Pitchkicks zijn verschrikkelijk, maar dat wisten jullie waarschijnlijk al. En met pitchkicks bedoel ik eigenlijk de kicks in plaats van een "o klank", een "a klank" hebben. Voor mij is dat geluid echt vergelijkbaar met krassen op een schoolbord of wrijven over een ballon. Tevens zijn pitchkicks een gevolg van een paar andere negatieve ontwikkelingen (al jaren), zoals de tails die een stuk langer zijn geworden, de reverse die verdwenen is en het gebrek aan percussie (in mindere mate). Het is dus naast het irritante geluid ook nog een optelsom van tegenovergestelden van de dingen die ik zoek in een bassline en daarmee samen met de cheesy melodieën, symbool voor het kapot gaan (voor mij) van de hardstyle. Gelukkig snappen ze in de hardtrance nog wel wat sterke niet-cheesy melodieën en harde kicks zijn.
MRN schreef:
Maar goed, als je de track niet analyseert en luistert met je gevoel dan klinkt het toch weer heel vet.
Het voegt op een rare manier snelheid toe aan een track, zonder dat het bpm hoger is. Voor mij betekent dat dat er heel veel energie in deze track zit, daarom stoor ik me er ook niet aan.
De focus van deze track ligt niet op de kicks, maar op de energie en de sfeer.
De BPM ligt op 155-156 in deze track, waarschijnlijk omdat het uit een liveset geript is, dus is het niet zo heel gek dat het sneller klinkt vergeleken met 95% van de hedendaagse releases die gewoon op 150 bpm gereleased worden, wat bij deze ook wel zal gebeuren, aan de kwaliteit te horen. Luister eens naar een Trance Generators track op 156 bpm en vergelijk dat met elkaar.
Cruelty schreef:
wootum schreef:
Pitchkicks kunnen heel gaaf klinken, in de meeste gevallen als ze omlaag gaan. Dan krijg je een vollere, donkere kick. Als ze omhoog gaan verdwijnt er een hoop bass en klinken ze zo leeg en schel dat het gewoon niet meer aan te horen is. Je hebt een hoop tracks waar het subtiel gebeurt en het nog wel gaaf kan klinken, maar er zijn producers (Audiofreq, The Prophet, Waverider, etc) bezig om ze zo hoog mogelijk te laten pitchen. Dan kan de rest nog zo gaaf klinken, ik kan er niet naar luisteren.
Vaak verliezen ze juist bass als ze omlaag gaan, en omhoog meer?
Wat een onzin, je kunt bass toch niet uitdrukken in de mate van resonantie. Ieder object heeft een eigen frequentie, is de toon (in dit geval bass) op dezelfde frequentie dan gaat het meetrillen. Hetzelfde principe als je glas wil doen laten knappen door een lange hoge toon. Het glas resoneert dan ontzettend, dus zit er veel bass in die hoge toon?

Zo voel je hoge pitchkicks vaak rond je nek/hals en hele lage kicks voel je juist buiten je lichaam om. Bovendien scheelt het ook nog wel een slok op een borrel, wat voor subwoofer je hebt.