Shoutbox | Zoeken
 Antwoord op onderwerp Vorige  1 ... 124, 125, 126, 127, 128  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 20-05-2019, 13:47 

Hardtraxxer

Mark With A Tarrel schreef:
Ltmbr schreef:
Weet iemand hier iets van muziekrecht? Bij 1 op 1-gebruik van samples en klassieke melodieën uit publiek domein (Profokiev/Hard Creation, Mozart/Act of Rage) kan ik me nog voorstellen dat het is toegestaan, maar mag je ook zomaar een modernere melodie pakken zonder de originele maker te vermelden? Ran-D noemt zn platen bijv Band of Brothers en Hurricane, terwijl het volgens mij feitelijk om een remix zou moeten gaan. Ben je niet verplicht om dan Mauro Picotto of George Zamfir in de naam van je plaat te noemen? En naar wie gaat het geld dat zo’n nummer oplevert aan views en clicks?

Volgens mij heb je niet zomaar recht op akkoorden en melodielijnen etc, oftewel de 'compositie'.

Het wordt veel gedaan en artiesten komen er gewoon mee weg. Hetzelfde mee samples is het een vrij grijs gebied, en krijg je misschien problemen als de originele artiest er achteraan gaat, maar wordt het tegelijk vaak gewoon gedoogd.

Robin Thicke en Pharell Williams moesten in december nog ruim 7 miljoen aftikken vanwege de bassline van Blurred Lines. Shakira is vorige week vrijgesproken. In de dance-industrie hoor ik nooit zulke verhalen, terwijl er volgens mij genoeg voorbeelden van plagiaat te vinden zijn.. Worden die achter gesloten deuren geregeld (rechten afgekocht/schadevergoeding betaald) of valt er voor evt. aanklagers gewoon minder te halen omdat de schade minder groot is in vergelijking met plagiaat van wereldsterren?
Ongelezen bericht Geplaatst op 20-05-2019, 14:14 

Artiest

Ltmbr schreef:
Weet iemand hier iets van muziekrecht? Bij 1 op 1-gebruik van samples en klassieke melodieën uit publiek domein (Profokiev/Hard Creation, Mozart/Act of Rage) kan ik me nog voorstellen dat het is toegestaan, maar mag je ook zomaar een modernere melodie pakken zonder de originele maker te vermelden? Ran-D noemt zn platen bijv Band of Brothers en Hurricane, terwijl het volgens mij feitelijk om een remix zou moeten gaan. Ben je niet verplicht om dan Mauro Picotto of George Zamfir in de naam van je plaat te noemen? En naar wie gaat het geld dat zo’n nummer oplevert aan views en clicks?

Vroeger werd alles gewoon maar gejat omdat de grote labels er toch niet achter zouden komen aangezien het meeste alleen door kleine labels op vinyl werden uitgebracht. Nu is het tegenwoordig zo dat dat uiteraard niet meer kan en verschillende artiesten zijn er mee in de problemen gekomen. Als je nu een melodie of text van iemand anders wilt gebruiken dan moet je contact zoeken met de rechthebbende (meestal het label) en vragen of er een deal gemaakt kan worden. Meestal gaat het over enige inkomsten op de plaat of een flat fee, maar dat ligt er puur aan wat het label wilt.

Nu zijn er ook nog genoeg artiesten in de hardstyle die wel zonder het recht te hebben melodieën en texten gebruiken van andere, maar die lopen dus inderdaad een risico dat ze gepakt worden met alle gevolgen van dien. Ook in hardstyle kunnen de boetes tot duizenden euro's oplopen, zelfs als je niet zoveel verdiend hebt aan de track. In mijn ogen is het ook zeer logisch dat dit kan gebeuren en gebeurd, ik zou zelf ook enorm over de zeik zijn als iemand mijn spullen gebruikt zonder het netjes te vragen haha.

Dus ja, als luisteraar hoef je er niks van te merken en moet je er maar vanuit gaan dat het geregeld is, maar dat is dus niet altijd zo.
Ongelezen bericht Geplaatst op 20-05-2019, 14:26 

Hardtraxx Addict

Ltmbr schreef:
Robin Thicke en Pharell Williams moesten in december nog ruim 7 miljoen aftikken vanwege de bassline van Blurred Lines. Shakira is vorige week vrijgesproken. In de dance-industrie hoor ik nooit zulke verhalen, terwijl er volgens mij genoeg voorbeelden van plagiaat te vinden zijn.. Worden die achter gesloten deuren geregeld (rechten afgekocht/schadevergoeding betaald) of valt er voor evt. aanklagers gewoon minder te halen omdat de schade minder groot is in vergelijking met plagiaat van wereldsterren?

Dat is vooral gebeurd omdat die mensen wisten dat ze er geld uit konden slaan denk ik. Dus wat je als laatste zegt lijkt me aannemelijk.

Maar waar ligt de grens / lijn? Vooral bij een melodie zit je in een enorm grijs gebied.

Zelf doe ik dat namelijk heel veel...
Ongelezen bericht Geplaatst op 20-05-2019, 15:28 

Hardtraxxer

PhutureNoize schreef:
Vroeger werd alles gewoon maar gejat omdat de grote labels er toch niet achter zouden komen aangezien het meeste alleen door kleine labels op vinyl werden uitgebracht. Nu is het tegenwoordig zo dat dat uiteraard niet meer kan en verschillende artiesten zijn er mee in de problemen gekomen. Als je nu een melodie of text van iemand anders wilt gebruiken dan moet je contact zoeken met de rechthebbende (meestal het label) en vragen of er een deal gemaakt kan worden. Meestal gaat het over enige inkomsten op de plaat of een flat fee, maar dat ligt er puur aan wat het label wilt.

Nu zijn er ook nog genoeg artiesten in de hardstyle die wel zonder het recht te hebben melodieën en texten gebruiken van andere, maar die lopen dus inderdaad een risico dat ze gepakt worden met alle gevolgen van dien. Ook in hardstyle kunnen de boetes tot duizenden euro's oplopen, zelfs als je niet zoveel verdiend hebt aan de track. In mijn ogen is het ook zeer logisch dat dit kan gebeuren en gebeurd, ik zou zelf ook enorm over de zeik zijn als iemand mijn spullen gebruikt zonder het netjes te vragen haha.

Dus ja, als luisteraar hoef je er niks van te merken en moet je er maar vanuit gaan dat het geregeld is, maar dat is dus niet altijd zo.

Thanks, duidelijk :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 28-05-2019, 15:08 

Kraak... Piep...

En ook DJIPE zijn nieuwe collab met The Purge.

@45:30

Allemaal van:

Ongelezen bericht Geplaatst op 17-06-2019, 21:21 

Hardtraxxer

Zit Jackass 2 te kijken, en ik hoor in de intro: E-Force - The End
Ongelezen bericht Geplaatst op 18-06-2019, 13:15 

Hardtraxx Addict

Ongelezen bericht Geplaatst op 11-07-2019, 10:12 

Hardtraxx Addict

Technoboy - Ti Sento

Ongelezen bericht Geplaatst op 28-07-2019, 10:49 

Hardtraxx Veteran

Melodie lijkt verdacht veel op:
Ongelezen bericht Geplaatst op 01-11-2019, 11:02 

Kraak... Piep...

Kwam deze toevallig tegen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 02-11-2019, 00:52 

Hardtraxx Veteran

Ook fijn die :loving:
Ongelezen bericht Geplaatst op 02-11-2019, 22:14 

Hardtraxx Elite

Ran-D - Hurricane (1 op 1 melodie) :
Ongelezen bericht Geplaatst op 03-11-2019, 14:39 

Hardtraxx Addict

JeftaElachouri schreef:
Ran-D - Hurricane (1 op 1 melodie) :

ja

Paar andere gasten kwamen paar jaar geleden ook met een plaat met precies deze melo.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08-12-2019, 15:17 

Hardtraxx Veteran

Lyrics van deze Meander plaat komen uit: Love, Death + Robots aflevering Sonnie's Edge.
Ongelezen bericht Geplaatst op 08-12-2019, 19:44 

Hardtraxx Veteran

Van deze ook
Ongelezen bericht Geplaatst op 10-12-2019, 09:25 

Hardtraxxer

Weet niet of deze al gepost was. Maar de eerste minuut dat ik Persona 5 speelde kreeg ik de vocalen al te horen :)
Video vanaf 4:00
Ongelezen bericht Geplaatst op 13-12-2019, 23:21 

Hardtraxx Addict

Kwam deze ineens tegen in een trance classics playlist:

Ongelezen bericht Geplaatst op 18-02-2020, 22:07 

Hardtraxx Addict

Ongelezen bericht Geplaatst op 19-02-2020, 10:11 

Hardtraxx Veteran

Leg uit MWaT
Ongelezen bericht Geplaatst op 19-02-2020, 10:13 

Hardtraxx Elite

ErikZ schreef:
Leg uit MWaT

Melodie van Breakaway komt overeen met het refrein van Revelation Song :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 20-02-2020, 00:08 

Hardtraxx Addict

Fantazoo schreef:
ErikZ schreef:
Leg uit MWaT

Melodie van Breakaway komt overeen met het refrein van Revelation Song :)

Excact :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 20-02-2020, 20:12 

Hardtraxxer

B-Front - Thank god for music

Was een oude trance set aan het luisteren en toen kwam deze voorbij.

Hopelijk duurt de release niet nog langer hierdoor. :/
Ongelezen bericht Geplaatst op 21-02-2020, 11:45 

Hardtraxx Veteran

YWalen schreef:
[youtubefilmpje[/youtube]

B-Front - Thank god for music

Was een oude trance set aan het luisteren en toen kwam deze voorbij.

Hopelijk duurt de release niet nog langer hierdoor. :/

@18:45
Ongelezen bericht Geplaatst op 23-02-2020, 18:26 

Hardtraxxer

telt dit?

@22:44
Ongelezen bericht Geplaatst op 23-02-2020, 18:32 

Hardtraxx Veteran

Oh dat wist ik niet eens :lol: Victorious :worship:
Antwoord op onderwerp Vorige  1 ... 124, 125, 126, 127, 128  Volgende
Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen