Ik heb er niks op tegen dat artiesten, labels of andere bedrijven zoveel mogelijk geld proberen te verdienen. Als je muziek maakt uit liefde voor de muziek, dan is het erg zonde als je er niet mee rond kan komen en daardoor iets toegankelijks zou moeten maken. Nog erger als je ervoor kiest om toegankelijke muziek te produceren ipv wat je zelf het vetst vindt om er meer geld mee te verdienen.
Maar goed, ik ben wel van mening dat het aan de artiest zelf moet liggen waar hij voor kiest. Het komt heel vaak voor dat mensen een goed betaalde baan verkiezen die ze niet leuk vinden over een baan die slecht betaalt maar ze wel leuk zouden vinden. Hoewel de vergelijking niet helemaal juist is omdat kunst anders is dan 'gewoon' werk, denk ik wel dat het sterk genoeg is om iemand niet te veroordelen voor hun keuze om commercieel te produceren.
Alleen snap ik niet helemaal wat dit te maken heeft met de Studio Sessions app. De CD is allang uit, en hij wordt opnieuw uitgebracht in een nieuw formaat met een lagere prijs voor degene die liever minder betalen en met de beperkte mogelijkheden van de app kunnen leven.
Citaat:
Ik zie overigens geen liefde voor het vak in het uitbrengen van een Iphone app. Enige wat hij doet is het album nog een keer uitmelken en hopen dat ze via de iphone nog meer mensen naar zijn muziek kunnen trekken. Dat heeft in mijn ogen alleen met geld en fame te maken en niets met muziek.
Je zou hetzelfde kunnen zeggen voor het uberhaupt uitbrengen van betaalde media. Overigens zie ik niet in wat er mis is met het willen aantrekken van nieuwe fans. Op dat punt kun je echt geen onderscheid maken tussen commercieel / niet commercieel. Als je zoveel mogelijk geld wil verdienen, wil je zoveel mogelijk fans. Als je echt van je muziek houdt, wil je toch ook zoveel mogelijk fans? Of mag je niet willen dat veel mensen je werk/kunst/talent/whatever waarderen? Alphaverb heeft onlangs zijn album gratis weggegeven aan zijn PF en Facebook fans. Hierdoor krijgt hij toch ook meer bekendheid? Er is zelfs een beste kans dat hij meer albums verkoopt door die actie en een hele grote kans dat hij er meer fans bijkrijgt. Is hij nu ook een lul?
Overigens vind ik het niet eens een slecht idee, alleen het zou imo beter uitgewerkt kunnen worden. Als je als label een gratis app zou maken waarin je previews van nieuwe tracks zou stoppen en je tracks zou verkopen (ofwel gelimiteerd tot luisteren via iPhone met lagere prijs, of DRM-vrij tegen de normale prijs, of beide), zou het best eens kunnen helpen om de doelen te bereiken die je als artiest of label hebt. Maar misschien ook niet. Wss daarom dat Scantraxx ermee aan het experimenteren is.