W0uT3R schreef:
Ik vind heel erg dat er over de HS-scene een sfeer heerst van ''Dit is van ons, en is niet voor jullie''. Een beetje kinderachtig buitensluit-gedrag dat thuishoort in de zandbak op het schoolplein. Iemand die net komt kijken in de scene is een ''dagjesmens'', geen liefhebber, en wordt als een paria aan de schandpaal genageld.
Dit is in een bepaald opzicht ook onze muziek. Wij zijn er op eigen kracht bekend mee geraakt, in plaats van door de strot geduwd door de radio. Tuurlijk kun je uiteindelijk liefhebber worden als je eerste contact met hardstyle via de radio is, maar zolang je alleen de drie grootste producers kent, ben je dat in mijn beleving simpelweg niet. Er moet naar mijn mening toch een bepaalde mate van verdieping (hey ik gebruik een lyst-woord

) zijn wil je in mijn ogen liefhebber zijn. Ik heb lyst een keer een metafoor zien gebruiken die ik zelf ook nog steeds gebruik; je bent ook niet automatisch een Opel-liefhebber omdat je er toevallig eentje rijdt. Dagjesmensen zijn in mijn ogen mensen die naar festivals gaan om de happening, niet voor de muziek en die boos gaan zitten worden wanneer anderen wél losgaan. Het is daarom niet persee het tegenovergestelde van liefhebber. Wel denk ik dat de aantallen dagjesmensen flink gaan toenemen nu deze muziek en daarbij informatie over de festivals/feesten terecht komt bij mensen waar het eigenlijk niet terecht hoeft te komen.
W0uT3R schreef:
Dat er nu een aantal nummers verschijnen op de grote radiostations is denk ik een redelijk goede ontwikkeling, omdat de scene nu meer exposure krijgt. De mensen die naar hardstyle luisteren worden beter begrepen, het wordt niet meer gezien als die eentonige boemboemboem-muziek. Wat al vele jaren geprobeerd wordt te bewijzen is dat hardstyle een echte muziekstijl is waar veel variatie in zit en dat het de respect krijgt die het verdient. Ik persoonlijk moet mezelf al jaren verdedigen over het feit dat ik naar hardstyle luister, dat het niet eentonig is en dat het helemaal niet zo'n ''belachelijke teringherrie'' is.
Zoals al eerder wordt gezegd; je hecht teveel waarde aan de mening van anderen. Ik neem de moeite niet om hardstyle te verdedigen. Mijn muzieksmaak is toch breder dan de mensen die dit soort dingen zeggen. Ook hebben de meeste mensen die uitgaan van dit soort vooroordelen niet genoeg kennis van muziek om een discussie op niveau te voeren.
W0uT3R schreef:
Daarnaast komt er, denk ik, een grotere druk op artiesten te liggen om kwalitatief goede muziek te maken. En ik denk dat ze ook de stap kunnen maken om een meer kwaliteit in hun muziek te brengen.
Wat ik hiermee bedoel is dat de algehele kwaliteit van de producties beter wordt, denk hierbij aan sounddesign, betere technieken. Of je een nummer leuk vindt of niet moet je hierbij buiten beschouwing laten, dat is een kwestie van smaak en over smaak valt niet te twisten! Daarnaast denk ik dat de grote exposure van hardstyle nieuw talent teweeg brengt, nieuwe persoonlijke stijlen van nieuwe producers kunnen de scene nooit schaden denk ik, hoe meer diversiteit hoe beter.
Nee, de druk wordt groter vanuit bepaalde labels om hits te maken, zoals dat gebeurt bij andere genres. Productiekwaliteit staat daar verder buiten, aangezien volk toch het verschil tussen een goede kick en een scheet niet weet te herkennen, om maar een voorbeeld te noemen.
W0uT3R schreef:
Ik denk zeker niet dat de scene door de grotere naamsbekendheid ten onder zal gaan. Ik vind dat een beetje een ''de wereld vergaat op 21 december 2012'' voorspelling.
Ik moet het nog zien. Het bewijs uit het verleden bij jumpstyle en hardcore ondersteunt deze voorspelling behoorlijk, maar we zullen zien.