xypes schreef:
EQ, tja alleen de bass eigenlijk gebruik ik dit

Moet ik dan het bestand opstaan, terug openen en dan EQ'en of hoe moet dit,
want ik heb dit nog nooit gedaan en zou niet weten hoe of wat? Ik doe dit met fabfilter atm bij mijn bass.
En dus alles wat zachter zetten ok!
Maar hoe komt dat ik ineens alles wat ruis hoor over mijn track dan :O?
gr Xypes en bedakt voor de tips
Wat meer uitleg over EQ'en zou echt fijn zijn :p
Het kraken komt doordat je track clipt. dat wil zeggen, je levels staan zo luid dat ze oversturen. Je audiomateriaal gaat met andere woorden de pieken niet meer kunnen verwerken, en ze daarom afkappen, wat een dist/ruis geluid geeft.
Eq moet je op ALLES zetten, in een track is er geen enkele sound die NIET ge'eqt is.
Rede hiervoor is dat je elke sound een plaats moet geven in het totale freq spectrum dat je hebt.
Als je bijvoorbeeld veel lage tonen in je lead hebt, en je zet er een kick onder, zullen de frequenties in de lage tonen elkaar gaan versterken, waardoor je snel clipping zult krijgen. oplossing is dan om je lage freq in je lead wat weg te eq'en. dit is een simpel voorbeeld, maar op die manier ga je heel je track moeten in elkaar puzzelen: waar de kick staat, moeten de andere sounds wat omlaag, en dit zonder veel power verlies. Op die manier moet je zo elke sound zijn plaats geven. Dit is naar mijn mening naast het maken van een goede kick het allermoeilijkste. Er staan wel een paar heel goede eq tutorials online, van de makers van fabfilter zelf, maar de beste tip is nog altijd: veel oefenen, + luisteren naar pro tracks en je afmix met die van hen vergelijken!

succes!