Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Ongelezen bericht Geplaatst op 16 okt 2017 17:15 
 
Artiest
Avatar gebruiker

Hey allemaal,

We hadden het destijds op facebook geplaatst, maar na aantal requests hebben we het ook op youtube gezet :thumbup:

Dus bij deze voor de geïnteresseerden.

Ongelezen bericht Geplaatst op 16 okt 2017 17:23 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Altijd leuk een kijkje in de keuken! :thumbup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 okt 2017 13:53 
 
Artiest
Avatar gebruiker

Re-vamp schreef:
Wat betreft orchestra heb ik wel een vraag:
Maken jullie de orchestra in stappen? Bij mezelf als ik een aantal kontakts tegelijk open heb staan vind mijn pc dat niet zo heel prettig..
Met stappen bedoel ik een layertje, die bouncen en dan die stap weer herhalen.
En gebruiken jullie alleen Kontakt hiervoor, of ook synthesizers?

Verder echt een leuk kijkje in de keuken inderdaad :thumbsup:


Hi!

- Rekenkrachtproblemen, wij hebben dat probleem niet (meer), dat we met enkele lagen Kontakt moesten werken. Er zijn wel mogelijkheden om processor kracht te sparen. Al je banks één Kontakt venster laden, in plaats van die vensters dupliceren. Op youtube en internet staan veel tips om energie/ruimte te sparen.

- Qua layering beginnen we eerst met strijkers. bas, percussie, koperblazers, choir. Daarna aanvullen met instrumeten die extra sfeer kunnen geven, bijvoorbeeld houtblazers, metaalklanken etc.

- Naar mijn mening, als je insteek is om een 'realistisch' orkestraal stuk te maken, is geloofwaardigheid belangrijk. Dat is vrij lastig, want het gaat verder dan simpelweg een stringpatch neer te zetten en denken 'yooo klaar'. Je moet weten hoe deze instrumenten zich in het echt gedragen, bij strings zwelt het aan en af, door de boog van de strijkstok.
Solo Soprano vocals kan je niet ooneindig lange midi noten achter elkaar douwen want in het echt heb je ook een adempauze nodig.
Percussie heeft een puls waarbij je moet werken met meerdere velocities. Dus rammen op je keyboard die eenzelfde midi velocity doorgeeft, niet ideaal. Veel artiesten maken zich helaas op deze manier er makkelijk van af. Geloofwaardigheid blijft gewoon heel erg lastig, vooral omdat we beperkt zijn tot midi en niet tot een echt orkest.
Dus op de vraag, gebruiken we synthesizers als vervanging voor orkestrale instrumenten -> nee, niet als we een geloofwaardig stuk willen maken. Een combinatie van orchestral en elektronische elementen natuurlijk wel, als je de de instrumenten respecteert voor wat ze zijn.

Stel je wilt niet voor een geloofwaardig orkestraal stuk gaan, maar juist bewust gaat voor een eigen interpretatie (dus vervanging van orkestrale instrumenten voor electronisch/synthesizers, kan ook. Noisecontrollers had met zijn Qlimax de choir sound helemaal gemaakt in Serum. Dit paste heel goed in de context van de track.

Goodluck
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 okt 2017 14:54 
 
Hardtraxx Newbie

Ecstatic schreef:
Hey allemaal,

We hadden het destijds op facebook geplaatst, maar na aantal requests hebben we het ook op youtube gezet :thumbup:

Dus bij deze voor de geïnteresseerden.



Gruwelijk gasten!

Ik luister de laatste tijd veel naar jullie tracks. Was per toeval bij jullie gekomen omdat ik werd verwezen naar Warcry door iemand, want ik dacht een vette melodie bedacht te hebben waar het begin een gelijke progressie had als Warcry!

Anyways listening since then! Keep it up! Ik ben fan! Komen er nog meer van dit soort kijkjes in de keuken?
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 okt 2017 22:38 
 
Artiest
Avatar gebruiker

Hayway schreef:
...
Komen er nog meer van dit soort kijkjes in de keuken?


Leuk om te horen en thanks!!

Antwoord op je vraag: Yes we moeten nog even een nieuwe datum inplannen maar we gaan dit zeker vaker doen. Wellicht kunnen we ook zoiets live doen op een event als Dancefair, daar zijn we nog even voor aan het kijken.

Als je nog suggesties hebt wat we moeten laten zien dan horen we dat graag! Kan via de socials of in dit topic, wij lezen alles :thumbup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 okt 2017 09:40 
 
Hardtraxx Newbie

Ecstatic schreef:
Hayway schreef:
...
Komen er nog meer van dit soort kijkjes in de keuken?


Leuk om te horen en thanks!!

Antwoord op je vraag: Yes we moeten nog even een nieuwe datum inplannen maar we gaan dit zeker vaker doen. Wellicht kunnen we ook zoiets live doen op een event als Dancefair, daar zijn we nog even voor aan het kijken.

Als je nog suggesties hebt wat we moeten laten zien dan horen we dat graag! Kan via de socials of in dit topic, wij lezen alles :thumbup:


Oh heel gaaf ik heb heel wat vragen en ik denk dat ze zullen blijven komen.

Produce technische inhoudelijke vragen
1. Sidechainen jullie de leads om plek te maken voor jullie kicks, of EQ'en jullie het meer zodat het past en elkaar aanvult?

2. Bij Transcendence, hadden jullie de melodie van de climax eigenlijk al vast liggen voordat jullie aan het intro begonnen? of is de melodie gebaseerd op de akkoorden van het intro, en is deze dus eigenlijk later ontstaan?

3. Wat is jullie favoriete software synth voor leads (indien geen hardware)

4. Op jullie leads hoor ik en mooie reverb en soms aan het einde van 8 bars, als de melodie eindigt hoor ik de delay.
Mijn vraag: Delay in een aparte bus waar de leads naartoe gesidechained worden (delay duckt als melodie speelt), of automation om de laatste 6-8 bars de delaybus in te krijgen en alleen dat te horen? (ofwel geen delay tot de laatste 6-8 bars) of doen jullie het volledig anders?

5. Gebruiken jullie naast compressie op de leads nog iets van een saturatietool om de noise zo oorvriendelijk te laten klinken? Er is noise, maar het klinkt oorvriendelijk, hoe doen jullie dat?

6a. Ik ben bezig aan een track voor een vriend zijn huisfeestje, en heel toevallig heb ik dezelfde vocalist gebruikt voor mijn track. Cutten jullie de sub en een stukje van zijn stem weg om plek te maken voor sommige laag spelende orchestral elementen?

6b. Ik krijg net dat rauwere randje van zijn stem niet nadrukkelijk genoeg zoals ik het wil hebben.

6c. Wat voor reverb gebruiken jullie op de vocaal, het valt me op alsof de "S, T, V" in zijn spraak in een grote ruimte zitten. Is dit een plate reverb of een grote chamber?

7. Her-bruiken jullie je eigen sounds en bussen zelfde reverb, delays, distortions, saturations en bijvoorbeeld percussie in jullie projecten om consistentie te bieden aan de luisteraars?

Overige
1. Ik zit nog niet zo lang in de hardstyle wereld, maar ik ben hooked. Zoals ik al eerder aangaf heb ik jullie pas recentelijk opgepikt, hoe lang zijn jullie al bezig? En hoe lang zijn jullie al bekend bij het grotere publiek?

Sorry het zijn een hele hoop vragen maar als ik dan toch de kans krijg, ik ben onwijs nieuwsgierig.

P.S. als jullie zouden kunnen laten zien hoe jullie delays / reverbs er uit zien dat zal echt voor mij onwijs interessant zijn en ik denk dat er wel meerdere in geïnteresseerd zijn!

Gaaf dat jullie dit doen gasten! Helden!
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 okt 2017 21:16 
 
Artiest
Avatar gebruiker

Hayway schreef:
Ecstatic schreef:
Hayway schreef:
...
Komen er nog meer van dit soort kijkjes in de keuken?


Leuk om te horen en thanks!!

Antwoord op je vraag: Yes we moeten nog even een nieuwe datum inplannen maar we gaan dit zeker vaker doen. Wellicht kunnen we ook zoiets live doen op een event als Dancefair, daar zijn we nog even voor aan het kijken.

Als je nog suggesties hebt wat we moeten laten zien dan horen we dat graag! Kan via de socials of in dit topic, wij lezen alles :thumbup:


Oh heel gaaf ik heb heel wat vragen en ik denk dat ze zullen blijven komen.

Produce technische inhoudelijke vragen
1. Sidechainen jullie de leads om plek te maken voor jullie kicks, of EQ'en jullie het meer zodat het past en elkaar aanvult?

2. Bij Transcendence, hadden jullie de melodie van de climax eigenlijk al vast liggen voordat jullie aan het intro begonnen? of is de melodie gebaseerd op de akkoorden van het intro, en is deze dus eigenlijk later ontstaan?

3. Wat is jullie favoriete software synth voor leads (indien geen hardware)

4. Op jullie leads hoor ik en mooie reverb en soms aan het einde van 8 bars, als de melodie eindigt hoor ik de delay.
Mijn vraag: Delay in een aparte bus waar de leads naartoe gesidechained worden (delay duckt als melodie speelt), of automation om de laatste 6-8 bars de delaybus in te krijgen en alleen dat te horen? (ofwel geen delay tot de laatste 6-8 bars) of doen jullie het volledig anders?

5. Gebruiken jullie naast compressie op de leads nog iets van een saturatietool om de noise zo oorvriendelijk te laten klinken? Er is noise, maar het klinkt oorvriendelijk, hoe doen jullie dat?

6a. Ik ben bezig aan een track voor een vriend zijn huisfeestje, en heel toevallig heb ik dezelfde vocalist gebruikt voor mijn track. Cutten jullie de sub en een stukje van zijn stem weg om plek te maken voor sommige laag spelende orchestral elementen?

6b. Ik krijg net dat rauwere randje van zijn stem niet nadrukkelijk genoeg zoals ik het wil hebben.

6c. Wat voor reverb gebruiken jullie op de vocaal, het valt me op alsof de "S, T, V" in zijn spraak in een grote ruimte zitten. Is dit een plate reverb of een grote chamber?

7. Her-bruiken jullie je eigen sounds en bussen zelfde reverb, delays, distortions, saturations en bijvoorbeeld percussie in jullie projecten om consistentie te bieden aan de luisteraars?

Overige
1. Ik zit nog niet zo lang in de hardstyle wereld, maar ik ben hooked. Zoals ik al eerder aangaf heb ik jullie pas recentelijk opgepikt, hoe lang zijn jullie al bezig? En hoe lang zijn jullie al bekend bij het grotere publiek?

Sorry het zijn een hele hoop vragen maar als ik dan toch de kans krijg, ik ben onwijs nieuwsgierig.

P.S. als jullie zouden kunnen laten zien hoe jullie delays / reverbs er uit zien dat zal echt voor mij onwijs interessant zijn en ik denk dat er wel meerdere in geïnteresseerd zijn!

Gaaf dat jullie dit doen gasten! Helden!



Produce technische inhoudelijke vragen
1. Sidechainen jullie de leads om plek te maken voor jullie kicks, of EQ'en jullie het meer zodat het past en elkaar aanvult?

Op twee manieren maken we ruimte voor onze kicks.

1) Multiband sidechaining. Doormiddel van multiband sidechaining, kan je de lage frequenties (ik zou zeggen tot ong 400 hz) van de leads wat ruimte laten maken voor de kick, zonder dat het teveel gaat pompen. Op deze manier krijg je een cleane mix. Dit passen we soms ook toe op de reverb en op de delays.
2) EQ, ook moet je eq'en, onderste 250hz kunnen er standaard af. Gebruik niet te stijle slopes omdat er dan veel fasedraaing ontstaat, en de cut is dan te duidelijk te horen.

2. Bij Transcendence, hadden jullie de melodie van de climax eigenlijk al vast liggen voordat jullie aan het intro begonnen? of is de melodie gebaseerd op de akkoorden van het intro, en is deze dus eigenlijk later ontstaan?

Dit is wel een leuk verhaal. Vanwege gebrek aan inspiratie ben ik aan de break begonnen. De melodie in de break wilde ik eerste gebruiken voor de climax, maar het gaf wat weinig energie. Soms kan een melodie mooi zijn in een break maar niet in een climax. Daarna volgde de mid-intro. Inmiddels was er al een aardige context ontstaan, en dat hielp met het vormen van een melodie, die dus vrij los staat van de rest, maar toch qua sfeer goed past. De track heeft overal een oosterse sfeer, en dat heeft de melodie ook. Dat heeft te maken met de Frygische toonladder, dat is een soort mineur toonladder maar dan net wat anders. Als je dit interesseert moet je even op youtube wat "Phrygian music" opzoeken.

3. Wat is jullie favoriete software synth voor leads (indien geen hardware)

Dune 2, Synthmaster One, Serum

4. Op jullie leads hoor ik en mooie reverb en soms aan het einde van 8 bars, als de melodie eindigt hoor ik de delay.
Mijn vraag: Delay in een aparte bus waar de leads naartoe gesidechained worden (delay duckt als melodie speelt), of automation om de laatste 6-8 bars de delaybus in te krijgen en alleen dat te horen? (ofwel geen delay tot de laatste 6-8 bars) of doen jullie het volledig anders?


Reverb in een aparte bus, delay naar een aparte bus. Soms delay daarna nog naar de reverb. En inderdaad met ducking :)

5. Gebruiken jullie naast compressie op de leads nog iets van een saturatietool om de noise zo oorvriendelijk te laten klinken? Er is noise, maar het klinkt oorvriendelijk, hoe doen jullie dat?

Yes, op de lead-bus hebben we een saturating plugin, die de leads nog even wat beter door de mix laat komen. En het is net wat helderder in het hoog.

6a. Ik ben bezig aan een track voor een vriend zijn huisfeestje, en heel toevallig heb ik dezelfde vocalist gebruikt voor mijn track. Cutten jullie de sub en een stukje van zijn stem weg om plek te maken voor sommige laag spelende orchestral elementen?

Bij een vocal is het gebruikelijk dat je de onderste 50hz weghaalt. Dan hangt het er inderdaad vanaf welke instrumenten er naast spelen, en welke actief zijn in het lage frequentiegebied. De stem die wij in Transcendence had had nog wel wat 100-150 hz. Vocals mixen blijft tricky, want als je teveel wegsnijdt met EQ dan klinkt het al snel niet meer natuurlijk. Het is een kwestie van de juiste balans vinden.

6b. Ik krijg net dat rauwere randje van zijn stem niet nadrukkelijk genoeg zoals ik het wil hebben.

Wat je kunt doen is de stem naar een bus te sturen, en deze omlaag te pitchen. En deze parallel laten spelen. Dat geeft nog een rauwer randje eraan. Anders stuur even je opzetje naar ons op facebook of iets dergelijks. Misschien wat makkelijker het probleem te zoeken als ik t kan horen.

6c. Wat voor reverb gebruiken jullie op de vocaal, het valt me op alsof de "S, T, V" in zijn spraak in een grote ruimte zitten. Is dit een plate reverb of een grote chamber?

Grote chamber, 5 seconden decay. De reverb hiervan zou je ook kunnen laten ducken als het teveel de vocal overspoelt. We zullen keer onze settings laten zien wat we qua reverb hebben. Valhalla Room is een aanrader :)

7. Her-bruiken jullie je eigen sounds en bussen zelfde reverb, delays, distortions, saturations en bijvoorbeeld percussie in jullie projecten om consistentie te bieden aan de luisteraars?

Doen doen doen. Scheelt veel tijd voor een volgend project, en vormt meteen een signature sound. Wat is de point om opnieuw een lead na te maken die je eerst al hebt gemaakt? Leads, delay, reverb etc het is allemaal opgeslagen bij ons.

Overige
1. Ik zit nog niet zo lang in de hardstyle wereld, maar ik ben hooked. Zoals ik al eerder aangaf heb ik jullie pas recentelijk opgepikt, hoe lang zijn jullie al bezig? En hoe lang zijn jullie al bekend bij het grotere publiek?

Ecstatic hebben we begin 2015 officieel opgericht volgens het KvK. Maar zijn al sinds de middelbare school bezig, dus dat is inmiddels een jaartje of 6 à 7.

Ik vond dat je erg leuke en diepgaande vragen had. Kunnen wij waarderen! Hopelijk kan je hiermee verder.


/Wouter
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 okt 2017 23:26 
 
Hardtraxx Newbie

Ecstatic schreef:
...
Ik vond dat je erg leuke en diepgaande vragen had. Kunnen wij waarderen! Hopelijk kan je hiermee verder.
/Wouter


Probs voor je uitgebreide antwoorden hier kan ik zeker weten wat mee. Wellicht dat ik jullie nog eens een stukje van de vocaal ga sturen via Facebook, maar ik denk dat ik al een heel eind verder ben gekomen met de antwoorden op mijn vragen.

Hartstikke gaaf dat jullie zo oprecht de tijd nemen om inhoudelijk te reageren en misschien tot ooit! :thumbup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 25 okt 2017 08:32 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Altijd leuk en interessant om te lezen :) .
Ongelezen bericht Geplaatst op 25 okt 2017 08:55 
 
Hardtraxx Beheerder
Avatar gebruiker

Heb even een link geplaatst in het wist-je-dat topic, zou zonde zijn als hier niet meer animo voor was :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 28 okt 2017 20:31 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Gave video, duidelijk uitgelegd. Volger erbij op FB :cool:

Had zelf ook nog een aantal vragen wat betreft productie!

1) -db kicks. Wat is het maximale -db waarop jullie een kick plaatsen in een track? (bijvoorbeeld -9 of -6) Is dit bij elke track hetzelfde of wisselt het per track?

2) Samples en FX. Stel jullie hebben een screech of leadsynth gemaakt en die exporteren als WAV sample bestand, recorden jullie dan ook bijvoorbeeld filters, delay en reverb in de sample? (exporteren / bouncen jullie samples meer dry of wet? :P )

3) Mono / Stereo.
- Punch en tail van kick beide in mono? (heb het idee dat rawstyle produceren tegenwoordig de tail in stereo zetten om het vol te laten klinken?)
- Met een stereo enhancer plugin kan ik leadsynths en screeches in procenten van elkaar scheiden (bv. 50% separated), gebruiken jullie ook dit soort plugins of maken jullie een kopie van een leadsynth en pannen jullie die dan separaat naar links en rechts?
- Hoeveel procent separation gebruiken jullie bij leads etc. of verschilt dit per track?

Hoop dat jullie mijn vragen ook kunnen beantwoorden, en ben benieuwd naar jullie volgende video. thanks! :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 okt 2017 23:33 
 
Artiest
Avatar gebruiker

Basscow schreef:
Gave video, duidelijk uitgelegd. Volger erbij op FB :cool:

Had zelf ook nog een aantal vragen wat betreft productie!

1) -db kicks. Wat is het maximale -db waarop jullie een kick plaatsen in een track? (bijvoorbeeld -9 of -6) Is dit bij elke track hetzelfde of wisselt het per track?

2) Samples en FX. Stel jullie hebben een screech of leadsynth gemaakt en die exporteren als WAV sample bestand, recorden jullie dan ook bijvoorbeeld filters, delay en reverb in de sample? (exporteren / bouncen jullie samples meer dry of wet? :P )

3) Mono / Stereo.
- Punch en tail van kick beide in mono? (heb het idee dat rawstyle produceren tegenwoordig de tail in stereo zetten om het vol te laten klinken?)
- Met een stereo enhancer plugin kan ik leadsynths en screeches in procenten van elkaar scheiden (bv. 50% separated), gebruiken jullie ook dit soort plugins of maken jullie een kopie van een leadsynth en pannen jullie die dan separaat naar links en rechts?
- Hoeveel procent separation gebruiken jullie bij leads etc. of verschilt dit per track?

Hoop dat jullie mijn vragen ook kunnen beantwoorden, en ben benieuwd naar jullie volgende video. thanks! :)


Hi! Bedankt voor je vragen.

1) Het gaat eerder om de verhouding tussen de leads en je kicks dan daadwerkelijk de nummers van het aantal decibel. Want het kan dat je een project in het algemeen je faders wat lager hebt staan dan een ander project. Belangrijk om goed te luisteren waar de sweet-spot zit tussen de verhoudingen. Er is geen magische verhouding. De een wilt de kick wat harder door zijn mix hebben dan de ander. Om te onthouden, een verschil van 3db is voor onze perceptie van onze oren 2 keer zo luid.

2) Record alles droog als je exporteert naar WAV. Op deze manier heb je de meeste controle in de edits erna. En is deze sample ook bruikbaar voor eventuele andere projecten. Als je echt een sound naar de ratten wilt maken met edits kan deze het beste exporteren naar WAV. Nooit met reverb en delay exporteren! Tenzij reverb en delay nodig is in de edit, zoals reversed reverb.
Leadsynths exporteren we zelden naar WAV. De reden is dat we nooit echt tevreden zijn en tot het laatste moment nog willen tweaken aan de sound als dat nodig is. Screeches exporteren we wat vaker naar WAV.

3)

- Iets helemaal mono maken klinkt zelden fijn. Zeker als je een kick solo speelt in een mid intro. Dan wil je juist dat het stereospectrum een beetje gevuld is. Alsof een engeltje in je oor piest. Zelfde met whitenoise, het is niet persé mooi als je het solo hoort maar toch vinden we hoge frequenties in een mix erg fijn. Kicks worden van oudsher wel vrij mono gemaakt, omdat de leads zo meer breed (lijken), en geef je de kick een stabiele plaats in de het midden van je mix. Maar! Inderdaad zie je tegenwoordig steeds meer kicks die erg breed zijn. Maar letterlijk je tail omzetten in stereo, weet niet precies wat je daarmee bedoelt, is niet de bedoeling. Wat er gebeurd met de raw kicks van tegenwoordig, kan je opdelen in 3 layers.

1 Punch (mono)
2 Sub (mono)
3 Crunch (stereo)

De punch en de sub zijn in het midden, dus vrij mono (of helemaal). Dan is er een crunch layer, die of gegenereerd wordt vanaf de punch/sub, die het stereospectrum opvult. Een stereo distortion effect vult automatisch de zijkanten op. Dus om dit te bereiken gebruik parallelle distortion/bitcrusher. Meestal wordt deze layer met een LFO tool gesidechained zodat hij pas achterin de kick erin komt.

Wat ook wordt gedaan is een bak vol met reverb op de punch doen, en deze reverb met een LFO ook sidechainen zodat deze achterin de kick in komt. De breedheid die je hoort in de hedendaagse kicks komt met name van de reverb. Met onze raw kicks hebben we soms wel 4 reverbs die allemaal een verschillende functie hebben.

- Die seperation plugin die je gebruikt. Pak deze aub met beide handen vast. Loopt naar de dichtstbijzijnde kast in je kamer en plaats hem dan rechts boven op de kast, en kom er nooit meer aan. Het gevaar van deze plugin is dat je leads helemaal niet meer mono compatible zijn. Wat er gebeurd is dat die plugin een tijdloopverschil maakt in je frequentie banden. Aka, sommige frequenties lopen uit fase. Wat gebeurd er als er iets uit fase staat? Dan loop je de kans dat sommige frequenties worden gedoofd -> simpele natuurkunde.
Breedte kan je beter genereren met reverb en delays op een aparte mix bus. Of werk met 2 oscilators ipv 1 en pan deze naar de zijkanten. Alhoewel ik aanraad om gewoon simpelweg voor optie 1 te gaan.

- Je snapt dat ik dus niet inga op de vraag hoeveel procenten wij gebruiken :P


Anyways, goede vragen. Hopelijk kom je hiermee verder!
Forumoverzicht » Algemeen » Producer's Corner