kevin-field schreef:
Ik heb toch ook niet gezegd dat je geen commentaar of kritiek kan geven op een set?
Dat maakte ik (net als Timothy) wel op uit je posts, vind het een beetje ongelukkig verwoord als je dit niet bedoelde te zeggen

Maar dan vergeten we dat gedeelte even.
kevin-field schreef:
Ik heb toch ook niet gezegd dat je geen commentaar of kritiek kan geven op een set? In mijn ogen wordt er echter op bepaalde artiesten op zo'n manier kritiek geleverd in de trend van: 'Het is onbegrijpelijk dat Artiest X elke set track Y en Z draait'. Ik vind er namelijk voor een artiest wel degelijk wat voor te zeggen dat ze dit doen! Bijvoorbeeld: Een Digital Punk is écht populair geworden sinds zijn aanstelling bij A2 records en de releases die volgden. Dan snap ik wel dat hij op deze hitjes blijft teren en het lastig vind om hier vanaf te stappen. Dat betekent overigens niet dat ik zelf de setjes van hem de meest interessante vind.
kevin-field schreef:
Maar ik vind dat er vaak te weinig begrip is voor de achterliggende gedachte van artiesten.. de kritiek komt vaak over als dat artiesten er helemaal niks van snappen, maar zij hebben vaak een andere agenda in vergelijking met de kritische luisteraars op hardtraxx.
Oh, ik snap de achterliggende gedachte wel, die artiesten draaien in mijn ogen voornamelijk vanuit een commericeel oogpunt, en dat bevalt de gemiddelde Hardtraxxer niet. Ik heb zelf ook weinig respect voor artiesten die hun tracklists (of tracks, for that matter) aanpassen aan wat de grootste massa wil horen. En als artiesten nou alleen op een 'non-hardstyle-feest' als Mysteryland voor de makkelijke en veilige weg zouden kiezen zou ik het nog niet eens zo erg vinden, maar het beperkt zich bij veel artiesten niet tot de grote feesten.
Bij Digital Punk zou je het trouwens ook kunnen omdraaien; hij is nog vele malen populairder geworden door zijn podcast, die over het algemeen aardig gevarieerd is (ben hier niet heel goed van op de hoogte verder, dus correct me if I'm wrong). Dan zou je ook kunnen denken, laat ik mijn tracklist eens aanpassen aan die nieuwe fans die juist fan zijn geworden vanwege mijn podcasts.
kevin-field schreef:
Minder variatie wordt in mijn ogen gerechtvaardigd door het feit dat het grote publiek (dus geen Hardtraxx-publiek) bepaalde platen wilt horen of verwacht bij een bepaalde artiest. Variatie kan daarnaast onder andere bewerkstelligd worden door het gebruiken van oude platen, wat enigszins risico's kan meebrengen (andere kicks, minder bekend bij het nieuwe publiek etc.). Bovendien willen artiesten vaak hun eigen status (Army of the Radical, Summer of Frontliner, War, Unleashed) bevestigen en daarbinnen past vaak minder variatie. Dat kan ik door de desbetreffende artiesten begrijpen. Ik ben zelf wel een voorstander van variatie, maar vind de kritiek soms te recht-toe-recht-aan.
Hierbij ga ik even terugvallen op mijn punt op de vorige pagina; hoe weet je dat 'de massa' het liefst de eerste A2-releases van Digital Punk hoort? Is hij een keer aangevallen toen hij die niet draaide, was de massa boos toen hij een keer en onverwachte track erop legde? Of heeft DP zelf besloten om die tracks maar eeuwig te blijven draaien omdat mensen er toch wel op los gaan? Ik weet dat de massa minder waarde hecht aan variatie dan de gemiddelde Hardtraxxer, maar dat betekent nog niet dat ze er tegen zijn. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de 'risico's'. Als we 'de massa' dan toch op een hoopje aan het vegen zijn; zo kritisch zijn ze over het algemeen helemaal niet over wat er gedraaid wordt, dus hoe groot dat risico nou werkelijk is vraag ik me af. Nogmaals, ik heb nog nooit meegemaakt dat het publiek zich tegen een artiest keerde toen hij iets onverwachts deed, zelfs niet op grote feesten met veel 'dagjesmensen'. En ik verwacht ook niet dat een set voor 100% uit oude (of juist nieuwe) platen bestaat, maar voor af en toe een verrassing is altijd wel plaats in mijn ogen.
Wat betreft die statussen, daar past inderdaad minder variatie in, maar daar heb ik überhaupt al geen begrip voor het uitgangspunt. Nog even los van alle poespas eromheen, vind ik het raar dat je als artiest je eigen creatieve vrijheid inperkt door je muziek te creëren op basis van een imago. Daarnaast is dit iets wat ze zelf hebben gecreëerd, en toen ze daarmee begonnen wisten ze al dat dit hun creatieve vrijheid (zowel qua sets als qua tracks) zou verkleinen. Als de artiest zelf veel waarde zou hechten aan variatie zouden ze daar überhaupt niet mee begonnen zijn. Dit is dus een argument voor minder variatie dat volledig is gecreëerd door de artiest zelf.
Dus ja, het is niet zo dat ik niet weet wat de achterliggende gedachte is van een gebrek aan variatie in setjes, maar ik kan er gewoon weinig begrip voor opbrengen eerlijk gezegd.