Wat Rick zegt, het is geen vingers wijzen en conclusies trekken. Het is meer retorisch en breed gesproken ook.
Daarnaast heeft Delete tijdens zijn eigen stream toen ook veel verteld over hoe de vork in de steel zit. Wat voor druk hij ervaart e.d. en waar hij moeite mee heeft. Vanuit daar komt die "conclusie" dan.
Rickzel schreef:
Ik ben er ook van overtuigd dat iedereen die dichtbij hem stond, van collega's tot mensen van het label en management. In alle redelijkheid hebben gedaan wat ie kon (zeker na COVID met een volle boekings agenda kun je als bijv. Warface zijnde ook niet 24/7 om iemand bekommeren, en dat is onderaan de streep ook niet ZIJN verantwoordelijkheid natuurlijk).
Maar ik denk wel dat je als artiest/persoon met mentale struggles, de muziekwereld wel een aantal heftige hordes met zich mee brengt.
Dit inderdaad voor een deel. Daarnaast is het niet zo makkelijk om iemand met zulke diep gegronde te problemen te kunnen helpen tenzij je heel dicht bij zo'n persoon staat. Echt heel dicht bij. Vaak laten zij zich niet helpen, ze vinden communicatie hier over moeilijk en voelen dat ze anderen lastig vallen met hun problemen, er beter niet kunnen zijn omdat ze toch tot last zijn.
Dit zijn een paar voorbeelden van waarom het zo lastig is. Een leven met zo'n mentale ziekte zit vol met tegenstrijdigheden die in het eigen hoofd logisch zijn maar voor een buitenstaander totaal niet. Echter is het niet makkelijk om dit de ander te tonen. Logica werkt allang niet meer en eigen logica en waarneming weegt altijd het zwaarste. Eenzaamheid draagt hier enorm aan bij ook.
In die zin is het ook geen schuld van het label of van een Warface, absoluut niet. Dat is echt een enorm smaakloze aanname om te doen. Je moet veel weten van psychologie, direct in die situatie hebben gezeten of een psycholoog zijn om dit soort dingen te kunnen uitvogelen. En zelfs niet alle psychologen hebben de mogelijkheden om diepgegronde mentale problemen te kunnen oplossen. Het is niet als een fysieke wond die met een pleister kan worden opgelost.
Het punt van mij was dus ook dat het meer een openbare vraag was, de vraag van waarom heeft het zo ver moeten komen. Wat voor hulp er dan had moeten wezen is echter moeilijk te vinden, als het al helemaal te vinden is. Hem helpen naar zijn familie in Australië te gaan zodra het kon had misschien kunnen helpen. Maar goed dit is ook allemaal wat als en aannames, je weet niet wat er allemaal geprobeerd is en wat niet en hoe het dan zou zijn gaan lopen.
Mocht het ergens toch gebrekkig zijn gegaan, dan weten de daders zelf wel wat ze gedaan hebben ten koste van hem. Iedereen die hem met zijn problemen hebben gesteund en geholpen verdienen sowieso niets meer dan lof. En dit is iets wat de familie zelf moet uitvinden met hulp van de naasten die Delete hier in Nederland had. Dit is inderdaad onze zaak niet. Daarom was het niet mijn bedoeling de schuld ergens op te schuiven maar meer het probleem in zijn breedte bespreken.
In de muziekwereld is het gewoon algeheel bekend dat dit soort problemen vaak onder de mat worden geschoven, in een wereld vol met drugs en drank waar voor alle anderen de prioriteit ligt dat jij op een podium staat en niet hoe je je voelt. Dat is nou eenmaal de bedrijfsvoering. Je zegt een Avicii docu maar namen als i_o zijn hierdoor vroegtijdig overleden. Namen als Hardwell die ook openbaar aangeven dat dit probleem speelt.
Juist omdat je het niet hoort, betekent niet dat het er niet is. NOTE IK BESCHULDIG NIEMAND! maar zelfs met dit soort zaken zullen mensen doen alsof ze het beste voor hadden terwijl ze juist deel van het probleem waren.
Beschuldig ik mensen rondom Delete hiervan? Absoluut niet, ik weet niet hoe het is gegaan. Maar weet dat het een probleem is en de oplossingen die er voor zijn vergen bijna altijd dat je een deel van je carriere moet opgeven en in verlengde ook anderen moet teleurstellen. Dat kan resulteren in het feit dat je in de vergetelheid raakt door minder boekingen e.d. en dat je zodoende meer in de stress raakt en schuldgevoelens krijgt.
Kan er uren over doorgaan hoe dit speelt, maar het punt snap je denk ik. Ik beschuldig niemand, veel wat ik aankaart is meer breed en retorisch bedoeld en interpretatie vanuit Delete zijn streams. Het is gewoon een openbare vraag waarom het zo ver heeft moeten komen. Het is absoluut geen schuld geven, dat is behoorlijk smaakloos zoals gezegd.
Echter, in deze wereld hadden zo veel doden van goede mensen zoals Delete misschien kunnen voorkomen worden als er net de goede hulp was, als bepaalde invloed van buitenaf er niet was. En daarom sluit ik dat bericht ook af met dat Delete meer had verdiend en dat het diep triest is dat je zo'n goed persoon hierdoor moet verliezen. Net zoals dat geldt voor elk goed persoon dat we zijn verloren door dit soort dingen.