Rickzel schreef:
Kleine namen gaan hier het meest last van hebben, en dat is toch juist wat je niet wil lijkt me?
Je gaat in het feestzaaltje hier om de hoek waar net 200 man in kunnen geen D-Block & S-te-Fan of Radical Redemption neer knallen. Zij gaan niet met hun fee op een paar honderd euro zitten.Dan ga je eerder voor freestyle artiesten zoals Daani, Plug 'n Play, Feestnation, Hak op de Tak, etc. Voor dat segment zal het misschien wel goede tijden zijn zodra de kleinere horeca weer open kunnen.
Jawel schreef:
De kleinere artiesten gaan het moeilijk krijgen de komende maanden is mijn verwachting. Dit zijn kleine ZZP'ers en daar komt het geld echt niet met bakken tegelijk binnen in tegenstelling tot een Headhunterz of Radical Redemption. Ik gun het ze hoor, ze werken er hard voor. Maar als je als kleinere artiest de komende maanden nauwelijks inkomsten hebt en je tegelijkertijd niet aan je naam kan werken om nieuwe muziek te draaien op een feest gaat het lastig worden. Je wordt echt niet rijk van hardstyle produceren, dat is maar voor een paar weggelegd die een grote fanbase wereldwijd weten te bereiken. Voor de rest mag je redelijk blij zijn met een modaal salaris en een redelijk relaxt en vrij bestaan als je ervoor kiest om alleen dj/producer te zijn. En ik denk inderdaad dat organisaties nog meer op save gaan spelen wanneer ze weer iets mogen organiseren.
Voor een groot deel van de kleine artiesten geldt dat zij naast muziek er nog een beroep naast uitoefenen. Houdt er rekening mee dat je minimaal meer dan een halve ton (per persoon) aan omzet per jaar moet trekken uit optredens om enigszins rond te komen. Hoeveel van die kleinere artiesten halen die meer dan 4500 euro per maand aan optredens? Natuurlijk zijn er wel een paar die het finaiciëel moeilijk gaan krijgen, vooral degene die zich er volledig in hebben gestort, maar ik denk dat de meeste wel een opleiding buiten muziek hebben voltooid of een backup plan hebben aangezien de markt zo ontzettend verzadigd is en ze bekend zijn met de risico's.
De grootste ergernis voor deze groep zal inderdaad zijn dat ze exposure mislopen. Dat herken ik in ieder geval bij mijn eigen act waar ik de komende zomer flink aan profilering wilde werken. Niet alleen loopt deze groep mogelijk exposure mis door een gebrek aan boekingen, maar ook doordat labels en agencies het moeilijk gaan krijgen. Daar komt nu geen rooie cent meer binnen en als daar personeel / zzp'ers geruimd worden dan valt op z'n beurt ook een deel weg wat (kleinere) artiesten ondersteund in hun profilering en management.
Eveneens geld dit voor grotere artiesten met heel hun teams. Natuurlijk hebben veel artiesten best wel een potje, maar het is maar de vraag of dat ze dat zomaar weer in hun bedrijf willen stoppen.
Het kan verschillende kanten uit gaan maar we kunnen in ieder geval stellen dat het voor de muziekindustrie als geheel natuurlijk funest is.