Hayway schreef:
Ecstatic schreef:
Hayway schreef:
...
Komen er nog meer van dit soort kijkjes in de keuken?
Leuk om te horen en thanks!!
Antwoord op je vraag: Yes we moeten nog even een nieuwe datum inplannen maar we gaan dit zeker vaker doen. Wellicht kunnen we ook zoiets live doen op een event als Dancefair, daar zijn we nog even voor aan het kijken.
Als je nog suggesties hebt wat we moeten laten zien dan horen we dat graag! Kan via de socials of in dit topic, wij lezen alles
Oh heel gaaf ik heb heel wat vragen en ik denk dat ze zullen blijven komen.
Produce technische inhoudelijke vragen
1. Sidechainen jullie de leads om plek te maken voor jullie kicks, of EQ'en jullie het meer zodat het past en elkaar aanvult?
2. Bij Transcendence, hadden jullie de melodie van de climax eigenlijk al vast liggen voordat jullie aan het intro begonnen? of is de melodie gebaseerd op de akkoorden van het intro, en is deze dus eigenlijk later ontstaan?
3. Wat is jullie favoriete software synth voor leads (indien geen hardware)
4. Op jullie leads hoor ik en mooie reverb en soms aan het einde van 8 bars, als de melodie eindigt hoor ik de delay.
Mijn vraag: Delay in een aparte bus waar de leads naartoe gesidechained worden (delay duckt als melodie speelt), of automation om de laatste 6-8 bars de delaybus in te krijgen en alleen dat te horen? (ofwel geen delay tot de laatste 6-8 bars) of doen jullie het volledig anders?
5. Gebruiken jullie naast compressie op de leads nog iets van een saturatietool om de noise zo oorvriendelijk te laten klinken? Er is noise, maar het klinkt oorvriendelijk, hoe doen jullie dat?
6a. Ik ben bezig aan een track voor een vriend zijn huisfeestje, en heel toevallig heb ik dezelfde vocalist gebruikt voor mijn track. Cutten jullie de sub en een stukje van zijn stem weg om plek te maken voor sommige laag spelende orchestral elementen?
6b. Ik krijg net dat rauwere randje van zijn stem niet nadrukkelijk genoeg zoals ik het wil hebben.
6c. Wat voor reverb gebruiken jullie op de vocaal, het valt me op alsof de "S, T, V" in zijn spraak in een grote ruimte zitten. Is dit een plate reverb of een grote chamber?
7. Her-bruiken jullie je eigen sounds en bussen zelfde reverb, delays, distortions, saturations en bijvoorbeeld percussie in jullie projecten om consistentie te bieden aan de luisteraars?
Overige
1. Ik zit nog niet zo lang in de hardstyle wereld, maar ik ben hooked. Zoals ik al eerder aangaf heb ik jullie pas recentelijk opgepikt, hoe lang zijn jullie al bezig? En hoe lang zijn jullie al bekend bij het grotere publiek?
Sorry het zijn een hele hoop vragen maar als ik dan toch de kans krijg, ik ben onwijs nieuwsgierig.
P.S. als jullie zouden kunnen laten zien hoe jullie delays / reverbs er uit zien dat zal echt voor mij onwijs interessant zijn en ik denk dat er wel meerdere in geïnteresseerd zijn!
Gaaf dat jullie dit doen gasten! Helden!
Produce technische inhoudelijke vragen
1. Sidechainen jullie de leads om plek te maken voor jullie kicks, of EQ'en jullie het meer zodat het past en elkaar aanvult?Op twee manieren maken we ruimte voor onze kicks.
1) Multiband sidechaining. Doormiddel van multiband sidechaining, kan je de lage frequenties (ik zou zeggen tot ong 400 hz) van de leads wat ruimte laten maken voor de kick, zonder dat het teveel gaat pompen. Op deze manier krijg je een cleane mix. Dit passen we soms ook toe op de reverb en op de delays.
2) EQ, ook moet je eq'en, onderste 250hz kunnen er standaard af. Gebruik niet te stijle slopes omdat er dan veel fasedraaing ontstaat, en de cut is dan te duidelijk te horen.
2. Bij Transcendence, hadden jullie de melodie van de climax eigenlijk al vast liggen voordat jullie aan het intro begonnen? of is de melodie gebaseerd op de akkoorden van het intro, en is deze dus eigenlijk later ontstaan?Dit is wel een leuk verhaal. Vanwege gebrek aan inspiratie ben ik aan de break begonnen. De melodie in de break wilde ik eerste gebruiken voor de climax, maar het gaf wat weinig energie. Soms kan een melodie mooi zijn in een break maar niet in een climax. Daarna volgde de mid-intro. Inmiddels was er al een aardige context ontstaan, en dat hielp met het vormen van een melodie, die dus vrij los staat van de rest, maar toch qua sfeer goed past. De track heeft overal een oosterse sfeer, en dat heeft de melodie ook. Dat heeft te maken met de Frygische toonladder, dat is een soort mineur toonladder maar dan net wat anders. Als je dit interesseert moet je even op youtube wat "Phrygian music" opzoeken.
3. Wat is jullie favoriete software synth voor leads (indien geen hardware)Dune 2, Synthmaster One, Serum
4. Op jullie leads hoor ik en mooie reverb en soms aan het einde van 8 bars, als de melodie eindigt hoor ik de delay.
Mijn vraag: Delay in een aparte bus waar de leads naartoe gesidechained worden (delay duckt als melodie speelt), of automation om de laatste 6-8 bars de delaybus in te krijgen en alleen dat te horen? (ofwel geen delay tot de laatste 6-8 bars) of doen jullie het volledig anders?Reverb in een aparte bus, delay naar een aparte bus. Soms delay daarna nog naar de reverb. En inderdaad met ducking
5. Gebruiken jullie naast compressie op de leads nog iets van een saturatietool om de noise zo oorvriendelijk te laten klinken? Er is noise, maar het klinkt oorvriendelijk, hoe doen jullie dat?
Yes, op de lead-bus hebben we een saturating plugin, die de leads nog even wat beter door de mix laat komen. En het is net wat helderder in het hoog.
6a. Ik ben bezig aan een track voor een vriend zijn huisfeestje, en heel toevallig heb ik dezelfde vocalist gebruikt voor mijn track. Cutten jullie de sub en een stukje van zijn stem weg om plek te maken voor sommige laag spelende orchestral elementen? Bij een vocal is het gebruikelijk dat je de onderste 50hz weghaalt. Dan hangt het er inderdaad vanaf welke instrumenten er naast spelen, en welke actief zijn in het lage frequentiegebied. De stem die wij in Transcendence had had nog wel wat 100-150 hz. Vocals mixen blijft tricky, want als je teveel wegsnijdt met EQ dan klinkt het al snel niet meer natuurlijk. Het is een kwestie van de juiste balans vinden.
6b. Ik krijg net dat rauwere randje van zijn stem niet nadrukkelijk genoeg zoals ik het wil hebben.Wat je kunt doen is de stem naar een bus te sturen, en deze omlaag te pitchen. En deze parallel laten spelen. Dat geeft nog een rauwer randje eraan. Anders stuur even je opzetje naar ons op facebook of iets dergelijks. Misschien wat makkelijker het probleem te zoeken als ik t kan horen.
6c. Wat voor reverb gebruiken jullie op de vocaal, het valt me op alsof de "S, T, V" in zijn spraak in een grote ruimte zitten. Is dit een plate reverb of een grote chamber?Grote chamber, 5 seconden decay. De reverb hiervan zou je ook kunnen laten ducken als het teveel de vocal overspoelt. We zullen keer onze settings laten zien wat we qua reverb hebben. Valhalla Room is een aanrader
7. Her-bruiken jullie je eigen sounds en bussen zelfde reverb, delays, distortions, saturations en bijvoorbeeld percussie in jullie projecten om consistentie te bieden aan de luisteraars?Doen doen doen. Scheelt veel tijd voor een volgend project, en vormt meteen een signature sound. Wat is de point om opnieuw een lead na te maken die je eerst al hebt gemaakt? Leads, delay, reverb etc het is allemaal opgeslagen bij ons.
Overige1. Ik zit nog niet zo lang in de hardstyle wereld, maar ik ben hooked. Zoals ik al eerder aangaf heb ik jullie pas recentelijk opgepikt, hoe lang zijn jullie al bezig? En hoe lang zijn jullie al bekend bij het grotere publiek?Ecstatic hebben we begin 2015 officieel opgericht volgens het KvK. Maar zijn al sinds de middelbare school bezig, dus dat is inmiddels een jaartje of 6 à 7.
Ik vond dat je erg leuke en diepgaande vragen had. Kunnen wij waarderen! Hopelijk kan je hiermee verder.
/Wouter