Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 okt 2017 15:35 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Het Catalaanse parlement heeft de onafhankelijkheid uitgeroepen van de Spaanse regio. Een meerderheid van het parlement stemde voor een motie die vanochtend werd ingediend door twee partijen.

De uitkomst werd met applaus ontvangen in het parlement. Daarna zongen de aanwezigen het volkslied.

De stemming gebeurde anoniem, om te voorkomen dat het Spaanse OM parlementsleden kan vervolgen voor "rebellie". Voor de stemming liep de oppositie uit protest de zaal uit, waardoor alleen coalitiepartijen over de motie hebben gestemd.

Volgens de krant La Vanguardia dreigt voor de regionale president Puigdemont en de andere leden van de regioregering een gevangenisstraf van 30 jaar.

Steun

Voorafgaand aan de vergadering betuigden een paar honderd burgemeesters van Catalaanse steden hun steun aan de afscheiding. Een van hen zei in het parlement: "We beginnen aan een nieuw hoofdstuk als een land, dat is een onzekere stap maar erg opwindend".

Ook buiten het parlement waren veel voorstanders van afscheiding. Een grote groep zwaaide met Catalaanse vlaggen in het park bij het parlementsgebouw in Barcelona.

Madrid

In de Spaanse Senaat is een vergadering over het in werking stellen van artikel 155 van de grondwet nog bezig. Die geeft de regering in Madrid de bevoegdheid om in te grijpen in Catalonië en het regiobestuur af te zetten.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 okt 2017 15:41 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Dit betekent het einde van de onafhankelijkheidsbeweging van Catalonië. Pure zelfmoord dit.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 okt 2017 16:56 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Op dezelfde dag dat Tom jarig is, wat een toeval
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 okt 2017 19:09 
 

Joey schreef:
In de Spaanse Senaat is een vergadering over het in werking stellen van artikel 155 van de grondwet nog bezig. Die geeft de regering in Madrid de bevoegdheid om in te grijpen in Catalonië en het regiobestuur af te zetten.


officieel niet meer dus,maar zal wel weer ff een legertje politie (en het gewone leger) komen huishouden en ineens zijn ze niet meer onafhankelijk
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 okt 2017 20:24 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Ik hoop het beste voor de Catalanen. Op deze momenten besef je hoe smerig de wereld (nog steeds) in elkaar zit. Als de Spaanse zakkenvullers niet willen luisteren naar de wens van de (meerderheid van de) Catalanen zullen ze maar moeten voelen!
Ongelezen bericht Geplaatst op 28 okt 2017 13:33 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

simon10pont schreef:
Ik hoop het beste voor de Catalanen. Op deze momenten besef je hoe smerig de wereld (nog steeds) in elkaar zit. Als de Spaanse zakkenvullers niet willen luisteren naar de wens van de (meerderheid van de) Catalanen zullen ze maar moeten voelen!

Deze hele situatie is toch iets complexer dan een jij het doet lijken. Er is ook een groot deel van de Catalanen tegen en je kan jezelf als regio toch niet zomaar los scheuren van een land?
Ongelezen bericht Geplaatst op 28 okt 2017 13:43 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Nee klopt zeker, maar als alle bruggen naar normaal overleg opgeblazen worden moet de Spaanse regering niet verwonderd zijn dat de onafhankelijkheid wordt uitgeroepen. In deze situatie lijkt Catalonië "gegijzeld" te worden. Deze machtsstructuren zijn gewoon oneerlijk en versperren redelijke vragen van (deels) autonome regio's om aan hun eigen toekomst te denken.

Om nog maar te zwijgen over de invloed van de EU, die altijd steun zal bieden aan huidige lidstaten. (Spanje dus)

En na twee graadmeters: verkiezing en Referendum, durf ik te stellen dat de meerderheid van de Catalanen voor afscheiding is. Wat niet wegneemt dat een groot deel nog steeds tegen is.
Ongelezen bericht Geplaatst op 28 okt 2017 18:29 
 
Kraak... Piep...
Avatar gebruiker

Zitten beiden in de fout.
Ongelezen bericht Geplaatst op 28 okt 2017 18:55 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

@simon

Een referendum dat geblokkeerd werd toch? En volgens mij ook een lage opkomst had, met misschien wel veel mensen die bij Spanje willen blijven die niet op kwamen dagen?

En:
Citaat:
Voor de stemming liep de oppositie uit protest de zaal uit, waardoor alleen coalitiepartijen over de motie hebben gestemd.


Klinkt niet super democratisch (vanuit beide kanten). Wat de meerderheid z'n standpunt nu is weet niemand..
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 okt 2017 13:25 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Nouja, het is wel duidelijk welk standpunt ik inneem. Maar ik hoop gewoon dat beide partijen er uit gaan komen.
Of het geheel democratisch is verlopen kan ik niet zeggen. Maar een andere manier was er geloof ik niet echt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 okt 2017 11:37 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Nu was er dus gisteren een demonstratie van honderdduizenden mensen in Barcelona die wel bij Spanje wil blijven horen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 okt 2017 14:32 
 
Kraak... Piep...
Avatar gebruiker

Enige verschil is dat die niet in elkaar werden gemept.
Forumoverzicht » Off-topic » Actueel