mrbubble456 schreef:
Ik ben van mening dat een producer muziek maak waar hij zelf van houdt, en wat hij zelf als uitlaatklep gebruikt. Het is dus vrij logisch dat mainstream producers de mainstream muziek blijven "promoten". Iedere producer is ooit klein begonnen en was toen waarschijnlijk ook lyrisch over zijn/haar eigen muziek.
Een DJ kan genoeg krijgen van de genre waar hij zo van hield en de behoefte krijgen om een nieuwe weg in te slaan. Smaak is geen vaststaand gegeven, het kan met de tijd mee veranderen. Wanneer je vervolgens in het heden helemaal klaar bent met een bepaalde voorkeur waar je in het verleden helemaal enthousiast over was, dan zegt dat in eerste instantie enkel iets over jouw beleving van hetgeen 'nu' en niet van toen.
Edit: Daarnaast kan een DJ zich onder ander ook laten beïnvloeden door andere aspecten dan enkel de specifieke smaak die hij op dat moment (nog) produceert. Zie Showtek die koos voor een commerciëler sound en publiek, of zie de volgende Hardstyle DJ die ervoor kiest terug te gaan experimenteren om uiteindelijk met een nieuwe sound te kunnen komen die zijn geliefde "Hard Dance" in het algemeen een nieuwe impuls dient te geven, uit liefde en/of juist commercieel oogpunt (waarbij we het in dit geval hebben over een strategische lange termijn aanpak). Hard Dance bestaat uit meer dan Wildstylez Hardstyle.
Tenzij voor een DJ, Hard Dance juist enkel de euforische Hardstyle deuntjes omvat. Maar wat daar de gevaren van zijn moge inmiddels wel duidelijk zijn, wanneer we even terug kijken in de tijd. De invulling van de mainstream sound staat dus ook niet vast. Het beweegt, het veranderd, het is vloeibaar. Je kunt hoogstens spreken van bepaalde vaststaande kaders die zich er omheen bevinden.
Citaat:
De mainstream hardstyle is juist ooit begonnen voor mensen die wel van een snel tempo hielden maar niet van het hele "harde" (hardcore). Hieruit zijn euforische melodieën ontstaan, pitchkicks etc. Het is dus klinkklare onzin om te zeggen dat de hele Nederlandse dance scene gebouwd is op hardcore, ofwel hardere muziek dan mainstream.
Dus omdat "....", is het onzin. Ok, in deze redenering kan ik jou even niet volgen. Maar goed, buiten dat, de rol van de jaren 90 wordt een beetje onderschat heb ik vaak zo het vermoeden. Wanneer binnen enkele jaren dat Nederland kennismaakte met elektronische muziek in dat zelfde land een alles overtreffende vorm van keiharde house muziek ontstaat, in dat land de mainstream sound van house muziek is gaan vormen, daarin zelfs een complete subcultuur omheen is ontstaan en in die scene de grote massale feesten het levenslicht zagen, dan vind ik dat ik toch wel enigszins terecht mag stellen dat dat tijdperk het fundament vormt voor de gehele hedendaagse Nederlandse dance scene. Is het niet qua overeenkomende muziekstijl, dan is het wel onze liefde voor dance in het algemeen en de enorme ervaring en professionaliteit die wij op dat vlak rijk zijn.
Wat jou waarschijnlijk dan ook ontgaat is dat wanneer in die periode een hele generatie via de hardcore scene in aanraking kwam met de dance scene in het algemeen, men een enorm contrast kan ervaren in muziek en beleving wanneer die scene plaatsmaakt voor het later heersende Trance en dat kan resulteren in nostalgische verlangens die uiteindelijk het ontstane gat zullen opvullen. Ik verwijs hiermee nu naar de komst van Hardstyle als genre. Het één is uiteindelijk altijd het gevolg van het ander en het Nederlandse publiek staat er om bekend dat het niet vies is van een hardere stevigere sound (in het algemeen, dus niet specifiek hardcore). Daar is de afgelopen 20 jaar weinig aan veranderd. Zelfs Nederlandse EDM DJ's als Hardwell flirten met dat gegeven.
Citaat:
Daarbij ben ik van mening dat iedere goede track door iedere muziekhebber wordt opgepikt, ongeacht het genre. Muziek uit elk genre kan je raken door de emotie die erin verwerkt is. Mensen die normaal gesproken van raw houden kunnen zeer positief over een mainstream plaat zijn en andersom. Dit geldt overigens ook voor andere genres dan alleen de 'splitsing' in hardstyle.
Jouw punt van kritiek op de inhoud van mijn post ontgaat mij hier even aangezien ik dit specifiek nergens tegenspreek.
Buiten dat ben ik het daar niet direct mee eens. Wat is een goede track en hoe definieer je die emotie tot iets universeels dat door iedere muziek liefhebber wordt opgepikt ongeacht de genre waar de luisteraar wel of niet de voorkeur aan geeft? Ik kom niet verder dan: het aspect dat er voor zorgt dat het jou aanspreekt. Maar dat is zo vaag.... Zelfs een speedcore nummer kan met zijn pokke herrie een zekere emotie bevatten in de beleving van het luisteren er van, maar moet je niet eerst in staat zijn om die emotie ook daadwerkelijk op te kunnen pikken? En is dat laatste niet afhankelijk van jouw algemene smaak/voorkeur vooraf? Die men zowel bewust als onbewust ervaart.