Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Pitch kicks?
Ja, het voegt wat toe. 15%  15%  [ 14 ]
Nee, heel irritant. 9%  9%  [ 9 ]
Ja, voor thuis wel/Op een feest niet. 2%  2%  [ 2 ]
Nee, Voor thuis niet/Op een feest wel. 0%  0%  [ 0 ]
Hangt er van af welk nummer. 18%  18%  [ 17 ]
Per artiest verschillend. 1%  1%  [ 1 ]
Het voegt soms wat toe, mits het goed gedaan wordt. 51%  51%  [ 48 ]
Hangt van de 'soort' hardstyle af. (happy, dark, emotioneel,) 4%  4%  [ 4 ]
Totaal aantal stemmen : 95
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 feb 2012 18:03 

Daveytl schreef:
Dysphoria schreef:
Zou iemand mij eerst even goed en duidelijk kunnen uitleggen wat een 'pitchkick' precies inhoudt?

Een kick die van toonhoogte veranderd. Meestal is dat eerst een 'lage' kick, en dan een hogere kick.
Voorbeeld:

@ 2:48 komt de pitchkick er in.

Aha, je hoort wel een duidelijk verschil. Maar bestaat dat stuk daarvoor dan niet uit pitchkicks? Of zijn dat gewoon minder opvallende pitchkicks?
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 feb 2012 18:04 

Hardtraxx Veteran

Een pitchkick is zeker niet erg maar het kan wel is vervelend optreden bijv. bij audiofreq & waverider
er zijn uiteraard meer artiesten.
Aan melodieuze hardstyle geeft het wel altijd een lekker sfeertje maar ik vind de drive altijd uit een track gaan.
op een of andere manier verdwijnt de drive voor mijn gevoel.
Als je "normaal" pitcht dan blijft er wel degelijk nog (wat) drive over maar de laatste tijd gebeurt dat steeds minder :/
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 feb 2012 18:05 

Hardtraxx Veteran

Pommer schreef:
Een mooi voorbeeld daarvan staat in het It Must Be topic, daar had iemand een edit gemaakt waarin de pitchkicks in de climax waren vervangen door kicks die niet pitchden. Hierdoor verdween alle energie en klonk het imo zelfs nog minder goed dan die belachelijk hoge kicks van het origineel. Het probleem is dus dat ze niet zó hoog hoeven te gaan, het had waarschijnlijk veel beter geklonken als ze een beetje gepitched hadden om de energie erin te houden, maar niet zo hoog dat het gewoon pijn doet aan je oren als je op een feest staat.

Hier ben ik het wel mee eens, subtielere pitchkicks hadden die plaat heel wat goeds gedaan.
Aan de andere kant denk ik, waarom zijn pitchkicks vooral de laatste tijd zo erg nodig (in het extreme)?
Bijvoorbeeld bij die it must be anti pitchkick edit merk je ook pas hoe zwakjes die kicks wel niet zijn, dus is dat dan niet gewoon een tekortkoming van de producer zelf?

Kijk naar It's a Fine Day van Thera, daar zitten genoeg momenten in de melodie waar menig producer pitchkicks had gestopt. Ze zitten er niet in, en de track barst van de energie en is nog hard ook voor een "mainstream/euphorische" plaat.
Het kán wel degelijk zonder, zolang het totaal plaatje maar maar energiek is, en dat is aan de producer zelf om waar te kunnen maken.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 feb 2012 18:06 

Hardtraxx Crew

Het ligt ook niet altijd aan de pitchkicks, maar ook vaak aan de kick zelf. Neem bijvoorbeeld Outlander - Evening Sky. Die kick klinkt van zichzelf al heel slap en schel. Als ie daarna gepitched wordt, wordt het alleen maar erger. Met normale vollere 'mainstream' kicks zou het al een heel stuk beter klinken, want de rest is gewoon echt leuk.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 feb 2012 18:08 

Hardtraxx Veteran

De kicks tegenwoordig zijn inderdaad te slap en zoals gezegd die It must be edit klonk nergens naar door de slappe kicks.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 feb 2012 18:09 

Hardtraxx Veteran

Waarom het zo hoog moet ? Het moet producertechnisch kloppen. Als je It Must Be een paar noten of wat dan ook (weet niet hoe je dat noemt) lager legt, dan ligt die niet meer op 1 lijn met de melodie :) . Denk dat het een beetje goed zoeken en aanpassen is met de melodie EN de kick.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 feb 2012 18:17 

Donateur

Die laffe kicks zijn echt naar. Zelfs DR's kicks zijn niet echt meer wat.
Had het er laatst op FB nog met A-Lusion over, die zegt dat het live harder gaat, maar NO WAY!
Harder dan thuis ja, maar harder dan de kicks van 'vroeger' no way.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 feb 2012 19:16 

Hardtraxx Veteran

Vind ook dat het goed uitgevoerd heel wat kan toevoegen, maar dit gebeurd tegenwoordig zo weinig dat ik ze liever kwijt ben dan rijk.

Voor mij de beste recente voorbeelden van iets waar pitchkicks een track helemaal maken of kraken:

Maken: (heerlijk hoe die agressie/power meegeeft)

Kraken: (harmonie wordt totaal verkloot)
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 feb 2012 19:30 

Hardtraxx Veteran

Mol schreef:
Had het er laatst op FB nog met A-Lusion over, die zegt dat het live harder gaat, maar NO WAY!

Whaha wat een lachertje. Ik denk dat hij even een bezoekje moet brengen naar Schoonenberg. Zal straks nog wel even reageren op het onderwerp. Vind het wel interessant mede omdat ik me mateloos stoor aan pitch kicks.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 feb 2012 19:32 

Hardtraxx Veteran

Kepro schreef:
Mol schreef:

Whaha wat een lachertje. Ik denk dat hij even een bezoekje moet brengen naar Schoonenberg. Zal straks nog wel even reageren op het onderwerp. Vind het wel interessant mede omdat ik me mateloos stoor aan pitch kicks.

Toch heeft Mol wel gelijk hoor. Maaja, 't is maar net hoe je hard definieert..
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 feb 2012 19:40 

Hardtraxx Veteran

Hij bedoeld volgens mij dat a-lusion een gehoor apparaatje moet xd
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 feb 2012 19:53 

Hardtraxx Veteran

tommetjeuh schreef:
Hij bedoeld volgens mij dat a-lusion een gehoor apparaatje moet xd

Owja, ik lees 't verkeerd :P .

Maar denk dat dat ook wel mee valt hoor, maar nu begint de term smaak d'r ook weer bij te komen :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 feb 2012 20:01 

Hardtraxxer

Headhunterz schreef:
Een akkoordenprogressie met een bassline eronder die niet meegaat op de grondtoon klinkt niet (wrang) dus ben je zonder die kicks beperkt in melodieën.

De reden dat het in sommige platen als een skippybal klinkt is omdat de producer voor zijn gevoel een te gekke melodie heeft gemaakt maar niet of moeilijk uitkomt met z'n kicks en dan de concessie moet doen om of voor de melodie te kiezen met een kick die eigenlijk te hoog/laag gaat, of de melodie moet weggooien.

Is er iemand, of misschien Willem zelf, die dit in lekentaal uit kan leggen voor iemand (zoals ik dus) die wel geïnteresseerd naar het producer-technische verhaal, maar er zelf nog weinig kaas van gegeten heeft.

Waarom ben je precies beperkt in je melodieën zonder pitchkicks? Kun je zonder pitchkicks alleen melodiën maken met een klein bereik? Een melodie die dus niet zoveel in toonhoogte verschilt?

Vallen de huidige tracks zonder pitchkicks binnen die 'beperkte' melodieën, of zijn er dus klaarblijkelijk ook tracks die wrang zijn (van gerespecteerde artiesten)? En zo ja? wat is daar dan een voorbeeld van?
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 feb 2012 20:12 

Aan het typen...

Dat is best simpel, als je twee tonen hebt, dan zijn ze of in harmonie of (in lekentaal) vals. Doordat de kicks in de hedendaagse hardstyle zo lang zijn hebben ze ook een soort van toon, waardoor ze dus moeten aansluiten op de akkoorden van de melodie. Net als een basgitaar ook de akkoorden meespeelt in een band.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 feb 2012 20:46 

Hardtraxx Veteran

Dysphoria schreef:
Aha, je hoort wel een duidelijk verschil. Maar bestaat dat stuk daarvoor dan niet uit pitchkicks? Of zijn dat gewoon minder opvallende pitchkicks?

Om proberen een definitie te geven:
Een pitched kick is dus zeg maar een normale kick (de lage dreun) die van toonhoogte verandert (pitch = toonhoogte als je het vertaalt). Dus bij IEDERE vorm van toonhoogte verandering van de lage dreun spreken we eigenlijk van pitchkicks.

Waar Headhunterz het over heeft is muzikaal eigenlijk best wel simpel. De meeste melodieën zijn gebaseerd op akkoorden (een samenhang van noten die goed bij elkaar passen, meestal 3 of 4 noten tegelijkertijd). Die akkoorden worden meestal over genomen in de toonhoogte van de kick. Hoe dit precies in zijn werk gaat kan ik je niet zo vertellen, daar zul je een keertje misschien een instrument voor gespeeld moeten hebben om hier echt een gevoel van te krijgen. (heb zelf een jaar of 10 keyboard gespeeld, kan misschien een hoop verklaren).
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 feb 2012 20:47 

Artiest

@Steffnov, hardcore vergelijken met hardstyle is zoiets als heavy metal met coldplay. :lol:
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 feb 2012 20:50 

Hardtraxx Veteran

Dark Pact schreef:
@Steffnov, hardcore vergelijken met hardstyle is zoiets als heavy metal met coldplay. :lol:

Het gaat hier om pitchkicks. Niets pitchkicks in HS. Dat jullie je er weer eens tot beperken is niet mijn probleem ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 feb 2012 20:51 

Artiest

Voor mij is t zo, een kick zou niet moeten pitchen, hooguit de toonklank (oftewel bass). Bij (hard)trance heb je deze twee dingen altijd los van elkaar (kick en bass), maar bij veel hardstyle is kick en bass 1 geheel element geworden. Nadeel van daadwerkelijk een kick pitchen is natuurlijk dat je de hele kracht en t laag ervan een hele andere wending meegeeft. Soms kan dat ook erg geinig werken, maar vaak leidt t mij teveel af van de rest waardoor ikzelf in ieder geval meestal neig naar gelijkhouden of juist alleen de bass(lijn) te pitchen (iets waar ik overigens nu ook mee bezig mee ben voor in mn nieuwe track). In ieder geval dusdanig dat het laag wel gelijk blijft, wat ook kan mits je daar geen duidelijk aantoonbare toon meer in hebt zitten.

Bij Fine Day is het overigens zo dat de kick/bass wel gelijk blijft, maar de akkoorden die ik heb gebruikt, bevatten altijd wel die toon in het akkoord zelf waardoor ik t zelf wel vind kunnen, maar goed vaak is het ook gewoon smaak he ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 feb 2012 20:54 

Artiest

Steffnov schreef:
Dark Pact schreef:

Het gaat hier om pitchkicks. Niets pitchkicks in HS. Dat jullie je er weer eens tot beperken is niet mijn probleem ;)

Ik zeg vergelijken, je mag het over hardcore hebben, maar moet je niet 2 hardcore tracks noemen en zeggen dat het zo wel kan en dan zeggen hoe het niet moet en komen met een Audiofreq plaat :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 feb 2012 20:55 

Hardtraxx Veteran

Mol schreef:

Wat een drollenvent zeg.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 feb 2012 20:58 

Hardtraxx Veteran

Pitchkicks vind ik eigenlijk verder prima TENZIJ de bass wegvalt of het net een springveer lijkt die je laat schieten
Ongelezen bericht Geplaatst op 28 feb 2012 12:54 

Hardtraxx Veteran

Ik vind pitchkicks zeker wat toevoegen, mits ze goed gebruikt worden. Een recent voorbeeld hiervan vind ik deze track

Ik stoor me er ook niet heel erg aan, behalve bij dingen als Expressions en Gangster's Dont Dance. Maar daar gaan ze ook echt erg hoog :x
Ongelezen bericht Geplaatst op 28 feb 2012 12:57 

Hardtraxx Veteran

het voegt soms wat toe, mits het goed toegepast wordt :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 28 feb 2012 14:04 

Donateur

Hoofdcoach schreef:
Pitchkicks vind ik eigenlijk verder prima TENZIJ de bass wegvalt of het net een springveer lijkt die je laat schieten

In principe gebeurd dat natuurlijk altijd, al is het niet in mindere mate.
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 feb 2012 00:38 

Hardtraxxer

TiMOTHYb schreef:
Hoofdcoach schreef:

In principe gebeurd dat natuurlijk altijd, al is het niet in mindere mate.

bij de ene toonhoogte heb je meer bas, andere minder.
Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen