Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
1, 2  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 okt 2013 09:43 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Bom-grap werd opgepikt door Limburgse politie

Een man uit Sittard kreeg de politie aan de deur nadat hij in een WhatsApp-bericht aan zijn vader het woord bom had gebruikt in combinatie met een voetbalwedstrijd van Fortuna-MVV. Hij werd vorige week opgewacht door de politie toe hij thuiskwam. Dat schrijft dagblad De Limburger.

“Vraag pap eens of hij tijd heeft”, zo luidt het eerste spraakberichtje aan zijn moeder. Even later krijgt de voetballiefhebber, die niet met naam in de krant wil, een voicebericht retour.

“Ik ga mee! Lijkt mij leuk, maar hopelijk geen bommetje gegooid daar”, refereert zijn vader aan het bomincident vorig jaar bij Fortuna-MVV.

Hierop reageert zoonlief met:

“Doe toch normaal man. Tjsonge tjsonge! Ik heb zelf een bom gemaakt. Dikke bommmm, haha.”

Vervolgens kreeg de man vier agenten in burger aan de deur die daarna concludeerden dat er niets aan de hand was. De man verklaart aan De Limburger dat hij het woord bom alleen heeft laten vallen in de desbetreffende WhatsApp-berichten.

Zie daar: uw privacy in 2013.

Brenno de Winter: Dit is griezelig
Wat vindt TPO’s onderzoeksjournalist en privacy-expert Brenno de Winter van de kwestie?

“Dit is een vreemd verhaal. Hier hebben we het immers niet over Twitter, een openbaar medium, maar over grapjes die twee personen – een vader en een zoon – onderling maken. Dat is best griezelig dat je bang moet zijn voor de politie als je een grapje tegen je vader maakt.”

“Mij is wel langer bekend dat de versleuteling van WhatsApp redelijk gemakkelijk te kraken is. Het kan natuurlijk zijn dat een van de twee partijen al in beeld is voor een groter strafrechtelijk onderzoek dat tappen mogelijk maakt. Als iemand onder de tap staat dan kan dit natuurlijk naar boven komen.”

PRISM-achtige toestanden
“Anders zou dit betekenen dat het verkeer op WhatsApp volcontinu in de gaten wordt gehouden. Als dat zo is heb je het in feite over PRISM-achtige toestanden die zich in Nederland afspelen. Dat zou enger zijn. We hebben het hier immers niet over een inlichtingendienst, maar een opsporingsinstantie. Juist strafrecht moet waarborgen bieden. Een continue politiebewaking op WhatsApp zou betekenen dat de overheid bij ieder berichtje kijkt of jij de wet niet overtreedt. Zoiets zagen we tot 1989 in Oost-Duitsland waar de Stasi zowel inlichtingendienst als opsporingsinstantie is. Juist het wettelijk kader in Nederland is zo dat wij dat gescheiden hebben. Dit hoort bij iedereen toch vragen op te roepen.”

http://nieuws.thepostonline.nl/2013/10/ ... pp-bericht
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 okt 2013 11:18 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Wtf, dus de Nederlandse overheid leest dus mee in onze whatsapp berichten?
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 okt 2013 11:22 
 
Hardtraxx Veteran

Parvuz schreef:
Wtf, dus de Nederlandse overheid leest dus mee in onze whatsapp berichten?


Ja, en ze worden 10 jaar lang bewaard.
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 okt 2013 11:48 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Dus ik kan mn gespreksgeschiedenis zo daar opvragen. Kan ik mn telefoon weer wat leger maken.
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 okt 2013 13:47 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Doet me denken aan de nieuwste South Park aflevering :P

Wel triest natuurlijk, nu kan ik al m'n drugs niet meer dealen via whatsapp.
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 okt 2013 18:22 
 
Hardtraxx Elite

iMark schreef:
Parvuz schreef:
Wtf, dus de Nederlandse overheid leest dus mee in onze whatsapp berichten?


Ja, en ze worden 10 jaar lang bewaard.


Ik dacht dat alleen met smsjes was? En dit is niet oke :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 okt 2013 18:57 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Onthafloorx schreef:
dit is niet oke
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 okt 2013 19:09 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Ik vind dit ook achterlijk, maarja als je niks illegaals doet via WhatsApp zal de politie echt niet aan jou berichten komen, denk ik? Weet iemand toevallig hoe dat de politie hiermee werkt? Typen ze bijvoorbeeld een bepaald woord in (in dit geval bom) en zien ze dan alle berichten waar dit woord in voor komt?
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 okt 2013 19:47 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Het wordt inderdaad gefilterd. Ze gebruiken veel steekwoorden die illegaal zijn.
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 okt 2013 20:09 
 

hmm net maar even een bom vermeld in een app bericht. ze komen morgen ook echt aan de deur :')

ik zit alleeen nog op bevestiging te wachten
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 okt 2013 20:36 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

En-er-gy schreef:
hmm net maar even een bom vermeld in een app bericht. ze komen morgen ook echt aan de deur :')

ik zit alleeen nog op bevestiging te wachten


Je moet gewoon heel direct zeggen wat je gaat doen en waar. En dan ook nog sturen "Hallooo meneer de meeleesagent"
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 okt 2013 08:48 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Zou Whatsapp die gespreksinformatie verkopen aan de Nederlandse overheid?
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 okt 2013 12:26 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Sowieso ja.
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 okt 2013 14:12 
 
Donateur
Avatar gebruiker

HardstyleForEvah schreef:
Ik vind dit ook achterlijk, maarja als je niks illegaals doet via WhatsApp zal de politie echt niet aan jou berichten komen, denk ik?

Dit is de reden dat Privacy anno 2013 niet meer bestaat.
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 okt 2013 15:46 
 
Hardtraxx Veteran

HardstyleForEvah schreef:
Ik vind dit ook achterlijk, maarja als je niks illegaals doet via WhatsApp zal de politie echt niet aan jou berichten komen, denk ik?

U verdient een nominatie voor domste opmerking van 2013.

Nota bene in een topic over een meneer die bezoek kreeg van de politie na een whatsapp berichtje naar zijn vader. :lol: Of is het tegenwoordig verboden om een grapje te maken in privé sfeer??
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 okt 2013 15:57 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Gezien de voorgeschiedenis van die wedstrijd is t misschien niet zo maar een gewoon grapje naar familieleden. Ergens snap ik het ook wel dat ze bij zulke evenementen dat soort dingen checken.

En ik zit er niet echt mee dat privacy ver te zoeken is tegenwoordig. Heb t alleen nodig op de wc, op mn slaapkamer en onder de douche. Verder niet. :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 okt 2013 16:04 
 
Hardtraxx Veteran

Parvuz schreef:
En ik zit er niet echt mee dat privacy ver te zoeken is tegenwoordig.

En dat, dames en heren, is de kern van het probleem. De waarde van privacy wordt collectief onderschat. Vervolgens is wel iedereen over de rooie wanneer het hem/haar zelf overkomt dat je erdoor benadeeld wordt.

Of vind je het ook prima dat je zomaar geweigerd kan worden voor een zorgverzekering omdat het bekend is dat je een medische aandoening hebt? Zomaar even een voorbeeldje wat een private organisatie kan doen met informatie. De overheid is veel enger wat dat betreft.
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 okt 2013 16:12 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Kip, zoals ik even verder zei: Ik weet niet hoe dat werkt, en als jij het wel weet, leg het dan uit aub ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 okt 2013 16:16 
 
Hardtraxx Veteran

Oh, ik weet ook niet hoe het werkt hoor. Het ging mij erom dat jij die opmerking plaatste - dat de politie niets met je berichten doet als je niets illegaals doet - in een topic waar de politie op iemand afkwam, die dus niets illegaals deed. :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 okt 2013 16:31 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Was inderdaad dom geformuleerd, maar ik bedoelde als je over niks illegaals praat (wat hier wel gebeurde, nogal is het sarcasme) dan leest de politie jouw berichten niet :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 okt 2013 16:53 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

chicken schreef:
Parvuz schreef:
En ik zit er niet echt mee dat privacy ver te zoeken is tegenwoordig.

En dat, dames en heren, is de kern van het probleem. De waarde van privacy wordt collectief onderschat. Vervolgens is wel iedereen over de rooie wanneer het hem/haar zelf overkomt dat je erdoor benadeeld wordt.

Of vind je het ook prima dat je zomaar geweigerd kan worden voor een zorgverzekering omdat het bekend is dat je een medische aandoening hebt? Zomaar even een voorbeeldje wat een private organisatie kan doen met informatie. De overheid is veel enger wat dat betreft.

Ten eerste zou het volgens mij strafbaar zijn als een private onderneming in je privegesprekken gaat zitten zoeken. Niet dat ik dit zeker weet hoor maar dat lijkt mij zo. En neem aan dat de overheid dit soort informatie niet door speelt naar private bedrijven en dat het alleen gebruikt wordt voor onze eigen veiligheid.
En ik maak me er echt niet druk om dat er ooit een keer politie aan mn deur staat omdat ik een grap maak naar een vriend ofzo.
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 okt 2013 17:00 
 

HardstyleForEvah schreef:
Was inderdaad dom geformuleerd, maar ik bedoelde als je over niks illegaals praat (wat hier wel gebeurde, nogal is het sarcasme) dan leest de politie jouw berichten niet :P


En hoe kan de politie weten of je over iets illegaals praat als ze je berichten niet lezen?

Overigens, voor de mensen die zich afvragen hoe dat ongeveer in zijn werk gaat: vorig jaar, tijdens Serious Request in Enschede, was er op TV een 'reportage' over deze aanpak. Al het sms- en whatsappverkeer van bezoekers werd gescand op woorden als ruzie, vechten etcetera. Ze konden ook zien vanaf welke plek deze berichten werden verstuurd, dus zodra een van deze 'gevaarlijke' woorden voorbij kwam, werd er direct een paar agenten naar deze plek gestuurd om de boel in de gaten te houden.
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 okt 2013 17:23 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

BeHa schreef:
HardstyleForEvah schreef:
Was inderdaad dom geformuleerd, maar ik bedoelde als je over niks illegaals praat (wat hier wel gebeurde, nogal is het sarcasme) dan leest de politie jouw berichten niet :P


En hoe kan de politie weten of je over iets illegaals praat als ze je berichten niet lezen?


cb92 schreef:
het wordt gefilterd. Ze gebruiken veel steekwoorden die illegaal zijn.
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 okt 2013 17:30 
 

Dan hebben ze je berichten toch? Iets wat je niet hebt kun je niet filteren.
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 okt 2013 17:34 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

BeHa schreef:
Dan hebben ze je berichten toch? Iets wat je niet hebt kun je niet filteren.


Ja, dat hebben ze ook, maar dit betekent toch niet dat ze al onze berichten nalezen? xd
1, 2  Volgende
Forumoverzicht » Off-topic » Actueel