Voor veel van onze nieuwe mede-liefhebbers die het genre nog niet van binnen & buiten kennen, start ik hierbij de Guide. Het doel is sympathie en genegenheid te creëren binnen onze community.
Nu een eventuele splitsing in onze stijl dichterbij komt vind ik het verstandig om een soort handboek te schrijven over hardcore. Toevoegingen en handige tips zijn altijd welkom!GeschiedenisHet is moeilijk het begin van de hardcore house aan te wijzen. Hardcore house is een samensmelting van verschillende stijlen en daarom lopen ze allemaal over in wat later hardcore house zou worden. Algemeen wordt aangenomen dat We have arrived van Mescalinum United (Marc Acardipane) de eerste hardcoreproductie is. Dit muziekstuk werd voor het eerst in 1990 uitgebracht op de plaat Reflections Of 2017 op het label Planet Core Productions, dat opgericht werd in 1989 in Frankfurt am Main (Duitsland). Als men de plaat beluistert, hoort men veel invloeden van andere stijlen, wat vrij kenmerkend is voor de meeste hardcorehouseplaten.
Noemenswaardig is dat de moderne hardcore house groot is geworden in Nederland en wel in Club Parkzicht in Rotterdam. DJ Rob was er de huis-DJ en DJ Paul Elstak kwam er ook vaak draaien. In Vlaanderen was deze muziekstijl minder succesvol dan techno, dat door grote clubs, zoals La Rocca in Lier, werd gedraaid. Ook de latere Zillion richtte zich vooral op techno. In Italië zijn hardcore en de daaruit voortgevloeide hardstyle wel populair.
De eerste hardcorehouseplaten in Nederland verschenen in 1992, toen Rotterdam Records werd opgericht door DJ Paul Elstak. Een belangrijke pionier uit deze tijd is DJ Rob, hij draaide vooral in Club Parkzicht in Rotterdam. Binnen korte tijd werd hardcore house redelijk populair in geheel West-Europa.
De aanhangers van deze muziekstroming uitten zich vaak door hun hoofd kaal te scheren en trainingspakken te dragen van het merk Australian. Het merk Cavello was minder geliefd in de gabberscene en werd vaak geassocieerd met het gabbergezegde "cavello is voor mellow". Verder werd er een bomberjack over de Australian gedragen, met schoenen van het type Nike Air Max. Tegenwoordig worden er vaak witte camo-broeken gedragen met het bekende bomberjack, de jongere generatie gabbers beperkt meestal tot het dragen van Australians of een bomberjack. Mensen met deze uiterlijke kenmerken en muziekvoorkeur werden gabbers genoemd. Drugsgebruik was en is bij hardcorefeesten niet ongebruikelijk. Met name XTC is in Nederland sinds eind jaren 80 populair, omdat het een euforisch gevoel geeft en de gebruiker van een dosis energie voorziet. Het drugsgebruik beperkt zich overigens niet tot XTC.
Rond 1995 beleefde de gabber een eerste hoogtepunt; vrijwel wekelijks gingen vele duizenden liefhebbers naar houseparty's, waar zij nachtenlang feestten op platen van o.a. Neophyte, Rob Gee en 3 Steps Ahead. Er verschenen tijdschriften zoals Strobe en Thundermagazine en de compilatie(verzamel)-cd's (bijvoorbeeld Thunderdome, Masters of Hardcore, Nightmare en Hellraiser) haalden grote omzetten. Tegelijkertijd wist de vrolijkere variant Happy Hardcore regelmatig de Top 40 te bereiken met nummers als Wonderfull Days (allereerste happy hardcore nummer in de hitlijsten) van Charly Lownoise & Mental Theo (master Maximum Records) en de latere concurrentie; Life Is Like A Dance, Luv U more, Rainbow in the Sky onder de label Forze Records/Rotterdam Records en I wanna be a hippy van Technohead onder Mokum Records.
De commercialisering (bijvoorbeeld door Mecado) en negatieve berichtgeving over 'gabbers' hebben ervoor gezorgd dat de muziekstroming eind 1997 in populariteit afnam, hetgeen resulteerde in het stopzetten van een heleboel labels, waaronder de meeste sublabels van ID&T. In de daaropvolgende jaren beleefde de gabbercultuur een sluimerend bestaan, waar het echter in de undergroundscene wel populair bleef. Sinds 2001 is hardcore echter weer aan een gestage opmars bezig. Met de opleving van de laatste paar jaren komen ook de Aussies en Cavello weer terug. Lonsdale en dergelijke worden zeldzaam in de gabberscene, maar ook shirts van bekende artiesten zoals Neophyte en Evil Activities zijn populair. De nieuwe hardcore sound is niet alleen van Nederlandse afkomst, ook Italië heeft een groot aandeel in de hardcore scene.
Met dank aan WikipediaStijlenZoals ieder muziekgenre kent ook de Hardcore erg veel verschillende subgenres en andere stijlen. Deze verschillen worden meestal gekenmerkt door het BPM (beats per minuut), de verhouding melodie/kicks en dergelijke. Hoewel een stijl nooit vast hoeft te liggen, zijn er wel afsplitsingen te maken. Dit houdt echter nietin dat er geen enkele discussie over mogelijk is welke stijl een bepaalde track nou heeft. Ik probeer hier een duidelijk overzicht te maken van de verschillende stijlen die de hardcore kent.
MainstreamMainstream hardcore is overgevloeit vanuit de early hardcore ( Wat toen die tijd de mainstream was ) Het komt vooral omdat er steeds meer melodie werd gebruikt. Dit was rond 1995, daarom zien de mensen het oprichten van Masters Of Hardcore als het begin van een nieuwe lijn mainstream.
Mainstream hardcore is de kern van hardcore. Het word gezien als de standaard. De meeste artiesten in hardcore richten zich ook op deze stijl. Dit betekent niet dat Mainstream eentonig en overcommercieel hoeft te wezen. Mainstream begint standaard met een intro, heeft voornamelijk film of rapvocals erin zitten en heeft een break en een melodie. Natuurlijk zijn er ook veel artiesten die hier van de standaard afwijken. Maar er is geen officiele subgenre onder mainstream, er worden industrial of darkcore of terror invloeden gebruikt maar je kan altijd horen aan de structuur of kicks of het nog mainstream is. Een voorbeeld van artiesten die industrial gebruiken in mainstream zijn Dj Promo, Placid-K en D-Passion. Voorbeelden van darkcore invloeden zijn Counterfeit, Negative A en Dione. Elk mainstream label heeft wel iets om zich te onderschijden van de rest.
Zo zijn de grootste labels:
Masters of Hardcore met onder andere Angerfist, Korsakoff, Outblast en Re-Style
- Kenmerkend door hun kicks
- Meest bekende label
Neophyte Records met onder andere Neophyte, Tha Playah, Evil Activities, Kasparov en The Viper
- Bekend voor goed gebruik van vocals
- Melodie-lijn, synthesizer en rapteksten zijn kenmerkend
Traxtorm Records met onder andere Mad Dog, Art - of Fighters, Tommyknocker, Amnesys en Meccano Twins
- Leidende Italiaanse label
- Bekend voor hun variatie in mainstream van melodieus tot darkcore invloeden (TRSE) en terror (DT6)
Enzyme Records met onder andere Endymion, Nosferatu, Ruffneck, Ophidian en Weapon X
- Kwalitatief heel goed.
- Bestaat maar voor de helft uit mainstream voor 2006, ook uit darkcore en industrial hardcore
The Third Movement met onder andere Promo, D-Passion en The Wishmaster
- Hebben altijd een twist aan de normale mainstream.
- Kleine mainstream divisie met niet een eigen sound maar elke keer een nieuwe originele sound
Hardcore Blasters met onder andere DJ D, Nitrogenetics en Hellsystem
- Gitaar synthesizers
- Altijd een kick met flink wat distortion
Rotterdam Records met onder andere Triax en Furyan
- Het oudste label met veel klassiekers
- Laatste jaren niet meer erg actief
Megarave Records met onder andere Dione, Headbanger en The Genesis Projection
- Ook één van de oudste labels
- Hebben ook een eigen sound die vooral word gekenmerkt door Dione
Offensive Records met onder andere Paul Elstak en Accelarator
- Hebben veel feestnummers (Teksten op het publiek gericht )
- Veel klassiekers
Central Rock Records met onder andere Javi Boss en Juanma
- Voornamelijk de Spaanse tak van Hardcore
- Vaak releases met zowel normale tracks als de meer chaotische stijl.
Coolman Records met onder andere Na-Goyah, s’Aphira en DJ Kristof
- Eén van de oudste labels, niet meer erg actief
- Houden een wat oudere stijl aan
DNA Tracks met onder andere Negative A, Counterfeit en E-Noid
- Grenst aan Industrial aan met erg harde platen
- De belangrijkste leden (Negative A en Counterfeit) zijn laatst Negative Audio begonnen
Sommige artiesten maken vaak ook industrial nummers met een melodielijn erin. Je kunt meestal wel aan de kicks horen of dit Industrial of mainstream is. Zo is Sarin Assault - Undead II (Tymon's Noise Of Thunder Rmx) bijvoorbeeld in principe een mainstream track. En Life Runs Red - Only Our Enemies Leave Roses valt dan weer onder industrial.
Toonaangevende ArtiestenAngerfist (Raise Your Fist, Anticipate, The Pearly Gates)
Evil Activities (Evil Inside, Bigger Than Ever, Be Quiet)
Paul Elstak (You're A Hardcore Hooligan, Enemies 4 Life, Hate!)
The Stunned Guys (Rhythm Rock Shocker, Your Choice, You Will Survive)
Promo (My Claim To Fame, Life On The Other Side, Fuck That Mashup)
Dione (Never Lost His Hardcore, Pain Till I Die, We Shall See)
Endymion (Abduction, Rock The Part-E, Stay Focused)
Terror Loopt op tot 400 BPM, Begon in de tijden van de early hardcore (1994) door simpelweg ruigere meer gedistorte sounds te gebruiken en een hoger tempo erin gooien. Een paar early terror artiesten zijn Drokz, Neophyte met sommige platen, Dj Skinhead, Dj Tails, Dj Smurf, The Destroyer en Conabis. Destijds was het moeilijk een Terror producer van een gewone te onthouden omdat de sounds veel op elkaar leken, rond 1995 kreeg Terror een meer eigen sound en daarmee ook meer de identiteit van een eigen sublabel. Het eerste toonaangevende Terror label was Cunt records, opgericht door Drokz met daaropvolgend T.I.T. Records.
LabelsCunt Records met onder andere Drokz en Tailz
- Begonnen door Drokz om zonder problemen zijn eigen werkt uit te kunnen brengen
- Is niet meer actief
This is Terror Records met onder andere SRB, Noisekick en Deterrent Man
- Grootste Terror label
- Brengt gewoonlijk een erg donkere Terror stijl
Hong Kong Violence met onder andere Akira en Epsilon
- Brengt Terror naar extreme vormen
- Hoewel een oosterse feel gewoon in Nederlands gebaseerd.
Toonaangevende Artiesten- Catkiller (99% Noize, Pussycat, Fuck A Round)
- S.R.B. (Everything Is Fucked, Oh God(S.R.B. Remix), Bangkok Booster)
- The Destroyer (Wild Animals, Break Your Speaker, My Brain is sick)
- Paranoizer (Spazeman, Stompdevice, Licky)
- Drokz (Bust That Ass, The Hard Way, Shotta)
- Noisekick (Jezus komt Terug, Ik Haat Trance, Oogkas Penetratie)
- Plague (Neuken In De Keuken(Plague Remix), Tiranny, Terror In Your Mind)
Industrial HardcoreIndustrial Hardcore stamt af van hardcore zelf natuurlijk en een groot deel techno. Het genre kenmerkt zichzelf door overstuurde geluiden zoals overdistortion. Vaak komt het ritmische aspect van de track hier voorop, wat het van techno verleent. Het is vermoedelijk rond 1993 ontstaan toen een franse dj Laurent Ho techno ging combineren met normale hardcore. Nadat volgden anderen ook in frankrijk zoals Manu Le Malin en Tieum. In Amerika begonnen ze ook met combineren van deze stijlen wat leidde tot Industrial Strenght Records in Amerika. Pas eind jaren 90 kwam Industrial hardcore naar Nederland en begon daar Promo vooral mee in te spelen. Onder het alias Rude Awakening begon hij dit ook te maken en stichte The Third Movement.
Industrial Hardcore heeft vele kleine subgenres die bijna niet te onderscheiden vallen zoals Digicore, Industrial Terror en nog meer. Je hebt aan de ene kant de Cleane sound zoals Mindustries en The Immobilizers maar ook de overstuurde kant zoals N-Vitral en Sandy Warez. Maar het enige echt grote verschillende subgenre tot genoemd mag worden is Industrial Techno. Waar industrial zich sterk focust op het ritme van de track. De 3 grootste namen hierin zijn toch wel Peaky Pounder, Void Settler en N-Vitral.
LabelsIndustrial Strength Records met onder andere Tymon, Sei2ure en Satronica
- Wordt beheerd door Lenny Dee
- Bekendste Industrial label, met veel grote namen
Hard Kryptic Records met onder andere Delta 9, Forsaken is Dead en DJ Delirium
- Omhelst een duistere stijl Industrial
- Geeft talent veel kans, met veel digitale releases
Noisj.nl met onder andere Sei2ure, The Relic en Carnage
- Een recent begonnen label die talent veel de kans geeft
- Voert zowel Industrial als Crossbreed aan
Toonaangevende ArtiestenOphidian (Abandon, Crime Passionelle, Flying Saucer)
N-Vitral (Viisi(N-Vitral Remix), Coma, Filokrank)
Rude Awakening (Schranzlutscher, Forward Observer, War on Techno)
Broken Rules (Clank Mechanics, Dirtbox, Default Parameters)
Enzyme X (Kapotnaaien VIP, Opbokken, Prankster)
Peaky Pounder (Souventene Ihminen, Hermesto, Kaksi)
Mindustries (Facerocker, Massdriver, Choke)
Tymon (Vengeance, Ambush, Psycho Killer)
CrossbreedHardcore met drum & bass invloeden. Dit idee stamt af van Artcore dat is verzonnen door Ruffneck. Het idee was het zelfde alleen hadden de tracks of te veel Hardcore invloeden of teveel D&B waardoor het weer onderverdeeld werd in die genres. Nadat Artcore in principe dood is gegaan met de rest in 2000, is The Outside Agency nooit gestopt met dit stijltje en hebben andere artiesten dit stijltje ook gevonden die normaal drum & bass maken zoals I;Gor, The Dj Producer en Deathmachine. Het meest bekende label is Genosha-175 en vroeger was dit Ruffnecks label : Gangsta Audiovisuals. Een andere tak wat tussen Crossbreed en Terror hangt heet UK Hardcore. Nee niet het vrolijke hardcore maar Terror met veel breakbeats. Een paar voorbeeld artiesten hiervan zijn The Dj Producer, Hellfish en Producer. Een bekend label van deze stijl is Deathchant.
LabelsGenosha Recordings met onder andere The Outside Agency en Mindustries
- Sublabel Genosha One Seven Five brengt enkel en alleen platen uit die 175 BPM zijn
- Beheerd door The Outside Agency
PRSPCT met onder andere Counterstrike, Cooh en Eye-D
- Erg gericht richting Drum 'n Bass
- Breed aanbod van DJs
Toonaangevende ArtiestenThe Outside Agency (Surreal, Soul Keepers, My Friends)
Counterstrike (Icebreaker (Counterstrike Remix), Computer Control, My Friends)
The Dj Producer (Devil On Earth ( Dj Producer Remix ),10 Years Of Influence, Mechanoid Communique)
Cooh (To (Moth Machine), XTC 98-08, Each Of Us)
Deathmachine ( Dark Energy, They Hunt Us, Inverse Serenity)
Switch Technique (Did, E.X.O., Shelter)
I;Gor (4 My Soldiers, Lost Control, A Tribute To Oldschool)
Darkcore Van origine toen de Hellraiser en Megarave feesten begonnen (1993). Het word getypeerd door een donkere sfeer en sound waardoor de tracks vaak leeg klinken. In deze tijden kun je pure Darkcore nog moeilijk ergens
vinden omdat de echte darkcore sounds vaak door artiesten worden gemaakt die niet echt bekend zijn. Voorbeeld : Sound Abuse, Darkcontroller, Krad Evitagen, D-Tox Lunatic. Je hebt natuurlijk wel de hedendaagse artiesten die darkcore verwerken in hun tracks, dit zie je vaak bij artiesten zoals : Ophidian, The Oustide Agency, I;Gor, Negative A, E-Noid en Counterfeit. Verder heb je hierbij nog een subgenre wat een mix is van Industrial en Darkcore en dat heet Doomcore. Het is vrij langzaam en de structuur zie je er vaak niet in. Maar het geheel is puur duister en daar draait het ook om, geen melodie, geen screeches alleen FX en een duistere Ambience.
LabelsMeta 4 met onder andere Ophidian, Tieum en Tapage
- Erg experimentele stijlen in de darkcore, zowel langzaam als snel
- Geeft talent een kans onder labels Meta0
Supreme Intelligence met onder andere Meagashira en Endymion
- Pioniers in de darkcore met een zeer duistere stijl
- Niet meer actief
Toonaangevende ArtiestenSound Abuse (Astonished, Deranged Mind, Serious Issues)
E-Noid (Darkened, DX2R, Sadness)
The Relic (Dead Man Walking (The Relic Remix), Black Angel, Memory Nor Sin)
Negative A (Blood On My Hands, White Fluids Of DNA, Mark Of The Beast)
Zanthraxx (Industry Decay, Poison, Life Recreation)
Counterfeit (Bring Her Back, D.M.F.D.T, Hypnotize The Weak)
Darkcontroller (Controlled By Darkness, World Of Fear, Copkiller)
Met dank aan D-NemacystTracks leren kennenOm makkelijk de artiesten en platen te leren kennen, kijk naar het verleden!
Aangezien Hardtraxx zelf naar mijn weten geen initiatieven als Den Ouden Doosch en Reinventing the Oldschool Way zijn, heb ik gekeken in mijn eigen lijst naar interessante live- en mixsets, die tekenend zijn voor de scene. Noemenswaardige mixjes kunnen altijd toegevoegd worden!
1.
Lady Dana @ Masters of Hardcore 20002.
Toni DJ – Milleniumz Radio Hardcore Set3.
Unexist & Partyraiser @ Project Hardcore 20064.
Ritchie B & M2C & Full Throttle Radio 10-06-115.
Bass-D & Pavo @ Thunderdome Radio 20-04-116.
Bass-D & King Matthew @ Masters of Hardcore 20017.
Da Machinery – 3 Steps Ahead (The Remember Mix)8.
Paul Elstak @ Pussy Lounge At the Park 20119.
Weapon X – Ruffneck Records Mix10.
Angerfist & Crucifier – Dominator Special 200811.
Promo vs D-Passion @ Dominator 200912.
Akira – Dominator 2010 Warm-up Mix13.
Meccano Twins @ Thunderdome Payback Time14.
Tha Playah @ Defqon.1 2011 Black15.
Mindustries @ In Qontrol 200916.
Antimaterie – Ophidian & Meagashira megamix17.
Noize Suppressor @ Thunderdome Radio Project Hardcore 2010 SpecialIk heb geprobeerd de sets zo divers mogelijk te houden, dus uit elk tijdperk en van elke stijl. Mocht er iets significant missen, meld het gerust.
De volgende manier waar op je zelf je genre meer kan leren kennen vergt wat meer tijd en energie.
Wat ik regelmatig doe als ik m'n collectie zat ben, is via de site
Discogs op zoek gaan naar labels binnen, en dichtbij ons genre. Dit betekent dus niet alleen op zoek gaan naar
Hardcore labels, maar ook naar Hardtrance, Hardtechno & Hardstyle en soms zelfs
Drum 'n Bass, Dubstep & GOA. Alle genres hebben hun eigen (hardere) uitwassen die soms
heel dicht bij hardcore in de buurt komen. Zo hou je als DJ leven in je tracklists en als luisteraar
verbreed je je muzikale know-how.
Discogs is een ideale site. Je kan zoeken op artiest, plaat of platenlabel; en alles is inter-linked.
Dit wil zeggen dat je bij een label ook op de artiest kan klikken en kan kijken of hij ook op andere labels platen gereleased heeft. Zo blijf je nieuwe platen tegen komen en je kennis verbreden.
Hieronder een klein head-start qua platenlabels, ik raad jullie aan flink door te klikken.
Ga op zoek naar Parent labels en Sub labels. Zoek uit op welke labels artiesten hebben gereleased,
zoek uit welke aliassen ze hebben. Je kan een heel jaar op Discogs doorbrengen en dan nog
niet alles weten over hardcore.