Splittercore bestaat wel, is ongeveer rond de 600BPM geloof ik.
Ik vind alles boven de 300BPM al niks
Liefst tussen 180 en 240.
Even een paar dingetjes, ik heb zelf een persoonlijk project over hardcore gedaan, en heb dus best veel research gedaan.
- Unexist valt niet onder IHC maar onder Terror.
- 3 Steps ahead is de koning van de early, daarom altijd de rememberance sets.
- Experimentele Hardcore bestaat niet, Alles heeft een genre
Enzyme X is IHC en Noisj ook en Hard Kryptic is mainstream.
- De naam Hardcore begon in 1989. De stijl zelf is inderdaad onduidelijk.
- Hardcore stamt af van Discomuziek dat werd vervormd naar puur electrische beats dus allemaal electrische elementen(EDM) , en er werden hier en daar wat invloeden van Hardcore(Rock) gebruikt. (Snelle breakbeats)
- Kijk ook maar een naar Dreamteam Records, dit is naast roterdam records HET label van de vroege jaren 90 samen met Mokum ook nog maar dit was meer richting de rave/happyhardcore.
- The Dreamteam aka Buzz Fuzz, The Prophet, Gizmo en Dano waren vaak populairder dan paul elstak. Deze 4 mannen hebben meer de orginele early hardcore sound.
- ID&T Heeft ook heel veel gedaan voor de hardcore scene, misschien leuk om wat over feesten te doen.
Terror Loopt op tot 400 BPM, Begon in de tijden van de early hardcore (1994) door simpelweg ruigere meer gedistorte sounds te gebruiken en een hoger tempo erin gooien. Een paar early terror artiesten zijn Drokz, Neophyte met sommige platen, Dj Skinhead, Dj Tails, Dj Smurf, The Destroyer en Conabis. Destijds was het moeilijk een Terror producer van een gewone te onthouden omdat de sounds veel op elkaar leken, rond 1995 kreeg Terror een meer eigen sound en daarmee ook meer de identiteit van een eigen sublabel. Het eerste toonaangevende Terror label was Cunt records, opgericht door Drokz met daaropvolgend T.I.T. Records.
Toonaangevende Artiesten- Catkiller (99% Noize, Pussycat, Fuck A Round)
- S.R.B. (Everything Is Fucked, Oh God(S.R.B. Remix), Bangkok Booster)
- The Destroyer (Wild Animals, Break Your Speaker, My Brain is sick)
- Paranoizer (Spazeman, Stompdevice, Licky)
- Drokz (Bust That Ass, The Hard Way, Shotta)
- Noisekick (Jezus komt Terug, Ik Haat Trance, Oogkas Penetratie)
- Plague (Neuken In De Keuken(Plague Remix), Tiranny, Terror In Your Mind)
CrossbreedHardcore met drum & bass invloeden. Dit idee stamt af van Artcore dat is verzonnen door Ruffneck. Het idee was het zelfde alleen hadden de tracks of te veel Hardcore invloeden of teveel D&B waardoor het weer onderverdeeld werd in die genres. Nadat Artcore in principe dood is gegaan met de rest in 2000, is The Outside Agency nooit gestopt met dit stijltje en hebben andere artiesten dit stijltje ook gevonden die normaal drum & bass maken zoals I;Gor, The Dj Producer en Deathmachine. Het meest bekende label is Genosha-175 en vroeger was dit Ruffnecks label : Gangsta Audiovisuals. Een andere tak wat tussen Crossbreed en Terror hangt heet UK Hardcore. Nee niet het vrolijke hardcore maar Terror met veel breakbeats. Een paar voorbeeld artiesten hiervan zijn The Dj Producer, Hellfish en Producer. Een bekend label van deze stijl is Deathchant.
Toonaangevende ArtiestenThe Outside Agency (Surreal, Soul Keepers, My Friends)
Counterstrike (Icebreaker (Counterstrike Remix), Computer Control, My Friends)
The Dj Producer (Devil On Earth ( Dj Producer Remix ),10 Years Of Influence, Mechanoid Communique)
Cooh (To (Moth Machine), XTC 98-08, Each Of Us)
Deathmachine ( Dark Energy, They Hunt Us, Inverse Serenity)
Switch Technique (Did, E.X.O., Shelter)
I;Gor (4 My Soldiers, Lost Control, A Tribute To Oldschool)
Darkcore Van origine toen de Hellraiser en Megarave feesten begonnen (1993). Het word getypeerd door een donkere sfeer en sound waardoor de tracks vaak leeg klinken. In deze tijden kun je pure Darkcore nog moeilijk ergens
vinden omdat de echte darkcore sounds vaak door artiesten worden gemaakt die niet echt bekend zijn. Voorbeeld : Sound Abuse, Darkcontroller, Krad Evitagen, D-Tox Lunatic. Je hebt natuurlijk wel de hedendaagse artiesten die darkcore verwerken in hun tracks, dit zie je vaak bij artiesten zoals : Ophidian, The Oustide Agency, I;Gor, Negative A, E-Noid en Counterfeit. Verder heb je hierbij nog een subgenre wat een mix is van Industrial en Darkcore en dat heet Doomcore. Het is vrij langzaam en de structuur zie je er vaak niet in. Maar het geheel is puur duister en daar draait het ook om, geen melodie, geen screeches alleen FX en een duistere Ambience.
Toonaangevende ArtiestenSound Abuse (Astonished, Deranged Mind, Serious Issues)
E-Noid (Darkened, DX2R, Sadness)
The Relic (Dead Man Walking (The Relic Remix), Black Angel, Memory Nor Sin)
Negative A (Blood On My Hands, White Fluids Of DNA, Mark Of The Beast)
Zanthraxx (Industry Decay, Poison, Life Recreation)
Counterfeit (Bring Her Back, D.M.F.D.T, Hypnotize The Weak)
Darkcontroller (Controlled By Darkness, World Of Fear, Copkiller)
Industrial HardcoreIndustrial Hardcore stamt af van hardcore zelf natuurlijk en een groot deel techno. Het genre kenmerkt zichzelf door overstuurde geluiden zoals overdistortion. Vaak komt het ritmische aspect van de track hier voorop, wat het van techno verleent. Het is vermoedelijk rond 1993 ontstaan toen een franse dj Laurent Ho techno ging combineren met normale hardcore. Nadat volgden anderen ook in frankrijk zoals Manu Le Malin en Tieum. In Amerika begonnen ze ook met combineren van deze stijlen wat leidde tot Industrial Strenght Records in Amerika. Pas eind jaren 90 kwam Industrial hardcore naar Nederland en begon daar Promo vooral mee in te spelen. Onder het alias Rude Awakening begon hij dit ook te maken en stichte The Third Movement.
Industrial Hardcore heeft vele kleine subgenres die bijna niet te onderscheiden vallen zoals Digicore, Industrial Terror en nog meer. Je hebt aan de ene kant de Cleane sound zoals Mindustries en The Immobilizers maar ook de overstuurde kant zoals N-Vitral en Sandy Warez. Maar het enige echt grote verschillende subgenre tot genoemd mag worden is Industrial Techno. Waar industrial zich sterk focust op het ritme van de track. De 3 grootste namen hierin zijn toch wel Peaky Pounder, Void Settler en N-Vitral.
Toonaangevende ArtiestenOphidian (Abandon, Crime Passionelle, Flying Saucer)
N-Vitral (Viisi(N-Vitral Remix), Coma, Filokrank)
Rude Awakening (Schranzlutscher, Forward Observer, War on Techno)
Broken Rules (Clank Mechanics, Dirtbox, Default Parameters)
Enzyme X (Kapotnaaien VIP, Opbokken, Prankster)
Peaky Pounder (Souventene Ihminen, Hermesto, Kaksi)
Mindustries (Facerocker, Massdriver, Choke)
Tymon (Vengeance, Ambush, Psycho Killer)
MainstreamMainstream hardcore is overgevloeit vanuit de early hardcore ( Wat toen die tijd de mainstream was ) Het komt vooral omdat er steeds meer melodie werd gebruikt. Dit was rond 1995, daarom zien de mensen het oprichten van Masters Of Hardcore als het begin van een nieuwe lijn mainstream.
Mainstream hardcore is de kern van hardcore. Het word gezien als de standaard. De meeste artiesten in hardcore richten zich ook op deze stijl. Dit betekent niet dat Mainstream eentonig en overcommercieel hoeft te wezen. Mainstream begint standaard met een intro, heeft voornamelijk film of rapvocals erin zitten en heeft een break en een melodie. Natuurlijk zijn er ook veel artiesten die hier van de standaard afwijken. Maar er is geen officiele subgenre onder mainstream, er worden industrial of darkcore of terror invloeden gebruikt maar je kan altijd horen aan de structuur of kicks of het nog mainstream is. Een voorbeeld van artiesten die industrial gebruiken in mainstream zijn Dj Promo, Placid-K en D-Passion. Voorbeelden van darkcore invloeden zijn Counterfeit, Negative A en Dione. Elk mainstream label heeft wel iets om zich te onderschijden van de rest.
Zo zijn de grootste labels
Masters Of Hardcore (Angerfist, Korsakoff, Outblast)
- Kenmerkend voor hun kicks
- Meest bekende label
Neophyte Records (Neophyte, Tha Playah, Evil Activities)
- Bekend voor goed gebruik van vocals
- Melodie-lijn, synthesizer en raptext zijn kenmerkend
Traxtorm Records (Amnesys, Mad Dog, Art Of Fighters)
- Leidende Italiaanse label
- Bekend voor hun variatie in mainstream van melodieus tot darkcore invloeden(TRSE) en terror (DT6)
Enzyme Records (Nosferatu, Endymion, Weapon X)
- Kwalitatief heel goed.
- Staat maar voor de helft mainstream voor 2006, ook darkcore en industrial hardcore
The Third Movement (Promo, The Wishmaster, (Vroeger)T-Junction)
- Hebben altijd een twist aan de normale mainstream.
- Kleine mainstream divisie met niet een eigen sound maar elke keer een nieuwe orginele sound
Hardcore Blasters ( Dj D, Nitrogenetics, Hellsystem)
- Gitaar synthesizers
- Altijd een kick met flink wat distortion
Rotterdam Records (Furyan, Rotterdam Terror Corps, Distortion)
- Het oudste label met veel klassiekers
- Laatste jaren niet meer actief
Megarave Records (Dione, (Vroeger)Kasparov, The Genesis Projection)
- Ook een van de oudste labels
- Hebben ook een eigen sound die vooral word gekenmerkt door Dj Dione
Offensive Records (Paul Elstak, Radiate, The Hitmen)
- Hebben veel feestnummers ( Text op het publiek gericht )
- Veel klassiekers
Sommige artiesten maken vaak ook industrial nummers met een melodielijn erin. Je kunt meestal wel aan de kicks horen of dit Industrial of mainstream is. Zo is Sarin Assault - Undead II (Tymon's Noise Of Thunder Rmx) bijvoorbeeld in principe een mainstream track. En Life Runs Red - Only Our Enemies Leave Roses valt dan weer onder industrial.
Toonaangevende ArtiestenAngerfist (Raise Your Fist, Anticipate, The Pearly Gates)
Evil Activities (Evil Inside, Bigger Than Ever, Be Quiet)
Paul Elstak (You're A Hardcore Hooligan, Enemies 4 Life, Hate!)
The Stunned Guys (Rhythm Rock Shocker, Your Choice, You Will Survive)
Promo (My Claim To Fame, Life On The Other Side, Fuck That Mashup)
Dione (Never Lost His Hardcore, Pain Till I Die, We Shall See)
Endymion (Abduction, Rock The Part-E, Stay Focused)
Early is een ander genre maar ik weet pas dingen vanaf 1994 ofzo rond de tijd van Buzz Fuzz en Bass-D & King Matthew
Frenchcore is ook nog een genre apart maar daar ben ik ook niet zo'n expert op. Hoop dat dit helpt.