Toch wel zonde dat dit feest ermee gaat stoppen

Voor mij de meest speciale indoor die de scene te bieden heeft, al was de combi van 's nachts en steeds meer raw op de line up wel een reden geweest om de edities sinds covid te skippen. Ik wacht de line up af, maar wellicht dat ik toch nog een laatste keer ga (in die zin werkt de marketing van een laatste editie neerzetten wel).
Wat betreft of het nou ligt aan hoe goed het concept loopt of de investeerders achter ID&T, zal de waarheid gok ik in het midden liggen. Het is iig duidelijk dat Q-Dance niet meer de organisatie is die events neerzet die gegarandeerd stijf uitverkopen. Waar een zelfstandige organisatie met een event genoegen zou kunnen nemen met quitte spelen, een klein verlies maar wel een les voor de toekomst, of een kleine winst, is dat bij investeerders minder snel het geval. Investeerders willen gewoon een zo hoog mogelijk rendement halen uit hun investering, wantja zo werkt investeren. Met een feest als Defqon kan je er veel meer geld uit trekken omdat het toch het walhalla van de hardere stijlen is en mensen toch wel betalen. Ergens logisch dat ze volledig op Defqon focussen, maar het doet Q-Dance en alle concepten die ze tot stand hebben gebracht wel tekort en vind het daarom jammer dat Q-Dance in zulke handen is gevallen.
Qlimax en genoeg andere gesneuvelde concepten zullen waarschijnlijk financieel veel minder gepresteerd hebben. De investeerder ziet minder groene cijfers, dus zijn dat minder interessante investeringen en wordt het afgedankt. Onafhankelijke organisaties zouden wellicht toch nog hun best doen om het feest in een andere hoedanigheid in stand te houden, omdat het toch een van hun kindjes is.
Uiteindelijk zie je in veel markten (veelal in de entertainment industrie) de trend terug dat nadat een investeerder een bedrijf/organisatie/merk heeft opgekocht, dat de ziel uit het product/de dienst wordt gezogen en het wordt omgevormd tot iets wat zoveel mogelijk winst moet binnenhalen. Dat terwijl de beleving er niet evenredig op vooruit gaat omdat de investeerder, dus diegene met het laatste woord, geen binding met het product/de dienst heeft en pas zal schakelen als de cijfers minder groen worden. Dat gevoel krijg ik helaas wel steeds meer bij Q-Dance, al zullen daar nog altijd genoeg mensen werken die hun hart en ziel stoppen in wat ze doen.
Hopelijk heeft ons Rickzel gelijk en gaan we over een paar jaar de Return Of Qlimax zien. Doe het overdag, hou het muzikaal gezien melodisch en duister/sfeervol en je zal toch een flinke zaal kunnen vullen. Misschien geen Gelredome, maar bijvoorbeeld een Ziggodome krijg je makkelijk gevuld en kan je toch een waardige productie neerzetten.