Lyst schreef:
Citaat:
Als u andermans muziekwerk openbaar maakt of verveelvoudigt, bent u een vergoeding verschuldigd aan de muziekauteur. Wanneer de muziekauteur is aangesloten bij Buma/Stemra betaalt u deze vergoeding aan ons.
Buma/Stemra mag officieel ook geen rechter spelen op dit gebied, zij mogen alleen de artiesten beschermen die bij hen ingeschreven staan.
Je kunt de labels bijvoorbeeld pakketten aan bieden met bijvoorbeeld zendtijd+vergoeding en eventueel reclame.
Citaat:
Buma/Stemra is geen overheidsinstantie, maar is door de overheid aangewezen als de enige instantie die zich bedrijfsmatig met het collectie beheer van muziekauteursrecht mag bezighouden.
Buma en Stemra zijn private instellingen opgericht en bestuurd door muziekauteurs en -uitgevers. Buma ontleent haar bestaansrecht aan de Auteurswet 1912. In die zin is er een nauwe relatie met de overheid, en specifiek met het ministerie van Justitie. Maar Buma en Stemra zijn zelf dus geen overheidsinstanties.
Buma/Stemra staat onder toezicht van het College van Toezicht dat functioneert sinds 15 juli 2003. Daarmee maakte de overheid een einde aan de vele instanties die zich met toezicht bezighielden. Het gaat om toezicht op vijf organisaties: Reprorecht, Thuiskopie, Leenrecht, Sena en Buma. Buma kende vroeger het instituut Regeringscommissaris. In plaats van vijf instanties is er nu een centraal College van Toezicht.
Het karakter van het nieuwe toezicht is veranderd. Vroeger kon op een aantal terreinen een besluit achteraf worden meegedeeld. Nu moet dat vooraf worden gemeld en wordt het besluit eerst getoetst. Het College kan de plannen goedkeuren, maar ook adviseren om ze te veranderen of zelfs niet uit te voeren.
Natuurlijk mogen ze geen rechter spelen, maar ze mogen je wel voor de rechtbank gooien

Onderlinge afspraken maken met de labels, tja, ik weet het niet. Ik denk dat die ook geld willen zien, en daarbij komt ook dat je niet echt een breed aanbod aan muziek kan draaien, tenzij je echt ALLE labels vraagt. Ik denk dat je dan toch op een soortgelijk bedrag komt...