Nuracore schreef:
Heel vet dat jullie dit doen, sinds de remix op Hypercontraction alleen maar meer fan van jullie geworden
1. Welke andere producers, songwriters of artiesten zien jullie als jullie primaire inspiratie?
2. Kunnen jullie iets vertellen over hoe jullie een nieuw project starten?
3. Hoe komt een collab precies tot stand en hoe beginnen jullie dan aan zo'n project. Is het dan dat elke partij wat van zijn samples laat horen en dat het dan wat cherry picking word?
4. Is er tijdens een collab ook wel eens wat competitie om elkaars sound te overtreffen/verbeteren?
5. Wat is in jullie ogen zo speciaal aan jullie producties?
6. Wat kunnen we in 2019 van jullie verwachten?
7. Wat doen jullie graag als ontspanning na in de studio gezeten te hebben
8. Wat doen jullie precies om inspiratie op te doen als het ff niet lukt?
9. Wat mist of wat mis je totaal niet in de hardstyle scene van vandaag?
1. Al eerder beetje toegelicht. Veel inspiratie uit de filmmuziek/epic pop.
2.
Wouter: Meestal met een bakje koffie. Een idee kan zomaar aanwaaien. Als ik dan niet achter mijn macbook zit om het te verwerken, zing ik het maar brak in op mijn telefoon microfoon, zodat ik het niet vergeet. Het begint dus altijd met een melodie. Daarna is het zoeken naar de beste akkoordenprogressie onder die melodie.
Soms is het creativiteits-potje even leeg voor een melodie, in dat geval begin ik met de sfeer van een break. Dat kan ook leiden tot inspiratie tot de rest van een track. Ik werk gedurende het componeren meteen aan de mix en sound. Dit doe ik nooit achteraf.
Als er een beluisterbaar opzetje is, dan stuur ik het eerst naar Jordy voor approval. Als hij er ook achter staat dan zetten we het project voort. Als hij er niet achter staat (wat soms leidt tot kleine irritatie omdat er tijd in zit) laten we het project meestal vallen. Maar ik vertrouw zijn oordeel, als hij het niks vind dan is de kans groot dat de track het niet heel goed doet bij de rest. Als ik dan objectief terug luister naar het opzetje ben ik het dan ook vrijwel altijd eens. We hebben 1 situatie gehad waarbij ik met mijn volle eigenwijsheid toch een track heb doorgezet die Jordy niet zag zitten. Dat was de remix voor Time is Now. Uiteindelijk is deze op Hard With Style uitgebracht, en heeft veel support gekregen van Noisecontrollers. Eigenwijsheid kwam hier mooi tot zijn recht.
3.
Meestal heeft iemand al een opzetje, daarop wordt er voortgeborduurd en aangevuld op elkaar. Het verschilt echt per keer hoe de track verder wordt afgerond, je kan het samen in de studio afronden of iemand anders handelt het zelf af. Er zijn geen regels voor. In onze ervaring werkt het slecht om vanuit een blanco project te starten als je in 1 ruimte zit. Creativiteit moet je even rustig de tijd voor nemen. Het voelt dan te geforceerd om met iets te komen.
4.
Zeker, overtreffen en verbeteren moeten hier wel onderscheiden worden. Een collab ontstaat meestal omdat het interessant is om elkaars sound te bundelen. Hier stap je in met respect naar elkaar. Ideeën van beide partijen hebben zijn eigen karakter en dat zou je zo veel mogelijk zijn vrije loop moeten laten zodat beide karakters zo helder mogelijk doorschijnen. Echter, omdat je met twee creatieve partijen werkt moeten er afwegingen worden gemaakt welke kant de track op moet, en zal het ene idee meer passend/beter zijn dan de ander. Dus in dat opzicht kan je elkaar zeker uitdagen en bepaalde ideeën overtreffen: zolang je open voor staat en eens bent! Dat is het mooie, als je kan inzien dat een ander perspectief een betere uitkomst heeft, daar leer je van.
Als je het gevoel hebt dat je elkaar daadwerkelijk aan het verbeteren bent is er geen gezonde werkrelatie. We hebben zeker een paar situaties gehad dat we niet op een lijn lagen qua visie, en hebben daardoor soms (grote) collabs niet doorgezet, omdat de kwaliteit van de muziek boven de kansen staat voor ons, (discutabel..) Als je die drang hebt om de ander daadwerkelijk te verbeteren, of anders gezegd, dat jij het beter weet, dan is de collab niet gelijkwaardig. Dat resulteert in dat je compromissen moet maken, of harde beslissingen. Compromissen maken is verschrikkelijk want t voelt voor beide partijen alsof je op 50% draait.
We hebben twee voorbeelden van collabs waar we heel positief op terugkijken. Warcry met Sogma, en Tombs Of Immortality met Sub Zero Project, die beide heel anders zijn verlopen.
Warcry: Gedurende dit process een nauwe communicatie. Wanneer de een een idee presenteerde, inspireerde het de ander tot een vervolg, viceversa. Constant elkaar aanvullen met ideeën, en nooit elkaars ideeën betwist. Een mooie produceer-klik!
Tombs Of Immortality: 2 weken voor Qlimax 2017 werden we gecontacteerd door Sub Zero Project om een track te maken die goed bij Qlimax paste. Wij hadden toen een kleine opzet liggen voor de break. Sub Zero heeft toen de melodie en kick aangeleverd, en ons ermee vertrouwd om daarmee de rest van de track te bouwen, aangezien zij zelf druk waren met de voorbereidingen voor Qlimax. In vergelijking met Warcry, was er gedurende dit process veel minder communicatie, toch werkte het zo ook.
5. Wat is in jullie ogen zo speciaal aan jullie producties?
We krijgen wel eens te horen dat onze muziek “hardstyle voor gevorderden” is. Over het algemeen hebben wij best wel een aantal complexe tracks, denk aan Warcry bv. We proberen altijd om zoveel mogelijk gelaagdheid te krijgen in onze tracks. Dit in combinatie met onze thematiek en orkestrale insteek maakt ons uniek. Wij willen verder gaan dan “een leuk nummertje”. Je moet het over een jaar ook nog willen luisteren. Natuurlijk proberen wij hierin wel een goed balans te vinden, soms moet er ook een to the point knaller gereleased worden.
6. Wat kunnen we in 2019 van jullie verwachten?
In 2018 zijn we voornamelijk bezig geweest met het album, in 2019 gaan we weer meer releases uitbrengen en proberen we meer collabs te doen. Ook willen we onze live act langzaam uit gaan breiden. Maar momenteel zijn we nog met alle focus bezig het album af te ronden en online te knallen. Daarna kunnen we pas echt gaan focussen op 2019 qua producties.
7. Wat doen jullie graag als ontspanning na in de studio gezeten te hebben
4 halve liters bier bestellen, gamen, of een serie kijken.
8. Wat doen jullie precies om inspiratie op te doen als het ff niet lukt?
Vraag is al deels beantwoord. “Soms is het creativiteits potje even leeg voor een melodie, in dat geval begin ik met de sfeer van een break. Dat kan ook leiden tot inspiratie tot de rest van een track.” Nog een oplossing is om het werk even neer te leggen en iets anders te gaan doen. Er zijn niet echt vaste rituelen hiervoor.
9. We missen totaal niet die verschrikkelijke screech + kick periode, en dan ‘t liefst nog die hele schelle screeches