Voor mij was de ziel en identiteit van Qlimax al lang weg. Vanaf de allereerste was ik er bij. Compleet ander feest, andere muziek, andere tijd toen in 2000. Hoewel die eerste edities allemaal heel goed waren, was met name die editie in het Silverdome echt fantastisch. Snoeihard beuken en je merkte echt dat hardstyle het helemaal was.
Vanaf 2003 ging het naar Gelredome en werden de setjes nog maar 1 uur en werd er ineens afgesloten met hardcore, wat ik altijd jammer heb gevonden. Destijds klopte dat misschien beter dan later in de jaren dat hardstyle harder en diverser werd, waar een opbouw van hardstyle logischer zou zijn imo.
De jaren 2006 en 2009 springen er in mijn geheugen echt uit als legendarische edities. 2006 met die grote kop en die stem, dat show element was zooo goed. En de hardstyle was toen ook geweldig. Zany, Showtek, Hhz & The Prophet, grandioos! 2009 behoeft weinig uitleg (oranje q-dance pillen

) ik denk dat die avond het hoogtepunt was van de golden era. Psychedelic, Live The Moment, Davide Sonar met zijn gekke show, maar top muziek. 2010 was voor mij het keerpunt. De rare indeling van de zaal. Het flauwe anthem van Brennan Heart met z'n koor. Stephanie..... de muziek begon saai te worden, alles was wel gedaan in die style. Terwijl datzelfde jaar 10 jaar Q-Dance echt een hoogtepunt was, viel Qlimax zwaar tegen.
Ik ben daarna ook nooit meer geweest, al heeft het wel mijn interesse gehad om online te kijken, of achteraf alles te zien. Maar vond het echt steeds meer zoekende naar een balans, die helemaal weg was uit de hardstyle, waardoor er teveel geforceerd is in mijn ogen. Uitzondering was ineens 2017 waar Wildstylez - The Temple of Light met een geweldig anthem kwam, wat mij betreft was dát helemaal Qlimax ten voeten uit!
Vorig jaar had ik kaartjes maar wegens ziekte en plotseling een operatie moest ik op het laatste moment beslissen om niet te gaan, achteraf misschien ook maar beter, want ik zou alleen gegaan zijn voor Showtek en was rond 3u richting huis vertrokken. Ik trek die nieuwe shit gewoon echt niet.
Na corona is de muziek wereld ineens compleet anders. en zeker binnen dit genre is dat overduidelijk. Sowieso is die man van DE Qlimax stem ook al overleden, waardoor ik het echt stukken minder 'duister' vond. Eigenlijk gewoon slecht. Dat hele element ontbreekt dan en met de huidige 'hardstyle' die ik niet vind passen bij qlimax kun je dan beter gewoon stoppen. Verdrietig maar begrijpelijk besluit! Moedig ook, om je main event de nek om te draaien.
Dit gezegd hebbende hoop ik wel dat die 2020 online editie (The Scource) weer ergens online komt, want nadat die van Netflix is gehaald is die nergens meer volledig terug te zien.
Zeer benieuwd naar de line up van deze laatste editie. Waarschijnlijk gaat deze wel de moeite waard zijn om naartoe te gaan, wie weet!