Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 okt 2013 14:34 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Straling die kan vrijkomen gelijk aan 15.000 Hiroshima-atoombommen

Wereld moet in november adem inhouden

De eigenaar van de kerncentrale bij Fukushima, Tokyo Electric (Tepco), heeft aangekondigd om mogelijk al in november te gaan proberen om de meer dan 1300 gebruikte brandstofstaven uit het zwaar beschadigde reservoir van Eenheid-4 te verwijderen. Dit reservoir bevindt zich zo’n 30 meter boven de grond in een gebouw, dat bij iedere nieuwe aardschok zou kunnen instorten. Maar ook als er tijdens de operatie in november maar het kleinste dingetje misgaat, dreigt de straling die dan vrijkomt de atmosfeer boven het hele Noordelijke Halfrond van onze planeet te vergiftigen.

15.000 Hiroshima-atoombommen
Het verwijderen van de 400 ton gebruikte kernbrandstof, die 15.000 x meer radioactieve straling kan doen vrijkomen als bij de atoombom op Hiroshima, wordt een zeer precaire klus die in zowel technisch, wetenschappelijk als financieel opzicht de capaciteiten van Tepco en de Japanse overheid te boven gaat. Alleen een gezamenlijke inspanning van ‘s werelds beste experts zou de operatie kunnen doen slagen.
Om een idee te geven van de complexiteit: gebruikte brandstofstaven moeten altijd onder water worden gehouden, omdat ze bekleed zijn met een zirconiumlegering die spontaan in brand vliegt als het in contact komt met de lucht. Zirconium werd bijvoorbeeld gebruikt in lampjes voor flitsers voor fotocamera’s, die zoals bekend een extreem heldere en hete vlam produceerden.
Iedere afzonderlijke staaf geeft genoeg straling af om een mens die er vlakbij staat binnen enkele minuten te doden. Een grote brand zou al het personeel op het terrein op de vlucht kunnen doen slaan, en de electronische apparatuur onklaar kunnen maken.

11.000 brandstofeenheden
Dan hebben we het nog niet eens over de ruim 6000 brandstofeenheden die in een vergelijkbaar reservoir op slechts 50 meter afstand van Eenheid-4 zijn opgeslagen. Dit reservoir heeft geen bescherming en is daarom kwetsbaar voor het verlies van koelwater, een aardschok, of het instorten van een beschadigd gebouw. In totaal bevinden zich meer dan 11.000 van deze eenheden op het terrein van de rampcentrale.
Ondertussen moet Tepco grote hoeveelheden water over de drie gesmolten kernreactoren blijven pompen. De stoom die nog altijd vrijkomt lijkt erop te wijzen dat er nog steeds ergens een kernsplijtingsreactie plaatsvindt. Niemand weet echter precies waar dit gebeurt. Analisten zeggen dat een deel van het zwaar vervuilde water in de oceaan terecht komt.

Noordelijk Halfrond in groot gevaar
Volgens Arnie Gundersen, de onafhankelijke nucleaire expert die we tijdens de Fukushima-crisis in 2011 vaak aan het woord hebben laten komen, zijn de gebruikte brandstofstaven in Eenheid-4 gebogen, beschadigd en zo broos, dat ze bijna zijn verpulverd. Camera’s in het gebouw laten grote hoeveelheden puin in het beschadigde reservoir zien.

Gundersen stelt dat er nog nooit zoiets moeilijks is gedaan als de operatie die nu noodzakelijk is. Toch moet het 100% goed gaan, anders dreigt een drama. Als de staven namelijk in contact komen met de lucht, kunnen ze in brand vliegen en gigantische hoeveelheden straling in de atmosfeer afgeven.
Ook kan het complete reservoir instorten en de staven doen exploderen. Dat zou de grootste ramp die de mensheid ooit heeft meegemaakt veroorzaken en de atmosfeer boven het Noordelijke Halfrond eeuwenlang met dodelijke hoeveelheden radioactiviteit vergiftigen.

‘Overleven mensheid op het spel’
Voormalig ambassadeur Mitsuhei Murata waarschuwde dan ook dat zo’n ramp ‘het milieu op de wereld en onze beschaving zal vernietigen. Hier hoef je niet voor doorgeleerd te hebben. Het heeft ook niets te maken met het debat over kerncentrales. Dit gaat om het overleven van de mensheid.’

Nascent Jodium
Alle topexperts zijn het er dan ook over eens dat er feitelijk maar één manier is om je hierop voor te bereiden: verhuizen naar het Zuidelijke Halfrond. Voor 99,99% van de bevolking is dat natuurlijk geen haalbare kaart. Sommigen adviseren mensen dan ook om ‘nascent’ jodium te gaan slikken, dat snel door de schildklier wordt opgenomen en ontgiftend werkt. Andere soorten jodium, zoals in jodiumsupplementen en diverse soorten voedsel, zouden niet geschikt zijn vanwege besmetting met giftige substanties en het gebruik van genetisch gemodificeerde ingrediënten.

Bron.
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 okt 2013 14:36 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Nu ben ik wel benieuwd hoe hier over gedacht wordt. Dit is niet in het algemene nieuws geweest. Dus ik wacht het nog even af...
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 okt 2013 14:47 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Bij dit soort nieuws zal t allemaal wel weer los lopen. Nja dat denk ik natuurlijk tot de keer dat het echt mis gaat. Maar daar hebben wij toch geen invloed op dan.
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 okt 2013 14:49 
 

Jammer dat andere mensen via deze weg over ons leven kunnen beslissen.
Het leven is een bitch.
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 okt 2013 18:54 
 
Aan het typen...
Avatar gebruiker

JeftaElachouri schreef:
Nu ben ik wel benieuwd hoe hier over gedacht wordt. Dit is niet in het algemene nieuws geweest. Dus ik wacht het nog even af...

Zolang het niet in het normale nieuws komt hecht ik er niet veel waarde aan. Zoiets groots word echt niet genegeerd door het normale nieuws, dus ik denk dat de journalisten twijfels hebben bij de bron.
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 okt 2013 19:46 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Lyst schreef:
JeftaElachouri schreef:
Nu ben ik wel benieuwd hoe hier over gedacht wordt. Dit is niet in het algemene nieuws geweest. Dus ik wacht het nog even af...

Zolang het niet in het normale nieuws komt hecht ik er niet veel waarde aan. Zoiets groots word echt niet genegeerd door het normale nieuws, dus ik denk dat de journalisten twijfels hebben bij de bron.

Echter, er is ook een reden dat dit niet in het algemene nieuws terecht komt. Ik denk dat veel mensen spontaan op de vlucht zouden slaan.
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 okt 2013 01:45 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Allemaal bootje in lampedusa nemen naar het zuidelijk halfrond!
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 okt 2013 17:17 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Die bron was waarschijnlijk straalbezopen toen die dat schreef.
Ongelezen bericht Geplaatst op 16 okt 2013 13:08 
 

Rawbin schreef:
Die bron was waarschijnlijk straalbezopen toen die dat schreef.


Iets te veel sake.
Forumoverzicht » Off-topic » Actueel