginary remix was dan wel weer goed). Snap ook niet dat ze Act of Rage hier weer planten ipv een E-Force of Frequencerz al is er natuurlijk ook maar een erg select groepje mainstream raw namen om uit te kiezen die de legacy hebben om hier te draaien en 'hard genoeg' zijn voor dat tijdstip.
Nog even een speciale shoutout naar die Project One platen, wat klonken die ongelofelijk goed geproduceerd en gingen die kicks hard
Het gebruik van intro's van eerdere edities is op zich wel een leuk detail voor deze setting, maar ik miste hierdoor icm de kortere sets wel echt het storytelling aspect waar Qlimax juist zo sterk in is. Beetje jammer, maar niet het eind van de wereld. De closing vond ik ook een beetje 'meh'. Gebeurde weinig in t begin en Our Church was niet echt de emotionele afscheidsplaat waar ik op hoopte al paste hij natuurlijk goed in deze setting. Was wel mooi op te zien dat de zaal daar nog 1 keer weer helemaal tot leven kwam, terwijl de sets daarvoor bijna iedereen als zombie gewoon maar een beetje stond te staan.
Bij het weggaan met de pendelbus weer hetzelfde kuddegedrag gezien als bij de rijen voor de ingang, al was het hier vooral in de vorm van veel dom duwen om vooraan de komen
. Hadden best wat hekken voor een normale rij mogen staan. Uiteindelijk 09:10 compleet kapot thuis.
Ik ga Qlimax toch wel een beetje missen denk ik. Ik wilde al jaren gaan (met name 2016), maar was nog niet oud genoeg. In 2017 wilde er niemand mee en heb ik (met spijt) overgeslagen. In 2018 zelfde verhaal dus toen maar alleen gegaan en was eigenlijk gelijk verkocht. In de jaren daarna wel met vrienden geweest en in de lockdown samen The Source gevolgd. Ik denk dat voor mij 2023 meer als echte laatste 'Qlimax' voelde met 2024 meer als eerbetoon door de indeling en opzet, maar dat vind ik eigenlijk wel prima want dat was toen ook een fantastische editie.
- Brennan Heart met z'n Sweet Caroline naar Uptempo edit, WTF was dat joh
- Baalde eigenlijk wel dat ik hier de timetable al gezien had. Gelukkig expres niet heel goed naar gekeken en de volgorde grotendeels vergeten.
+ Die teringgrote vlammen over bijna de hele hoogte van de stage vond ik heel erg gaaf
++ Sowieso alle shows (met name curtain drop) vond ik erg goed.