Inno schreef:
Ik denk sowieso dat mensen hier een vertekend beeld hebben van ambassadeurs in het algemeen.
Ten eerste, de ambassadeurs helpen Lose Your Mind eigenlijk alleen met promotie, verder doen ze niets voor de organisatie (misschien een enkele uitzondering daargelaten) en hebben al helemaal geen inspraak/invloed op organisatorische punten. Uiteraard is het wel zo dat ze de mogelijkheid hebben om tips te geven aan de organisatie omdat het contact dichterbij ligt dan van feestbezoekers, maar er zijn er slechts een paar die hier gebruik van maken. Ik persoonlijk doe dit wel en heb ze ook doorverwezen naar dit topic zodat ze wat met jullie kritiek kunnen doen.
Het weerleggen van kritiekpunten door ambassadeurs is in veel gevallen eerder hun persoonlijke visie dan het blindelings verdedigen van de organisatie, al zijn er uiteraard mensen die hun hart hebben liggen bij de organisatie en daardoor wat heftig reageren. Echter krijgen ze hier niets voor van de organisatie oid en dus blijft het persoonlijk, dat kan je sowieso niet afschuiven op de organisatie. Daarbij, de negatieve reacties hier zijn soms ook buitengewoon heftig, dat lokt op zich al reacties uit van mensen die het hier niet 100% mee eens zijn.
Je hebt simpelweg twee partijen: De mensen die (erg veel) negativiteit tonen (of het nou terecht is of niet), en de mensen die zeggen dat het wel meevalt (en dus "de organisatie verdedigen.") De laatste groep wordt over 1 kam geschoren, "ambassadeurs", en er wordt maar gedacht dat ze simpelweg zo doen omdat ze aangesloten zijn bij de organisatie, maar deze aansluiting is minder sterk dan hier wordt geïnsinueerd.
De meeste ambassadeurs zijn het er ook mee eens dat er dingen beter kunnen, maar zij WETEN wel dat de organisatie z'n best heeft gedaan op punten waarvan hier wordt beweerd (door sommigen) dat ze schijt hebben aan alles. Sommigen kennen mensen van de organisatie persoonlijk, of hebben wel eens met ze gepraat, dat geeft kennis over hoe ze zijn als mensen en/of organisators. Ook dat is weer een reden om te reageren, verdedigen, etcetera.
Daarbij zijn er inderdaad zat ambassadeurs ouder dan 20, ik zelf ben bijvoorbeeld bijna 25 en mijn hart ligt bij de muziek t/m 2008-9, met nog mooi spul tot en met 2010 en met een afschuw voor een hoop wat hierna kwam.
Daarom zijn er op dit forum ook meerdere mensen die insinueren dat het inzetten van ambassadeurs niet het juiste marketingmiddel is. Naar mijn inziens hebben ambassadeurs, in deze markt, maar in één richting het gewenste effect.
Een ambassadeur, zoals ik dat vrij vertaal, is een persoon die gelooft in LYM / de feesten die zij organiseren en diegene wil betrokken zijn bij (een deel van) de activiteiten van het bedrijf. Hij/zij is daarom ook een van de belangrijkste mensen om anderen te enthousiasmeren over LYM. Betere vorm van promotie is er niet te krijgen, want het is/lijkt erg betrouwbaar.
Echter, wanneer de klant iets wil communiceren richting LYM (in dit geval een klacht/onvrede), dan denk ik dat ambassadeurs in de weg staan. Het is natuurlijk begrijpelijk dat een ambassadeur deze onvrede probeert te weerleggen (omdat hij/zij zo dedicated is aan LYM), maar de klant wil gewoon begrepen worden en serieus genomen worden door de organisatie zelf.
Met andere woorden, ik vind dat het inzetten van ambassadeurs alleen goed werkt wanneer de verwachtingen gelijk zijn aan de ervaringen van de consument.