Aankomst verliep feilloos, controle was echt de meest waardeloze ooit. Wel om m'n ID vragen (is nog nooit gebeurt en ik zie er niet bepaald jonger dan 18 uit) maar niet eens in m'n portemonnee en sigaretten kijken waar ze normaal alles 2 keer doorzoeken. Zachte aai over mn benen en klaar was kees. Nou ja vooruit dan maar

We gingen een kwartiertje bij
E-ruption kijken op de hardcore-stage. Erg fraai aangekleed, ruim opgezet én open-air. Was verder een lekker inkom-setje met hele bekende nummers als Criminal, Crunk, Nobody Likes etc. Gewoon prima om in de sfeer te komen.
Eten gehaald en tegelijkertijd veel meegepikt van
Thilo & Evanti op de mainstage. Zo moet je een feest openen! Die gasten hebben een heerlijke stijl en mogen wat mij betreft vaker geboekt worden. De DJ Without A Brain-remix ging heerlijk live

Daarna was het tijd voor
Headhunterz. Ik was erg benieuwd wat voor speciale dingen hij zou draaien. Het kwam uiteindelijk neer op een hele vage mix met harde house en electro, afgewisseld met een early hardstyle-plaat en zo'n dubstyle-ding. Laat ik vooropstellen dat ik respect heb dat hij dat aan durft, zeker toen ik zag hoe het publiek reageerde (werkelijk niemand ging los) kreeg ik wel een beetje medelijden met hem, zoiets verdiende hij eigenlijk niet echt. Maar niemand wist zich raad met die stijl en hoe erop te reageren, iedereen was echt compleet verbaasd over wat hij haast een half uur lang draaide. Mijn maten riepen allemaal "dit is toch geen hardstyle, waarom draait ie z'n eigen nummers niet". Zal de rest wss ook wel gedacht hebben. Die werden het laatste halfuurtje van de set rijkelijk beloond met het hele Headhunterz-hitreportoire in een gigantisch traag tempo. Tsja je moet wat, dan vond ik het eerste deel haast nog vermakelijker want dat was tenminste iets nieuws en origineel. Het was leuk om te proberen voor een keertje maar misschien kan ie deze experimentelere sets beter onder een andere alias doen, want de mensen verwachten iets totaal anders van je als je als Headhunterz komt draaien. En dit is verder gewoon totaal mijn ding niet. Het contrast tussen die 2 stijlen is te groot naar mijn mening.
Het begin van
Coone nog meegemaakt: was eigenlijk al niet van plan om hem te zien en na 3 heppiedepeppie nummers wist ik dat ik daar ook niet hoefde te blijven. Ik had zin om echt los te gaan dus zijn we vertrokken naar de Black. Ondertussen even een "noodstop" gedaan in de Industrial-tent waar
Tymon was begonnen aan z'n set. Dat is wel de industrial waar ik van hou, niet te vaag en te snel maar gewoon hard en duister! Heb me d'r wel ff goed vermaakt. Doorgelopen naar
Art Of Fighters, en dat is normaal gesproken niet mijn favoriete DJ maar Luca zette in z'n eentje een erg gave set neer! Er kwam een hoop hard Traxtorm-spul langs zoals 4D Future, Untouchables, System Crash en Here Comes The Madness, en afgesloten werd met de onvermijdelijke hit Earthquake . Prima set! Alleen doodzonde dat het geluid nogal matig was. 'T was gewoon niet "vol" genoeg, te zacht...
Daarop volgde Outblast, hij opende met de Dominator-anthem van dit jaar die wel lekker klonk. Nog de platen Shoot That MF (Negative A-remix), King Of The Jungle en Pride & Pain gehoord en vond het eigenlijk jammer dat ik weg moest om naar de Blue te lopen. Na een halve avondvierdaagse eindelijk aangekomen bij de meeting en
Digital Punk. Meeting was gezellig, Digital Punk was ook goed maar die kan echt stukken beter draaien. Toch nog ff Dark Symphony gedraaid, dat maakte de set helemaal goed. De sfeer was vorig jaar wel beter in de Blue vond ik, stonden echt aardig wat mensen heel de tijd stil vooral achterin.
Met
Zany stond ik lekker ergens vooraan. Ik was benieuwd of ie z'n set van Outland kon evenaren. Dat deed ie bij de eerste 2 nummers al voor mij. Openen met Her Voice (enige echte) en vervolgens Salamandra erachteraan, ik hield het echt niet meer. Vanaf dat moment was het op een klein momentje na alleen maar raggen geblazen, hier kon je onmogelijk op stil blijven staan. Ombrello Maladetto, Psychedelic Trip, Disk Warrior, Veritas-remix, Euphoria, een Tanz Elektrik-Overload Mashup... Met afstand de held van de dag, en was enorm blij dat ik in de Blue was gebleven.
Omdat ik er toch al stond en het te goed naar mn zin had heb ik CL & MT overgeslagen en heb flink staan raggen bij
Tatanka. Die man stelt toch nooit teleur en ook deze keer niet. Lekkere dikke Italiaanse tracks, wat Zatox-spul... wat ie allemaal precies draaide weet ik ook niet meer, ik weet alleen dat ik er keihard op los ben gegaan dus dan is het ook goed.
Op zoek naar wat vrienden bij de mainstage kon ik vrijwel de hele set van
Noisecontrollers meepikken. Precies de juiste platen op het juiste tijdstip. Paar nummers die me wel zijn bij gebleven:Tonight (was weer een beetje jammer), Jaydee, Darkside of Emotions, Sound of The Beast/Hardstyle Rockers-mash up, Faster n Further, de Decibel-anthem van dit jaar (was wel lekker!) en From Scratch. Set werd uitstekend opgebouwd gedurende anderhalf-uur.
De 3 uurtjes daarna heb ik m'n tijd helaas onnodig verdaan op de mainstage. Wat werd er bagger gedraaid zeg!
DBSTF begonnen ongelofelijk kut nadat Noisecontrollers het net zo hard hadden afgesloten met als dieptepunt Music Made Addict, daarna herstelde het zich gelukkig wel een beetje en kwamen ze op het einde ook nog ff met wat hardere platen. Tussendoor werd ook nog de feestfabriek-anthem gedraaid. Ik word niet gauw verdrietig op een feest maar dit was wel ff zo'n moment.
Vlak voor Wildstylez nog even naar de kluisjes gelopen en langs een paar andere tenten gegaan.
Isaac was heerlijk bezig in de white met een early-HS set en de techno-area (wat was die fucking vet aangekleed trouwens!) was ook grappig met die vage schranz-zooi.
Uiteindelijk laatste anderhalf uur bij
Wildstylez gebleven. Het eerste gedeelte van z'n set dacht ik oké nou nog ff rustige nummers, hij zal er zo wel wat hardere platen op gooien. Helaas, een melodietjeshandjesomhoog-verzameling tot en met Atrocious. Vanaf dat moment gingen de lasers aan (jeej lasers voor de laatste 15 minuten

) en was het zeker wel een vet einde van een uiteindelijk hele matige set. Ik vond het wel klasse dat hij Forgotten Moments (Ophidian remix) draaide ipv zo'n afgezaagde mainstream-plaat. Dit was wel de laatste keer voor mij dat ik ergens ga afsluiten alleen omdat het de grote afsluiter op de mainstage is. Had ik maar Dakpan z'n advies opgevolgd om naar Titan te gaan

Ff wat punten op een rij:
- Mainstage: was overdag druk maar er was genoeg ruimte om los te gaan itt vorig jaar. Alleen 's avonds was het absurd druk, met DBSTF was er al weinig ruimte meer over en met Wildstylez was het gewoon proppen op een gegeven moment.
De barren waren veel beter opgesteld, waar je vorig jaar soms een kwartier moest wachten was je nu altijd binnen een paar minuten aan de beurt. Het geluid kon harder maar was wel in orde, de locatie zelf is ook goed. Maar hoe fucking irritant zijn die voorste bomen! Bederft heel je uitzicht en daar sta je dan te wachten op lasers en vuurwerk terwijl je tegen een verzameling takken aankijkt. Op Noisecontrollers na was het erg matig daar qua muziek. De aankleding is een kwestie van smaak, ik vond het idee erg vet al zag het er wel wat karig uit, mja... sfeer was wel in orde voor een mainstage, aan het einde wel ff een opstootje/ruzie-geval meegemaakt. Zit je ook niet echt op te wachten.
- Blue: geluid was een tikje minder dan vorig jaar maar nog steeds erg hard, vooraan dreunde het echt zwaar hard door. Sfeer was uitstekend, heerlijk veel ruimte, de sets die ik er heb meegepikt waren ook top.
- Black: Geluid stond te zacht, er werd wel prima gedraaid. Aankleding vond ik echt supervet gedaan en ook hier had je een zee aan ruimte. Alleen waren de mensen wel verschrikkelijk tam toen ik er was. De tering hoe kan je nou met je handen in je zakken staan met dit soort muziek...
- Silver: itt tot de Black ging ie-der-een helemaal uit z'n dak daar, heerlijk om te zien. Denk dat de liefhebbers zich goed vermaakt hebben daar.
Wat algemene dingetjes:
- Zany was held van de dag
- Wildstylez en Headhunterz waren de grootste missers
- Het eten was ranzig
- Het broertje van B-Front tegenkomen op de hardtraxx meeting
- Denken dat je vervolgens bij de mainstage de echte B-Front bent tegengekomen maar na een kwartier ouwehoeren erachter komt dat het m toch niet is
- Australiërs op een Nederlands feest, helden!
- Gasten die onder een boom bij de mainstage een paar flessen sterke drank hadden gedumpt en hem weer gingen uitgraven
- Onvoorstelbaar veel spacende en wazige mensen gezien. Zeker later op de avond was wel 80% zo hard aan het gaan dat je er een flitspaal bij moest zetten. Gingen ook een aantal mensen behoorlijk fout.
- Het wegrijden is een ramp eerste klas, maar dat was helaas al bekend.
Was een prima feest, viel wel ietwat tegen na vorig jaar maar dat lag meer aan de keuze van de artiesten die ik ging bekijken. Volgend jaar ben ik er gewoon weer bij als het aan mij ligt. Het is en blijft een sfeervol feestje