Wesz91 schreef:
Ja dat is ook wel zo, maar aangezien ik bijvoorbeeld altijd met 2 vrienden luister (dus totaal 3 mensen) via 1 stream... tja, hoe weten hun dat er 1 iemand mee luistert of dat er een kamer vol zit met 20 man ofzo... En dat steekproefsgewijs gebeuren vind ik ook maar onzin, zijn wel hele ruwe schattingen dan. Maargoed, het zijn natuurlijk geen gegevens die van wereldbelang zijn, dus zo nauwkeurig hoeft 't ook allemaal niet.
Om een goede schatting te kunnen maken zou Q bijvoorbeeld een onderzoek kunnen doen onder de luisteraars over hun luistergedrag naar Q-dance radio. Je kunt dan een sectie van de survey richten op met wie je Q-dance radio luistert. Zo kun je berekenen hoeveel mensen er gemiddeld naar één ''view''(zo noem ik dat nu maar even) luisteren.
Die ''ruwe'' schattingen waar je 't over hebt zijn over 't algemeen niet zo ruw als je denkt, kijk bijvoorbeeld maar naar de peilingen in de politiek, daar wordt ook steekproefsgewijs onderzoek gedaan onder een 'sample-group' die representatief is voor NL hieruit komen vaak vrij nauwkeurige voorspellingen!
Echter denk ik niet dat dit soort data belangrijk is voor Q. Dit willen radio-stations vaak weten om adverteerders te kunnen krijgen en om te kunnen berekenen hoe veel geld ze kunnen vragen voor 1 minuut reclame.
Q-dance maakt geen gebruik van adverteerders maar gebruikt de radio-show als service en middel om meer binding met hun publiek te maken.